سه‌شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۲
راه‌اندازی بخش زبان فارسی در كتابخانه دانشگاه قديس يوسف

رايزن فرهنگی كشورمان در بیروت گفت: كتابخانه دانشگاه قديس يوسف يكی از كتابخانه‌های غنی و معروف لبنان بوده و ما تمايل داريم تا بخشی از آن را به زبان و ادبيات فارسی اختصاص دهيم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،سليم دكاش در ديدار رايزن فرهنگی كشورمان در بيروت با اذعان اینکه دانشجويان ايرانی از با استعدادترين دانشجويان دانشگاه قديس يوسف هستند، خواستار راه‌اندازی بخش زبان فارسی در این دانشگاه شد.

عباس خامه‌يار، رايزن فرهنگی جمهوری اسلامی ايران در لبنان با حضور در دانشگاه قديس يوسف با سليم دكاش، ریيس این دانشگاه ديدار و گفت‌وگو كرد و در سخنانی، دانشگاه قديس يوسف را يكی از دانشگاه‌های موفق در لبنان معرفی كرد و گفت: عده‌ای از شخصيت‌های فرهنگی ايرانی مانند مرحوم صادق آينه‌وند، مورخ سرشناس كشورمان فارغ‌التحصيل اين دانشگاه بوده‌اند و حدود 50 تا 60 نفر از اين دانشگاه فارغ‌التحصيل شده‌اند.

رايزن فرهنگی كشورمان در بیروت با اشاره به توافقنامه‌های گذشته دانشگاه قديس يوسف با برخی دانشگاه‌های ایران، آمادگی رايزنی فرهنگی ایران در بیروت را برای فعال‌سازی و به جريان انداختن توافقنامه‌های مزبور را اعلام کرد.

وی خاطرنشان كرد: جمهوری اسلامی ايران از نظر علمی موفقيت‌های چشمگيری در چهار دهه گذشته داشته و همين امر يكی از عوامل اساسی دشمنی غرب با كشورمان بوده است.

خامه‌يار در خصوص آموزش زبان فارسی گفت: در حال حاضر ده‌ها دانشگاه جهان و دانشكده‌های شرق‌شناسی و دپارتمان‌های زبان فارسی نيز در حال تدريس بوده و ما رقبايی مانند چين، تركيه و كره و ژاپن را داريم كه در زمينه آموزش زبان بومی خود پيشتاز هم هستند و ضمانت‌های اقتصادی نيز برای فارغ‌التحصيلان خود ارائه می‌دهند اما زبان فارسی همچنان پيشتاز و رو به گسترش فوق‌العاده‌ای است؛ لذا ما خواستار همكاری و آمادگی كامل جهت راه‌اندازی بخش فارسی و اعزام استاد و همكاری بيشتر با دانشگاه با سابقه شما در اين زمينه هستيم.

وی افزود: كتابخانه دانشگاه قديس يوسف يكی از كتابخانه‌های غنی و معروف لبنان بوده و ما تمايل داريم تا بخشی را به زبان و ادبيات فارسی در آن اختصاص دهيم و آمادگی تأمين تمام كتاب‌های مرجع، اصيل و ارزشمند مورد نياز در اين تخصص را برای كتابخانه شما ارسال كنيم.

رايزن فرهنگی كشورمان به موضوع ايجاد اتاق ايران در دانشگاه قديس يوسف اشاره کرد و گفت: تبادل استاد به ويژه ميان دانشگاه قديس يوسف و دانشگاه اديان نقش مهمی در تبادل تجربيات دوجانبه خواهد داشت و پژوهش‌های بسيار مهمی در خصوص مسيحيت از سوی دانشگاه اديان انجام يافته كه می‌تواند برای دانشگاه دانشگاه قديس يوسف نيز مفيد باشد.

خامه‌يار همچنین، بیان کرد: دانشگاه پيام نور پيشتاز آموزش مجازی در منطقه بوده و سال‌ها تجربه در اين زمينه را دارد و می‌توان در چارچوب تفاهم‌نامه‌ای كار را آغاز كرد.

وی درباره انتشار مجلات علمی مشترك خاطرنشان كرد: می‌توان زمينه همكاری مشترك پژوهشگران را فراهم و نشست‌های علمی،فرهنگی و هنری موفقی را در فضای مجازی برگزار كنيم.

ریيس دانشگاه قديس يوسف با ابراز خرسندی از اين پيشنهاد گفت: ما آمادگی ايجاد بخشی ويژه برای زبان فارسی در كتابخانه داريم و همچنين خواهان معرفی كتابخانه‌های ديجيتالی ايران در سايت دانشگاه خود هستيم تا در اختيار بازديدكنندگان قرار دهيم و با كمال ميل در اين زمينه با شما همكاری خواهيم کرد.

وی اظهار کرد: همچنين می‌توانيم مدرك رسمی گذراندن دوره‌های زبان فارسی را نيز برای فارسی‌آموزان با همكاری دانشگاه‌های ايران صادر كنيم.

سليم دكاش اظهار کرد: دانشجويان ايرانی هميشه از با استعدادترين دانشجويان اين دانشگاه هستند و ما می‌توانيم با توجه به شرايط كرونايی، تدريس از راه دور را نيز در برنامه‌های مشترك خود داشته باشيم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها