شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
رئیس جهاد دانشگاهی روز قلم را تبریک گفت

حمید‌رضا طیبی، به‌مناسبت 14 تیر‌ماه روز قلم و سالگرد تاسیس سازمان انتشارات جهاد دانشگاهی نوشت: «جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد انقلابی که در طول چهاردهه در میدان علم و فرهنگ پیشتاز و الگو‌ساز بوده‌است، در زمینه نشر و کتاب نیز از همان ابتدای تأسیس درسال 1359 به شکل جدی وارد شد.»

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان انتشارات جهاددانشگاهی، متن پیام تبریک حمید‌رضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی به‌مناسبت 14 تیر‌ماه روز قلم به شرح زیر است:

«ن والقلم و ما یسطرون»
خداوند در کتاب خویش به قلم و آنچه با آن نوشته می شود ، سوگند یاد کرده است و چنین سوگندی نشان از آن دارد که قلم از عظیم ترین نعمت های الهی است که پروردگار متعال ، بشر را به سوی آن هدایت کرده است .خداوند با قلم به انسان آنچه را نمی دانست آموخت و او را با اعطای وحی و بیان گرامی داشت ؛
 
«الذی علّم بالقلم * علم الانسان مالم یعلم »
 
و چه بسا این قلم نه فقط قلم نگارش، بلکه قلم آفرینش و تکوین صنع است که خداوند چنین با عظمت از آن یاد می‌کند؛
«پیر ما گفت خطا بر قلم صنع نرفت     آفرین بر قلم پاک خطا پوشش باد»

چنین نعمت عظیمی شایستۀ شکر و سپاسگزاری صدچندان است و همۀ کسانی که در وادی قلم و کتاب و کتابت حضور دارند و با نگارش مأنوس اند ، باید حق این موهبت را ادا کنند.

روز قلم بهانه‌ای است برای این شکرگزاری و البته بهترین راه شکرگزاری بهره‌گیری از این ابزار مقدس برای اهداف مقدس است. قلمِ پاک، آن قلمی است که در نشر حقایق، رفع آلام بشری، تولید دانش، کشف و رفع معضلات به‌کار گرفته شود و در مسیر آگاهی‌بخشی، نقد منصفانۀ بی غرض و تحلیل واقع‌بینانه، دچار ملالت نشود واز ملامتِ ملامت‌کنندگان نهراسد.

جهاددانشگاهی به‌عنوان نهاد انقلابی که در طول چهاردهه در میدان علم و فرهنگ پیشتاز و الگو‌ساز بوده‌است، در زمینه نشر و کتاب نیز از همان ابتدای تأسیس درسال 1359 به شکل جدی وارد شد و در این زمینه به موفقیت‌های متعددی دست یافت و خلأهای فراوانی را در همان سال‌های آغازین بازگشایی دانشگاه‌ها پرکرد.
 
در همین راستا از تیرماه سال 1379 و مقارن با همین ایّام ،سازمان انتشارات جهاددانشگاهی شکل گرفت، سازمانی که توانست طرح‌های مفید و مؤثری را در زمینه کتاب و کتابخوانی در سطح دانشگاه‌ها تعریف و اجرا کند و این طرح‌ها در حال حاضر در زمرۀ رخ دادهای فرهنگی برجسته دانشگاهی قرار دارند.

تدوین و تأمین بخش قابل‌توجهی از متون علمی برای سرفصل‌های مختلف دانشگاهی‌، جریان‌سازی و تولید ادبیات علمی در زمینه‌های گوناگون، ایجاد بستری برای نشر دانش و فرهنگ با استفاده از ظرفیت‌های استادان و دانشجویان، اقدامات متعدد فرهنگی در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی مانند برگزاری بیست‌و‌هفت دوره جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، 18 دوره جشنواره ملی پایان‌نامه سال دانشجویی، چهار دوره مسابقات ملی پایان‌نامه سه دقیقه‌ای، اجرای نخستین دوره جشنواره دانشجویی کتاب سه دقیقه‌ای(سه تاک) و...از مهمترین اقدامات این سازمان طی این سال‌ها بوده‌است.
 
اینجانب با تبریک این روز ِحقیقتاً مبارک به همۀ اصحاب قلم و همچنین تبریک سالروز تأسیس سازمان انتشارات جهاددانشگاهی به همۀ اعضا و دست‌اندرکاران این سازمان و شعب آن در سراسر کشور، بار دیگر بر لزوم حفظ حرمت این موهبت عظیم و به کارگیری پاک و شرافتمندانه آن در زمینه‌های علمی و فرهنگی تأکید می‌کنم. امید است شاهد روزی باشیم که کتاب به یک نیاز ضروری و کتابخوانی به یک سنت جاری در ایران عزیز تبدیل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها