چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۷
تکمیل و مستندنگاری نقشه باستان‌شناسی قزوین

30 محوطه باستانی در جریان «بررسی و شناسایی تکمیلی باستان‌شناسی دهستان زهرای پایین شهرستان بوئین زهرا» با هدف تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان قزوین معرفی و مستندنگاری شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، فرزاد مافی، سرپرست هیات باستان‌شناسی گفت: فعالیت‌های میدانی این بخش از مطالعات طبق مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری در محدوده زمانی معین انجام و سپس مطالعات کتابخانه‌ای و پژوهش‌های مرتبط نیز صورت گرفت.

وی افزود: این پروژه در قالب بررسی باستان شناسی با هدف شناسایی و معرفی مکان‌ها و محوطه‌های باستانی با اهداف بلند مدتی همچون تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان قزوین، بازشناسی مکان‌ها، محوطه‌های باستانی منطقه، معرفی و فراهم کردن اطلاعات لازم برای تشکیل پرونده ثبتی آغاز شد.

او با بیان اینکه بررسی و شناسایی تکمیلی باستان‌شناسی دهستان زهرای پایین شهرستان بوئین زهرا به صورت پیمایشی و با بهره‌گیری از تصاویر ماهواره ای انجام گرفت تصریح کرد: این بررسی به صورت پیمایشی و با بهره گیری از تصاویر ماهواره‌ای انجام شد که البته بارش های جوی به صورت فزاینده ای سبب کندی و ایجاد مشکلات در انجام پروژه گشت.

این باستان‌شناس بیان کرد: با این حال همان گونه که انتظار می‌رفت و سوابق باستان‌شناسی منطقه نیز تاکید بر اهمیت آن دارد، نواحی جنوبی دشت قزوین و ارتفاعات جنوبی آن به لحاظ مورد توجه بودن توسط جوامع انسانی دارای اهمیت ویژه‌ای بوده و هست و دهستان زهرای پایین با توجه به اینکه بخش‌هایی از منطقه جغرافیایی یاد شده را شامل می‌شود نیز از این امر مستثنی نیست.

مافی اظهار کرد: در نتیجه این مطالعات مجموعاً 30محوطه باستانی شناسایی، معرفی و مستندنگاری و گاه‌نگاری اولیه آنها بر اساس شواهد و یافته‌های سطح‌الارضی پیشنهاد شد؛ همچنین با توجه به اهمیت برخی از بناهای سنتی موجود در بافت روستایی منطقه نیاز دانستیم تعداد چهار مورد شامل یک منزل مسکونی، یک زاغه، یک روستای متروکه و یک آسیاب آبی مخروبه را ثبت و ضبط کنیم.

سرپرست هیات باستان‌شناسی، ستون قلعه، مزار کهنه آب(اب باریک)،تپه یارشان،قره تپه،گورستان امام زاده احمد، تپه دولت آباد،کاروانسرای حجیب، قلعه شیخ شریک، نارون قلعه، محوطه آشاقی کند، نقوش صخرهای قوملی، قلعه مغان و... را تعدادی از محوطه‌های شناسایی شده در این پروژه اعلام کرد.    
    
وی در پایان وجود منابع آبی مناسب، در دسترس بودن منابع دشت و کوهستان و همچنین قرار گرفتن دهستان زهرای پایین در کوریدور ساوه به بوئین زهرا را از دلایلی عنوان کرد که سبب شده این ناحیه از اهمیت بسیار زیادی برخوردار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها