یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۷
ضرورت راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی در روستاهای سقز

فرماندار و رئیس انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز با تاکید بر لزوم توسعه فضاهای کتابخوانی، گفت: راه‌اندازی کتابخانه‌های عمومی در روستاها ضروری است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در کردستان به نقل از روابط عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی کردستان، کامل کریمیان در نخستین جلسه انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز در سال جاری که با حضور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کردستان و اعضای حقیقی و حقوقی انجمن در محل فرمانداری سقز برگزار شد، گفت: بسترسازی برای توسعه فضای کتابخانه‌ای و ترویج فرهنگ کتابخوانی در روستاها ضرورتی انکارناپذیر است.

وی با اشاره به كمبود سرانه فضای مطالعه در روستاها، بیان کرد: بخشداران با مشاركت دهیاران و اعضای شورا می‌توانند فضا و امکانات لازم را برای راه‌اندازی كتابخانه مشاركتی در روستاها فراهم کنند.

فرماندار شهرستان سقز عنوان کرد: توجه به نیازهای روستاییان به ویژه حوزه فرهنگ باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و مسئولان با کمک خیرین می‌توانند گام‌های مهمی در این بخش بردارند.

وی همچنین خواستار توجه به منابع كتابخانه‌ای شد و عنوان کرد: تأمین منابع کتابخانه‌های عمومی بر اساس خواست‌‌ها و علایق مخاطبان نقش مهمی در ترویج فرهنگ کتابخوانی و توجه به کتاب دارد.

کریمیان بیان کرد: تلاش برای غنی‌تر کردن منابع موجود در کتابخانه‌های عمومی شهرستان امری ضروری است و انجمن کتابخانه‌های عمومی شهرستان سقز باید به این مقوله توجه ویژه‌ای داشته باشد.

فرماندار شهرستان سقز بر لزوم حمایت از کتابخانه‌های عمومی تأکید کرد و افزود: پشتیبانی از کتابخانه‌های عمومی به ‌عنوان یک‌ نهاد اثرگذار در توسعه فرهنگی وظیفه‌ای همگانی است؛ چراکه عملکرد مثبت آن درنهایت به نفع جامعه خواهد بود.

وی بر لزوم استفاده از ظرفیت نهادهای مردمی برای توسعه فرهنگ كتابخوانی تاکید کرد و گفت: تلاش‌های انجمن مردم نهاد «زانست» در سقز برای ترویج فرهنگ كتابخوانی و افزایش فضاهای كتابخانه‌ای ستودنی است.

مدیركل جدید كتابخانه‌های عمومی كردستان هم در ادامه این جلسه با بیان اینكه این استان دارای 80 باب كتابخانه عمومی است عنوان کرد: از این تعداد 50 باب نهادی و بقیه مشارکتی است.

محمد مخدومی با اعلام اینکه شهرستان سقز دارای بیشترین کتابخانه عمومی مشارکتی فعال در سطح استان کردستان است، گفت: هم اکنون علاوه بر 5 باب کتابخانه عمومی نهادی، 10 باب کتابخانه عمومی مشاركتی نیز در شهرستان سقز فعال است.

مدیركل كتابخانه‌های عمومی كردستان با تقدیر از تلاش‌های انجمن زانست سقز، افزود: برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و كتابخوانی، با این نهاد مردم نهاد تفاهمنامه منعقد و از ظرفیت‌های آن به‌منظور توسعه فرهنگی منطقه استفاده می‌شود.

وی با اشاره به حمایت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان از نویسندگان و ناشران بومی، تصریح کرد: یکی از برنامه‌های اولویت‌دار این نهاد فرهنگی حمایت از این قشر تاثیرگذار در حوزه کتاب است که به شیوه‌های مختلف این پشتیبانی صورت می‌گیرد.
  
مسئول دفتر نماینده مردم شهرستان‌های سقز و بانه در مجلس هم با اشاره به قرار گرفتن كتابخانه‌های عمومی سقز در جوار هم بر ضرورت دسترسی مردم به كتاب، كتابخانه و سالن مطالعه و ساخت كتابخانه در محلات تاكید كرد.

عباس ابراهیمی، تغذیه منابع كتابخانه‌ای بر اساس فرهنگ منطقه، استفاده از ابزارهای تشویقی برای ترویج فرهنگ كتابخوانی و تجهیز كتابخانه‌های مدارس توسط كتابخانه عمومی را از راهكارهای لازم برای توسعه فرهنگ كتابخوانی برشمرد.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی سقز هم با بیان اینكه سالانه بیش از 110 هزار نفر از مردم این شهرستان به 15 كتابخانه نهادی و مشاركتی مراجعه می‌كنند، عنوان كرد: راه‌اندازی كتابخانه‌های مشاركتی به‌ویژه در روستاها با اولویت بخش سرشیو ضروری است.

سمیه ایزدیار بیان کرد: هم اکنون شهرستان سقز دارای 5 باب کتابخانه عمومی نهادی و 10 باب کتابخانه عمومی مشارکتی با  6 هزار و 500 عضو فعال است.

وی با اشاره به اینکه زیربنای کتابخانه‌ها عمومی نهادی شهرستان سقز 4500 مترمربع است، اضافه کرد: همچنین بالغ بر 80 هزار نسخه کتاب با موضوعات متنوع در کتابخانه‌های عمومی شهرستان در دسترس عموم قرار دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها