پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۸
بنیانگذار انتشارات جاویدان درگذشت

محمود علمی؛ بنیانگذار انتشارات جاویدان در سن 95 سالگی چشم از جهان فروبست.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمود علمی؛ بنیانگذار انتشارات جاویدان، پس از 74 سال فعالیت در حوزه چاپ و نشر ایران، روز گذشته (چهارشنبه 14 خردادماه) در سن 95 سالگی درگذشت.
 
مراسم تشییع و خاکسپاری این ناشر پیشکسوت، ساعت 10 صبح فردا (جمعه 16 خرداد) در قطعه 8 بهشت زهرا برگزار خواهد شد. بنا بر اعلام خانواده علمی، مراسم ختم و یادبود وی، به دلیل وضعیت همه‌گیری بیماری کرونا به آینده موکول شده و اطلاع‌رسانی می‌شود.
 
محمود علمی، متولد 1304، کارش در حوزه کتاب را از سال 1325، در چاپخانه اجدادی علمی و کتابفروشی پدرش، محمدحسن علمی آغاز کرد.
 
وی انتشارات جاویدان را سال 1340 تاسیس و این انتشارات در پی همکاری‌ با علی دشتی، آثار او را منتشر کرد. همچنین مجموعه‌ای از نوشته‌های صادق هدایت، صادق چوبک، جلال آل احمد،‌ فریدون توللی، اسماعیل رائین، عبدالحسین زرین‌کوب، ابوالقاسم پاینده، ابراهیم خواجه‌نوری، محمدابراهیم باستانی پاریزی، باقر عاقلی، بزرگ علوی، علی محمد افغانی، فرهنگ‌های فارسی عمید، آثاری از محمدعلی جمال‌زاده و ابوالقاسم انجوی شیرازی از دیگر کتاب‌هایی است که انتشارات جاویدان منتشر کرده است.
 
نخستین کتابی که محمود علمی منتشر کرد، کلیات سعدی تصحیح محمدعلی فروغی بود. این کتاب را بار نخست بروخیم و بار دوم شرکت تضامنی علمی منتشر کرده بود. او با نام مستعار و تخلص م.درویش شعر هم می‌سرود و دیوان شاعران کلاسیک را نیز تصحیح و حاشیه‌نویسی و منتشر می‌کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها