چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۴
تجلیل از مختومقلی فراغی تجلیل از انسانیت است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به همایش بزرگداشت مختومقلی فراغی پیامی صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، متن پیام سیدعباس صالحی به شرح زیر است:
 
«ایران زمین از دیرباز تا به امروز همواره مهد فرهنگ و شعر و ادب بوده است. جای جای این سرزمین هنرپرور، آراسته به گوهرهای درخشانی است که در قلمرو جغرافیایی زادگاه خود محدود نمانده و با آثار، گفتار و رفتار خویش آوازه­ای ملی و فراملی یافته‌­اند.
 
ادیب وارسته و شاعر اخلاق­‌مدار خطه همیشه بهار گلستان،« مختومقلی فراغی» در زمرة بزرگانی است که شهرة عام و خاص و مشهور جهان ادب و شعر است.
 
او از دل مردم برخاست و در میان مردم زیست و هم­نفس با آنان از دردها و دغدغه‌­های مردم روزگار خویش سرود. پیوند عمیق باورهای دینی مختومقلی و ارادت او به پیامبررحمت حضرت خاتم­­الانبیاء(ص) و اهل­بیت(ع)، بُعد معرفتی عمیقی به اشعار او بخشید.
 
او تنها شاعر مراوه تپه، ترکمن و ایران نبود. اخلاق‌­مداری، مردم‌داری، دین­‌باوری و سلوک فردی این شاعر شهیر، او را به ستاره‌­ای درخشان در آسمان فرهنگ مبدل ساخته که همچنان به جویندگان معرفت و انسانیت نور می­‌بخشد. شکوه نام او تا بدانجاست که او را به‌عنوان یکی از پیشگامان شعر با مضامین اخلاقی می‌شناسند.
 
تجلیل از مقام این شاعر ترکمن، تجلیل از انسانیت و فضایل اخلاقی انسانی است. حلقة مفقوده جهان پرآشوب امروز و انسان سرگشته عصر حاضر،توجه به فضیلت­‌های اخلاقی و نوع دوستی و غمخواری است. مفاهیمی که در اشعار مختومقلی موج می­زند و آثار او را به گنجینه­ای از سجایای اخلاقی مبدل ساخته است.
 
با گرامیداشت یاد این شاعر جهان اسلام، صمیمانه­ترین درودهای خود را به مردم سلحشور و باصفای ترکمن نثار می­کنم و از دست­اندرکاران بزرگداشت مقام این انسان والا، کمال قدردانی را دارم.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها