شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۱۲
درسگفتار آشنایی با فلسفه اسلامی برگزار می‌شود

درسگفتار آشنایی با فلسفه اسلامی با تدریس امیر مازیار، علی اکبر زاده و ملیحه احسانی‌نیک برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، دفتر همکاری‌های علمی بین‌المللی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با همکاری بنیاد ابن‌‎سینا - مسکو درسگفتار «آشنایی با فلسفه اسلامی» (با ترجمه همزمان به زبان روسی) را برگزار می‌کند.
 
مدرسان این درسگفتار، امیر مازیار، علی اکبر زاده و ملیحه احسانی‌نیک هستند. با توجه به نیاز شرق‌شناسان روسی با آشنایی با فلسفه اسلامی در این دوره ابعاد و زوایای مختلف آن بررسی می‌شود. در این دوره که در دو بخش و در محیط zoom برگزار می‌شود مباحث زیر بررسی خواهد شد؛
 
هنر و زیبایی در فلسفه اسلامی
فیلسوفان مسلمان به خصوص فیلسوفان مشاء (فارابی، ابن، سینا، ابن‌رشد) با الگوقراردادن فن شعر ارسطو فن شعرهایی نوشته‌اند که مهم‌ترین آرای آنان را در باب آنچه ما امروزه هنر می‌خوانیم در این آثار می‌توان یافت. به جز فن‌شعر که به تعریف «ماهیت شعر (هنر) و غایات و اجزای آن» اختصاص دارد، دو مفهوم محوری دیگر در هنرشناسی این فیلسوفان «خیال» و «زیبایی» است. فیلسوفان مسلمان حول این سه مفهوم اساسی آرایی را طرح نموده‌اند که اگرچه ریشه ارسطویی دارد اما در آثار یونانی مطرح نشده است و تناسبی با فضای شعر و هنر در تمدن‌اسلامی دارد. در این دوره به اختصار به رساله‌های فن شعر فیلسوفان مسلمان و تلقی آنها از خیال و زیبایی خواهیم پرداخت.
 
معتزله؛ دستاوردهای گذشته، افق‌های پیش رو‎
جریان معتزله به نوعی نخستین و تاثیرگذارترین جریان عقل‌گرا در حوزه اندیشه‌ای جهان اسلام است. این جریان از اواخر قرن دوم شکل گرفت و تا قرن ششم آخرین پیروان رسمی خود را داشت اما تا به امروز آرا و اندیشه‌های آنها مورد بحث بوده است. معتزله با رویکردی عقل‌گرایانه خود دستاوردهای زیادی برای دنیای تمدنی اسلام داشت و شاید به همین دلیل است که در دهه‌های اخیر اندیشمندان به دنبال تجدید حیات این جریان هستند. «اعتزال نو» عنوانی است که امروزه برای برخی عقل گرایان که عموماً سکولار نیز هستند به کار برده می شود و شناخت سوگیری فکری آنها به دلایل مختلف ضروری است‎.
 
هستی ابدی؛ فلسفه وجودی صدرایی به مثابه طرحی برای معاد
صدرالدین شیرازی فیلسوف متألّه قرن یازدهم هجری، مؤسّس نظام فلسفی موسوم به حکمت متعالیه است. در عصر او سامان دادن نزاع میان فلسفه و دین از مسائل جدی حوزه‌های مهم فکری ایران بود. یکی از اصول اعتقادی مهم و مورد وفاق همه مذاهب و فرق اسلامی، معاد جسمانی – که مؤیدات نقلی فراوانی دارد– از نظر فلاسفه توجیه عقلانی نداشت و فیلسوف بزرگ قرن چهارم، ابن‌سینا، به صراحت آن را امری نامعقول می‌پنداشت. در این گفت‌وگو تلاش می‌کنیم نشان دهیم که چگونه صدرالدین شیرازی نظامی فلسفی بنا می‌کند و اصول و مبانی‌ای از جمله اصالت وجود و تشکیک وجود را ابداع می‌کند تا معاد جسمانی را به نحو عقلانی اثبات کند.
 
فلسفه هنر اسلامی، معتزله؛ دستاوردهای گذشته، افق‌های پیش رو‎، هستی ابدی؛ فلسفه وجودی صدرایی به مثابه طرحی برای معاد سرفصل‌ها و محتوای این دوره آموزشی هستند.
 
این درسگفتار با هدف افزایش دانش نظری آشنایی با ابعاد مختلف فلسفه اسلامی برگزار می‌شود. شرکت در این دوره برای ایرانشناسان روسی، دانشجویان و علاقه‌مندان به مباحث فلسفی و برای تمامی متخصصان و علاقمندان علوم انسانی مفید است.
 
مدت زمان دوره این دوره ۶ ساعت (۳ جلسه ۲ ساعته) ۳ روز و زمان آغاز آن شنبه ۱۴ تیرماه است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها