چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۲
بازدید 14 میلیون نفر از وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  در دوران کرونا

اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در گفت‌وگویی آنلاین با رئیس فدراسیون جهانی آرشیو ضمن تشریح فعالیت های آرشیوی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ایام کرونا، نسبت به گسترش همکاری‌های علمی و آرشیوی بین دو سازمان تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، اشرف بروجردی، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ابتدای صحبت‌های خود ضمن قدردانی از خدمات فدراسیون جهانی آرشیو، گفت: شرایط ایران در تحریم موجب شد عضویت در ایکا با تاخیر انجام شود، ولی در حال حاضر برای گسترش ارتباطات آمادگی لازم وجود دارد. به‌خصوص اینکه با توجه به موقعیت کنونی جهان در شرایط پاندمی کرونا، فضای جدید برای برقراری و گسترش ارتباطات به‌صورت آنلاین در فضای مجازی فراهم شده‌است.
وی ادامه داد: در همین راستا با تشکیل کمیته‌ای، در جهت مستندسازی اطلاعات و مباحث علمی در حوزه بیماری کرونا برآمده‌ایم که این اطلاعات با هدف بررسی اطلاعات بومی و تجمیع گفت‌وگوهای صاحبنظران جهت ثبت و ضبط اسناد برای آیندگان صورت گرفته‌است.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه با اشاره به رسالت و مسئولیت شورای جهانی آرشیو (ایکا) در جهت نظارت بر رعایت استانداردهای اسناد و بایگانی‌ها افزود: ایران نیز از ‍پیشنهادات (ایکا) برای بهبود عملکردها در شرایط کنونی جهت پیشرفت بیشتر استقبال می‌کند.

بروجردی همچنین با اشاره به فعال بودن وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ایام کرونا و ارائه خدمات به‌صورت آنلاین به مراجعان عنوان کرد: وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ایام کرونا فعال بوده‌است و به افرادی که قبل از شیوع ویروس کرونا به اطلاعات این سازمان دسترسی نداشتند، دسترسی‌های لازم در اختیار آن‌ها قرار گرفته‌است و طبق آمار در این مدت حدود 14 میلیون نفر از وبسایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بازدید کرده‌اند.

رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به شرایط بازگشایی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران گفت: سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، دارای 12 شعبه استانی و 2 ساختمان اصلی به‌عنوان کتابخانه ملی و آرشیو ملی است که یک ساختمان نیز برای استارتاپ‌ها اختصاص داده خواهد شد. برهمین اساس ظرفیت پذیرش این سازمان روزانه 1100 نفر است که به‌صورت مقطعی و با پذیرش یک سوم یعنی 330 نفر، بازگشایی‌ خواهد شد.

اشتراک اطلاعات فاکتور مهم مسئولیت پذیری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران است
دیوید فیریکر، رئیس فدراسیون جهانی آرشیودر ادامه این گفت‌وگوی آنلاین با قدردانی از مشارکت ایران در شورای جهانی آرشیو گفت: ایران از سال 2012 و در اجلاس آدلاید استرالیا نقش مهمی در این شورا ایفا کرده‌است و من تحت تاثیر عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در ایام کرونا جهت مستندسازی و دیجیتال‌سازی قرار گرفتم. که با وجود ادغام کتابخانه ملی با آرشیو ملی و افزایش فعالیت‌ها،‌ پیشرفت در انجام امور با توجه به حجم و گستردگی فعالیت‌ها قابل تحسین است.
 
رئیس فدراسیون جهانی آرشیو،‌ به اشتراک گذاشتن اطلاعات با مردم جهت سرعت بخشیدن به مقوله آموزش و ارائه خدمات مناسب به پژوهشگران به‌خصوص در شرایط پاندمی کرونا را از مهمترین فاکتورهای مسئولیت‌پذیری سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران عنوان کرد. وی همچنین تلاش ایران برای گسترش زبان فارسی از طریق حوزه آرشیو در دنیا را مورد تحسین قرار داد.

فیریکر با یادآوری و تقدیر از عملکرد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران برای تعریف مسئولیت پذیری برای نسل آینده گفت: نسل آینده وامدار منابع اطلاعاتی خواهند بود و از طریق اسناد تاریخی و منابع دیجیتال می‌توانیم خانواده‌ها و دانش‌آموزان را به حوزه آرشیو علاقه‌مند کنیم.

وی با اشاره به اهدافی چون گسترش ارتباطات شورای جهانی آرشیو با آرشیوداران دنیا خاطرنشان کرد: در زمینه اطلاعات کرونا، برای سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران؛ اطلاعاتی را ارسال و به اشتراک خواهیم گذاشت.

اعلام آمادگی ایران برای انتقال تجربیات مرمت اسناد با محوریت شورای جهانی آرشیو
علی زرافشان، معاون اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با تشریح عملکرد آرشیو ملی ایران به جزئیات فعالیت‌ها در ایام کرونا برای ارائه خدمات آنلاین در زمینه نسخه‌های دیجیتال به پژوهشگران پرداخت و گفت: ایران با توجه به تجربه بالا در زمینه مرمت و نگهداری اسناد، آمادگی انتقال این تجربیات با محوریت شورای جهانی آرشیو را دارد و تاکنون به کارشناسان 23 کشور نیز این آموزش ارائه شده‌است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها