پنجشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۴۸
احمد مسجدجامعی درگذشت چیت چیان را تسلیت گفت

عضو شورای اسلامی شهر تهران درگذشت ناشر پیشکسوت، حجت الاسلام چیت چیان را در جلسه شورا تسلیت گفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، احمد مسجدجامعی در جلسه شورای اسلامی شهر تهران به درگذشت حجت‌الاسلام بیوک چیت‌چیان اشاره کرد و گفت: در همسایگی شورا کوچه ای بنام شهید محسن چیت چیان هست که پدر ایشان حجت الاسلام بیوک چیت چیان از کتاب فروشان قدیمی نجف، تبریز و تهران، دیروز فوت شدند. ایشان که پدر وزیر پیشین نیرو آقای حمید چیت چیان هستند، شخصیتی برجسته  و جزء میراث فرهنگی ما بودند که نزدیک 100 سال عمر با برکت کردند و تمام زندگی‌شان صرف نشرکتاب شد.

عضو شورای شهر تهران با تسلیت درگذشت حجت‌الاسلام چیت‌چیان افزود: ایشان در کنار همه فعالیت‌های موثرشان کار ویژه‌ای نیز کرده بودند که من در زندگی نامه ‌های شخصیت‌های عرصه فرهنگ و کتاب و نشر، ندیدم به آن توجه شود. 

وی در ادامه با مخاطب‌قرار دادن محسن هاشمی گفت: پدر شما؛ مرحوم هاشمی خیلی از ناشرهای قدیمی را به خوبی می‌شناختند و خود شما نیز در برنامه‌های کتابگردی بسیاری از آن‌ها را دیدید. این بزرگواران از قدیم با بیروت، قاهره، بغداد و نجف ارتباط داشتند و از آن‌جا کتاب وارد می‌کردند. 

مسجدجامعی افزود: منتها در ارتباط با ترکیه و آثار مکتوب عثمانی به‌آن‌صورت کسی را نمی‌شناسیم. مرحوم چیت چیان از جمله افراد معدودی بود که به درخواست مرحوم آیت الله نجفی مرعشی، از بزرگترین کتابشناسان معاصر، به‌هنگام تغییر خط در ترکیه و دور ریخته‌شدن کتابهای نوشته شده به زبان فارسی - عربی آنها را جمع‌آوری و نگهداری و عرضه می‌کرد.

عضو شورای شهر تهران به اهمیت این فعالیت مرحوم چیت‌چیان اشاره کرد و گفت: ایشان بسیاری از میراث مکتوب عثمانی را نجات داد و وارد ایران کرد که در نوع خود کم‌نظیر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها