یکشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۲۶
هنوز زمان زیادی تا انسانیت فاصله است

کتاب کودک ضدنژادپرستی نوشته ابرام ایکس.کندی این روزها طرفداران بسیاری دارد. نویسنده 38 ساله آمریکایی کارنامه موفقی در بین نویسندگان رنگین پوست این کشور دارد. در کتاب جدیدش مسئله و مشکل هم نژادهای خود را برای کودکان توضیح داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از لس‌آنجلس‌تایمز، تقریباً در تمام ایالت‌های آمریکا تظاهرات گسترده‌ای در اعتراض به نژادپرستی و کشته شدن جرج فلوید توسط یک افسر پلیس در حال برگزاری است. شرایط خاص کشور آمریکا به فروشگاه آنلاین کتاب آمازون نیز کشیده شده است.
 
در هفته گذشته صدر پرفروش‌ترین کتاب‌های آمازون مربوط به نویسندگان سیاه‌پوست یا کتاب‌های درباره نژادپرستی بوده است که حتی کتاب مستند آتش آینده نوشته جایمز بالدوین نیز در بین این کتاب‌ها بوده است. این کتاب تقریباً 50 سال پیش منتشر شده است. این کتاب در سال 1963 میلادی توسط انتشارات دایل‌پرس وارد بازار کتاب شده بود و در همان سال هم با استقبال خوبی روبرو شد.
 
از دیگر کتاب‌هایی که این روزها در بازار کتاب آمریکا مطرح است و به خاطر شرایط این کشور قرار است زودتر از موعد مقرر خود هفته آینده وارد بازار کتاب آمریکا شود، کتابی با عنوان «کودک ضدنژادپرست» نوشته ابرام ایکس.کندی است که در سن 38 سالگی کارنامه موفقی در بین نویسندگان رنگین پوست آمریکا دارد. قرار است کتاب کندی توسط انتشارات کوکیلا چاپ شود.  
 
مسئولان انتشارات به خاطر تقاضای زیاد مردم برای خرید کتاب‌های این‌چنین چاپ این کتاب را یک هفته جلو انداخته است. کندی یکی از نویسندگان موفق آمریکایی و برنده جایزه کتاب ملی آمریکا است. او در دانشگاه واشنگتن انجمنی به نام تحقیقات ضدنژادپرستی تاسیس کرده است که در حال حاضر خودش این موسسه را مدیریت می‌کند. روزنامه لس‌آنجلس تایمز به مناسبت چاپ پنجمین کتاب کندی مصاحبه‌ای با این نویسنده آمریکایی انجام داده است:
 
کتاب درباره نژادپرستی زیاد نوشته شده است ولی کمتر با مخاطب کودک این کار انجام می‌شود. چه انگیزه‌ای از این کار داشتید؟
 
 من خودم یک دختر چهارساله دارم که به خواندن کتاب علاقه زیادی دارد ولی هیچ کتابی در بازار وجود نداشت که کار حرفه‌ای من را برای او توضیح دهد. خودم تصمیم گرفتم کتابی بنویسم که در آن به کودکان تاریخچه نژادپرستی در آمریکا و مبارزه با آن را توضیح دهم. می‌خواستم با این کتاب ابزاری در اختیار خانواده‌ها قرار داده باشم تا بتوانند برای کودکان خود مسئله نژادپرستی را توضیح دهند.
 
کتاب تو من را یاد دوستی سیاه‌پوست می‌اندازد که می‌خواست به رستوران برود با مخالفت سفیدها روبرو می‌شد و مجبور بود به رستورانی برود که سیاه‌‌پوست‌ها در آنجا بودند. نمی‌توانست این مسئله را برای فرزند خردسالش توضیح دهد.
بله کودکان نمی‌توانند مسئله نژادپرستی را درک کنند و هزاران سوال درباره این مسئله مطرح می‌کنند که تا کنون کمترین پاسخی به آنها داده شده است. خانواده‌های سفیدپوست ترجیح می‌دهند درباره این مشکل صحبت نکنند ولی مطالعات ثابت کرده است که کودکان بالای دوسال این مسئله را درک می‌کنند و درباره آن سوال می‌پرسند. این طور می‌توان گفت که کتاب با مخاطب کودک و بزرگسال نوشته شده است.
 

این کتاب چه تفاوتی با بقیه کتاب‌هایی دارد که در گذشته درباره نژادپرستی نوشته شده است؟
خب این کتاب بیشتر از اینکه مثل کتاب‌های دیگر به تاریخچه و مشکلات سیاسی اجتماعی آن بپردازد، عدالت و تساوی حقوق نژادها را توضیح داده است.
 
وقتی درباره سیاست ضدنژادپرستی صحبت می‌کنی منظورت درباره حقوق مدنی است یا چیزهای دیگر؟
حقوق مدنی یا حقوق بشر همگی واژه‌هایی هستند که در عمل باید ثابت شوند و توسط افراد اجرا شوند. خب در این کشور که بر اساس نژادپرستی تاسیس شده است، فراموش کردن این مسئله و رعایت حقوق مساوی نژادهای مختلف کمی سخت است. دولت باید جدیت داشته باشد ولی مردم خودشان باید قبل از دولت به این مسئله اعتقاد داشته باشند.
 
در جایی نوشته بودی که مردم باید خودشان را جای پای سیاه پوستان بگذارند و با روح آنها به دنیا نگاه کنند. به نظر می‌رسد مشکل نژادپرستی در آمرکیا یک مسئله عمیق و معنوی باشد و نیاز به فرهنگ‌سازی دارد. اینطور نیست؟
یکی از اصول انسانیت و انسان بودن این است که خودمان را جای دیگران قرار دهیم و از دریچه نگاه آنها دنیا را تماشا کنیم. وقتی انسان‌ها نتوانند این کار را انجام دهند، حقوق بشر واژه‌ای است که تنها در کتاب‌ها پیدا خواهد شد. در زمان کنونی وضع کمی بهتر شده است ولی هنوز برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل و انسانیت زمان نیاز داریم.
 
آیا کتاب دیگری نیز درباره این موضوع نوشته یا خواهید نوشت؟
فعلا روی این پروژه کار می‌کنم و هنوز حرف‌های بسیاری هست که باید بگویم.
 
 
 

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فرزین ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۳/۲۳
    یکی از اصول انسانیت و انسان بودن این است که خودمان را جای دیگران قرار دهیم و از دریچه نگاه آنها دنیا را تماشا کنیم. وقتی انسان‌ها نتوانند این کار را انجام دهند، حقوق بشر واژه‌ای است که تنها در کتاب‌ها پیدا خواهد شد. در زمان کنونی وضع کمی بهتر شده است ولی هنوز برای رسیدن به وضعیت ایده‌آل و انسانیت زمان نیاز داریم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها