چهارشنبه ۴ تیر ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۱
انتقاد برنده سیاه‌پوست «بوکر» از صنعت نشر

«برناردین اواریستو»، نخستین نویسنده زن سیاه‌پوست برنده جایزه «بوکر» صنعت چاپ را مورد انتقاد قرار داد.

 ایسنا به نقل از گاردین نوشت: «برناردین اواریستو» نویسنده بریتانیایی که با انتشار رمان «دختر، زن، دیگر» عنوان نخستین‌ نویسنده زن سیاه‌پوست جایزه ادبی «بوکر» را در سال ۲۰۱۹ دریافت کرد، صنعت نشر را مورد انتقاد قرار داد و آن را «مضحک» و  صنعتی با «ارزش‌هایی گمراه‌شده» خواند که خوانندگان آسیایی و سیاه‌پوست در آن جایی ندارند.

این انتقادها بخشی از مقدمه‌ای است که «اواریستو» برای نخستین مطالعه‌ آکادمیک بریتانیا درباره تنوع نژادی در صنعت چاپ نوشته است.
به‌ گفته‌ این نویسنده، این مطالعه نشان می‌دهد سرعت تغییرات در صنعت کتاب بریتانیا به ‌اندازه‌ای کافی نبوده تا آن را به صنعتی جامع‌تر تبدیل کند.
بر اساس این مطالعه که موضوع «تنوع نژادی در صنعت چاپ» را مورد بررسی قرار داده است،‌ نویسندگان رنگین‌پوست در تمامی مراحل کلیدی انتشار کتاب با مشکلاتی مواجه هستند.
این مطالعه بر اساس بیش از ۱۰۰ مصاحبه با نویسندگان،‌ انتشاراتی‌ها و کارکنان حوزه نشر درباره تجربیات آن‌ها در همکاری با نویسندگان‌ رنگین‌پوست صورت گرفته است.

محققان دریافتند اغلب تولیدات نشر برای مخاطبان اصلی اختصاص یافته که سفیدپوستان و خوانندگان طبقه متوسط را شامل می‌شود.

نتایج این مطالعه یک هفته پس از آغاز فعالیت «انجمن نویسندگان سیاه‌پوست» که خواستار ایجاد اصلاحات در صنعت نشر است، منتشر شد.

طبق نتایج این مطالعه،‌ ناشران، بخصوص ناشران بزرگ، مخاطبان را فقط افراد سفیدپوست و طبقه متوسط درنظر می‌گیرند و مخاطبان سیاه‌پوست، آسیایی و طبقه‌ کارگر را دست کم می‌گیرند.
این نویسنده که به عنوان  بخشی از این مطالعه تجربیات خود را ارائه کرده نوشته است: «ناامیدکننده است. صنعت نشر همچنان تحت سلطه سفیدپوستان طبقه ‌متوسط است.»

در گفت‌وگو با ناشران درباره طراحی جلد کتاب‌ها مشخص شده، در میان ناشران نگرانی‌هایی درباره کم شدن فروش یک اثر با انتخاب کردن تصویر یک شخص رنگین‌پوست بر روی جلد آن وجود دارد.

یکی از افراد حاضر در این گفت‌وگو بیان کرده از یکی از افراد مافوق خود شنیده: «ما نمی‌توانیم تصویر یک دختر سیاه‌پوست را روی جلد چاپ کنیم، چرا که با وجود آن فروش موفقی نخواهیم داشت.»‌

نتایج این مطالعه نشان می‌دهد «ناشران از ترس این‌که مبادا کتاب‌ را فقط برای گروه خاصی منتشر کرده باشند، نشانه‌های بارز مربوط به نژاد را روی جلد کتاب‌ها قرار نمی‌دهند و یا آن‌ها را کم‌رنگ‌تر جلوه می‌دهند.»

این مطالعه که با همکاری دانشگاه «گلداسمیت» و مجله بریتانیایی «بوک‌سلر» صورت گرفته است، از صنعت کتاب (‌ناشران و  کتاب‌فروشی‌ها) می‌خواهد تا روال کار خود را به چالش بکشند، برای کشف نویسندگان رنگین‌پوست همکاری کنند و برای مخاطبان غیر از سفیدپوست ارزش قائل شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها