یکشنبه ۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۶
آرتور و جورج و پرسش‌هایی چالش برانگیز

جولین بارنز در این رمان که در زمره منتخبان جایزه «بوکر» ۲۰۰۵ قرار گرفت، از واقعیت و خیال بهره گرفته است تا پرسش‎هایی را پیش روی مخاطب بگذارد که ذهن بشر را همواره به خود مشغول کرده است.

به گزارش خبرگزرای کتاب ایران(ایبنا) آرتور و جورج نوشته جولین بارنز براساس داستانی واقعی، روایت دو زندگی و تلاقی دو زندگی است؛ زندگی سِر آرتور کانن دویل و جورج اِدلاجی؛ یکی نویسنده‎ای است معتبر و سرشناس و دیگری وکیل، پسر کشیش بخش که اصلیتش به زرتشتیان هند برمی‎گردد و مقرر است که ماجرای پیچیده‎اش ناکارآمدی نظام قضایی انگلیس را به رخ کشد و تحولی در آن ایجاد کند.

جولین بارنز در این رمان که در زمره منتخبان جایزه «بوکر»۲۰۰۵ قرار گرفت، از واقعیت و خیال بهره گرفته است تا پرسش‎هایی را پیش روی مخاطب بگذارد که ذهن بشر را همواره به‌خود مشغول کرده است: ایمان و بی‎ایمانی، عدالت و بی‎عدالتی، عشق، صداقت، وفاداری، آزادی و زنان، تعصب نژادی و جهل و سرانجام اسرار مرگ و جهان پس از مرگ.

علاقه «بارنز» به زندگی دیگر نویسندگان در کتاب «آرتور و جورج» هم وجود دارد؛ چراکه منظور از آرتور، همان آرتور کانن دویل، نویسنده آثار «شرلوک هولمز» است.

جولیان پاتریک بارنز، نویسنده و منتقد ادبی انگلیسی است. او 19ژانویه سال1946 در خانواده‌ای فرهنگی به دنیا آمد و از کالج مگدالن آکسفورد در سال1968 فارغ‌التحصیل شد. او به‌مدت 3سال فرهنگ‌نویس واژه‌نامه انگلیسی آکسفورد بود و بعد از آن در نیو استیتسمن و آبزرور نقد می‌نوشت. او دلبسته ادبیات فرانسه و عاشق «فلوبر» است. سال ۲۰۱۱ میلادی، کتاب وی به نام درک یک پایان برنده جایزه ادبی من بوکر شد. او در همین سال جایزه ادبی دیوید کوهن را به پاس یک عمر فعالیت و دستاورد ادبی دریافت کرد. 3کتاب دیگر او هم پیش از آن نامزد جایزه من بوکر شده بودند: طوطی فلوبر (۱۹۸۴)، انگلیس، انگلیس (۱۹۹۸) و آرتور و جورج (۲۰۰۵). او همچنین تحت اسم مستعار دن کاوانا چندین رمان جنایی نوشته است.
علاوه بر رمان، بارنز چندین مجموعه مقاله و داستان کوتاه هم منتشر کرده است.

ازجمله کتاب‌های او می‌توان به دیار مترو (1980)، درک یک پایان، قبل از آشنایی او با من (1982)، درباره‌اش حرف بزنیم، مجموعه داستان عبور از کانال، چیزی برای ترسیدن وجود ندارد (2008) و هیاهوی زمان اشاره کرد.

در بخشی از این رمان آمده است:
«تو محکوم شده بودی آنگونه زندگی کنی. فریادت را خفه می کردی، درباره عشقت دروغ می گفتی، همسرت را فریب می دادی و همه اینها را افتخار می دانستی. این یک پارادوکس مزخرف بود، برای اینکه رفتارت خوب باشد مجبور بودی بد رفتار کنی.»

رمان «آرتور و جورج» نوشته‌ی جولین بارنز با ترجمه فرزانه قوجلو در 568 صفحه و با قیمت 85هزار تومان توسط نشر نو منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها