یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۵
شیوع کرونا در آمریکا فروش کتاب را با وجود آشفتگی اقتصادی بالا برد

در رویدادی که شاید بتوان بزرگ‌ترین شگفتی در دوران کرونا خواند، در حالی که اقتصاد آمریکا به آشفتگی کامل کشیده شده، بازار کتاب نسبت به ۶ ماه نخست سال پیش، رشد یافته است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از پابلیشرز ویکلی، در حالی که شیوع کرونا در آمریکا اقتصاد این کشور را با مشکلات جدی روبه رو کرده است، بازار نشر این کشور در مقایسه با ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ رشدی ۲.۸ درصدی را تجربه کرد.

آمار رسمی نشان می‌دهد ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ فروش کتاب برابر ۳۲۲.۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ که برابر ۳۱۳.۵ میلیون دلار بود، این رشد را ثبت کرده است.
این رشد از آنجا ناشی شده که کتاب‌های غیرداستانی مختص کودکان با فروش بیشتری روبه رو شدند و والدین سعی کردند با خرید این کتاب‌ها، به آموزش کودکان که از ماه مارس با بسته شدن مدرسه‌ها در خانه ماندند، کمک کنند.
در عین حال به دنبال رشد مبارزات مدنی و اعتراض‌ها به قتل جورج فلوید در اواخر ماه می (خرداد) فروش کتاب‌های مرتبط با مسایل نژادی و نژادپرستی و جنبش‌های مدنی در آمریکا افزایش یافت.

آمار نشان می‌دهد در بخش کتاب‌های غیرداستانی کودکان و نوجوانان بزرگ‌ترین رشد ایجاد شده که برابر ۲۵.۵ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۹ است. در این میان یک کتاب با عنوان «اولین کتاب یادگیری نویسندگی من» نوشته کریستال رادِک به تنهایی بیش از ۳۷۹ هزار نسخه فروش کرد و به عنوان یک کتاب کار موفق شد تا نام خود را در جایگاه نهم فهرست پرفروش‌هایی متشکل از انواع کتاب‌ها جای دهد.
در بخش کتاب‌های غیرداستانی آموزشی در بخش آموزش زبان بیشترین افزایش فروش مشاهده شد که ۶۴.۹ درصد افزایش داشت و تعداد نسخه‌های کتاب فروخته شده در این بخش ۴۱.۲ درصد افزایش یافت.

با این حال در بخش داستانی کودک و نوجوان نیز افزایش فروش مشاهده شد و ۷.۱ درصد نسبت به سال پیش فروش کتاب در این بخش افزایش یافت. در این بخش بیشترین آمار افزایش مربوط به بخش داستان‌های کلاسیک بود که ۱۱ درصد افزایش را ثبت کرد.

در بخش نوجوانان نیز انتشار کتاب جدید سوزان کالینز یعنی «تصنیف پرندگان نغمه خوان و مارها» که مقدمه‌ای بر سه گانه پرفروش «بازی‌های گرسنگی» بود نقش قابل توجهی در افزایش فروش داشت و این کتاب به تنهایی ۸۸۷ هزار نسخه فروش را ثبت کرد و پرفروش‌ترین کتاب نیمه اول سال ۲۰۲۰ شد.

در بخش داستان بزرگسال نیز پس از چند سال افزایش فروش خیلی ملایم، امسال ۲.۹ درصد افزایش فروش مشاهده شد و کتابفروشان نیز تایید کردند که شمار بیشتری از مردم به دنبال کتاب‌هایی بودند که بتوانند از کرونا فاصله بگیرند. در این میان «چرک آمریکایی» نوشته جنین کامینز با فروش ۳۶۲ هزار نسخه یکی از موفق‌ترین‌ها بود. در این بخش آمار فروش تعداد نسخه‌های کتاب در بخش رمان‌های گرافیکی و ادبیات داستانی به میزان ۱۰.۲۳ درصد و ۸.۲ درصد افزایش داشت.

در عین حال در بخش کتاب‌های غیرداستانی بزرگسال فروش کتاب در نیمه نخست سال ۲۰۲۰ کاهشی ۳.۴ درصدی را مشاهد کرد و در این بخش کتاب‌های سفر با کاهش ۴۲ درصدی روبه رو شدند؛ هر چند کتاب‌های ورزشی، پزشکی و سلامت رشد ۳۰.۸ درصدی را ثبت کردند.
البته در این میان آمار کتاب‌های درسی مشخص نیست و فروش این کتاب‌ها به دلیل تعطیلی مدرسه‌ها باید پایین‌تر از حد معمول باشد. با این حال همه این آمار نشان می‌دهد مردم برای مقابله با کووید ۱۹ به کتاب‌خوانی روی آوردند و در حالی که فروش کتاب در این نیمه از سال می‌توانست خیلی بدتر از این‌ها باشد، آمار قابل قبولی به دست آمد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها