شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۴:۲۰
یک هفته با چخوف برگزار می‌شود

مرکز فرهنگی شهر کتاب با همکاری بنیاد روسکی‌میر و به مناسبت صد‌وشصتمین سال تولد چخوف برنامه‌ «یک هفته با چخوف» را از روز یک‌شنبه اول تیر به مدت یک‌هفته و با حضور نویسندگان، چخوف‌شناسان ایران و روسیه و استادان و دانشجویان زبان و ادبیات روسی و نمایش‌نامه‌نویسان و علاقه‌مندان به آثار چخوف برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بی‌شک آنتوان چخوف یکی از مشهورترین، محبوب‌ترین و پرمخاطب‌ترین نویسندگان در ایران و بسیاری از کشورهای جهان است و در ایران در صد سال گذشته آثار او نزدیک به دو میلیون شمارگان داشته و همواره نمایشنامه‌های او روی صحنه می‌رود و در یک قرن اخیر، پرخواننده‌ترین نویسنده خارجی در ایران است.

علی‌اصغر محمدخانی، معاون فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب، با اعلام این مطلب گفت: امسال صد‌وشصتمین سال تولد چخوف است و ادبیات روسیه با نویسندگان و شاعرانی چون پوشکین، تولستوی، داستایوسکی، چخوف و بسیاری دیگر همواره در میان کتاب‌خوانان مطرح بوده است. چخوف را می‌توان به‌حق یکی از پرکارترین نویسندگان عصر خودش شمرد. او در ۱۸۶۰ متولد شد و در ۱۹۰۴ درگذشت. چخوف گذشته از آن‌که از حرفه‌ اصلی خود که طبابت بود غافل نمی‌ماند و غالبا به یاری دردمندان می‌شتافت، در طول عمر چهل و چهار ساله‌ خویش، ده‌ها نمایش‌نامه‌ کوتاه و بلند، نزدیک به ششصد داستان کوتاه و بلند، صدها مقاله و یادداشت و هزاران نامه به رشته‌ تحریر درآورد.

محمدخانی افزود: مرکز فرهنگی و بین‌الملل شهر کتاب در ده سال گذشته با تشکیل پل ادبی ایران و روسیه، برنامه‌های مختلف فرهنگی و ادبی در دو کشور برگزار کرده و با بسیاری از دانشگاه‌ها، مراکز ادبی و اتحادیه‌ی نویسندگان مسکو و سن‌پترزپورگ همکاری مستمر داشته است. از مهم‌ترین برنامه‌هایی که در ده سال گذشته برگزار شده است می‌توان به همایش سعدی و پوشکین، همایش ایوان بونین، برنامه‌ی یک هفته با تولستوی با حضور نوه‌ تولستوی، بزرگداشت سولژنیتسین و ... اشاره کرد. همچنین شهر کتاب چندین برنامه‌ی ادبی در دانشگاه مسکو، اتحادیه‌ی نویسندگان روسیه، انیستیتو سولژنیتسین، بنیاد ماکسیم گورکی، مرکز چخوف، مرکز پوشکین و نمایشگاه بین‌المللی کتاب مسکو با حضور محققان و نویسندگان ایران و روسیه داشته است.

وی گفت: در سال جاری نیز مرکز فرهنگی شهر کتاب با همکاری بنیاد روسکی‌میر و به مناسبت صد‌وشصتمین سال تولد چخوف برنامه‌ی «یک هفته با چخوف» را از روز یک‌شنبه اول تیر به مدت یک‌هفته و با حضور نویسندگان، چخوف‌شناسان ایران و روسیه و استادان و دانشجویان زبان و ادبیات روسی و نمایش‌نامه‌نویسان و علاقه‌مندان به آثار چخوف برگزار می‌کند و در طول این هفته، با انتشار یادداشت، مقاله، فایل صوتی، فایل تصویری و برگزاری نشست‌ها و میزگردها به صورت مجازی تلاشی در معرفی و تحلیل بیشتر زندگی و آثار چخوف دارد.

محمدخانی افزود: چخوف در ادبیات روسیه خالق سبکی تازه در شیوه‌ی نمایش‌نامه‌نویسی و داستان‌نویسی شده است. مکاتبات چخوف نیز از ارزش بسیار برخوردار است. آثار چخوف مورد ستایش نویسندگانی چون تولستوی و ماکسیم گورکی قرار گرفت و به طور مستقیم یا غیرمستقیم در بیشتر رمان‌نویسان معاصرش اثر گذاشت. چخوف از بزرگ‌‌ترین و برجسته‌ترین داستان‌نویسان واقع‌بین روسیه در دوران قبل از انقلاب به شمار می‌آید و به‌خوبی زندگی روزمره‌ی مردم را در زمان خودش در آثارش بازتاب داده است.

وی گفت: در ایران نیز، چخوف بر بسیاری از نویسندگان و نمایش‌نامه‌نویسانی چون محمدعلی جمالزاده، صادق هدایت، سیمین دانشور، هوشنگ گلشیری، اکبر رادی و طنزنویسان ایرانی تاثیر گذاشته است که این تاثیرات به صورت مقاله، کتاب و پایان‌نامه در ایران و روسیه منتشر شده است.

محمدخانی در پایان گفت که برگزاری برنامه‌ یک هفته با چخوف فرصت تازه‌ای را فراهم می‌کند تا در طول این یک هفته، با بازخوانی و بازنگری و تحلیل و تبیین آثار چخوف، راز ماندگاری آثار این نویسنده‌ی توانا تشریح شود و اهل قلم و فرهنگ ایران و روسیه بگویند که چه مقدار چخوف را خوانده‌اند و از چخوف در عرصه‌های مختلف چه آموخته‌اند. زیرا چخوف در نقش خالق داستان‌های کوتاه هجایی و فکاهی مهارتی بسزا یافت و سبک نویسندگی‌اش از همان اواخر قرن نوزدهم، توجه خوانندگان ملل مختلف اروپایی را به خود جلب کرد تا در اوایل قرن بیستم به ایران رسید و تاکنون به طور پیوسته نویسنده‌ محبوب ایران و جهان است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها