سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۱
​ماجراهای ماشین مشتی ممدلی

مجموعه 10 جلدی «ماجراهای ماشین مشتی ممدلی» اثر جمال اکرمی و تصویرسازی فرهاد جشمیدی از سوی انتشارات کتاب نیستان راهی کتابفروشی‌ها شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی انتشارات کتاب نیستان، مطالعه بعضی آثار، سفری است یگانه در دنیایی جدید و تجربه‌‌ای غیرقابل مقایسه با تجربیات دیگر. فقط گاهی اوقات، با در دست گرفتن کتابی، می‌توانیم گذر زمان را از یاد ببریم و چنان غرق در فضاسازی و هوشمندی پدیدآورندگان شویم که یک نفس تا آخرین صفحه بخوانیم و با هیجان، سراغ داستان‌های بعدی و جلدهای بعدی برویم.
 
«ماجراهای ماشین مشتی ممدلی» چنین مجموعه‌ای است؛ پروازی منحصر به‌فرد و خیالی بر بال کلمات، اصطلاحات و ماجراهای واقعی تاریخی که با چاشنی تخیل و نوآوری، ماجراهایی جذاب و غیرقابل پیش‌بینی و خنده‌دار را ایجاد کرده است.
 
جمال‌الدین اکرمی با تکیه بر ده‌ها سال نویسندگی برای نوجوانان راهی بر دعوت ساکنان دنیای دیجیتال به کوچه پس کوچه‌ها و بازارچه‌های قدیمی یافته و گرد و غبار را از روی نام ­هایی که قرائت خشک و خسته کننده رایج، موجب فراموشی‌شان شده، زدوده و به آنها زندگی دوباره‌ای داده.
 
قلم سلیس و مسلط وی به اصطلاحات تهرانی اصیل، نمایشی بزرگ با حضور ده‌ها شخصیت از پادشاهان قاجار گرفته تا چهره‌های مشروطه‌خواه، دلقک‌های درباری و مردم عادی کوچه و بازار ترتیب داده. صحنه این نمایش، کاخ‌ها، گذرها و بازارچه‌های قدیمی، تکیه دولت و محل‌های آشنا برای ساکنان پایتخت در صد سال گذشته است. سه شخصیت ثابت، در طول مجموعه، این روایت‌های نمکین و گاه هجان‌انگیز و نفس‌بر را به هم پیوند می‌دهند: مشتی ممدلی و اتول خان؛ راننده معروف و ماشین قراضه‌اش که از سال‌ها پیش تصنیف عامیانه‌ای برایشان ساخته شده، و شخص نویسنده که گهگاه در لحظات حساس ماجرا ظاهر می‌شود و وجه خیالی روایت را تقویت می‌کند.
 
همچنان که در کتاب اشاره شده، «ماجراهای مشتی ممدلی» ادعا یا قصد بیان واقعیت‌های تاریخی را ندارد و تنها، از اتفاقاتی مثل جشن عروسی دختر مظفرالدین شاه در شمس‌العماره، پرواز نخستین بالن در میدان مشق آن زمان، پرتاب بمب توسط حیدرخان عمواوغلی به مظفرالدین‌شاه و وقایع متعدد دیگر، ایده گرفته و ماجراهای خنده داری را نوشته. درواقع، این اثر قادر است تا باب آشنایی عمیق‌تر نسل جدید را با سابقه فرهنگی مردم تهران باز کند و جرقه‌ای برای مطالعات جدی باشد.
 
هر کتاب، از سه داستان کوتاه با ریتم سریع و حجم کم، منطبق بر حوصله و سلیقه نوجوانان، تشکیل شده و طرح‌های قلمی تک‌رنگ «فرهاد جمشیدی»، شخصیت‌پردازی و فضاسازی را کامل کرده است. کاغذ متفاوت و نخودی مجموعه، در کنار چاپ و صفحه‌آرایی حرفه‌ای، اثری در خور سلیقه مخاطب نوجوان را  فراهم آورده و چندلایه بودن اثر، باعث شده تا بزرگسالان هم، از آن لذت ببرند و دوستش داشته باشند و از زاویه دید جدید صاحب اثر لذت ببرند.
 
اگر، از داستان‌های طنز خوش‌تان می‌آید، غافلگیر شدن را دوست دارید و از سربه‌سر گذاشتن با آدم‌­های مهم و در هم ریختن مرز خیال و واقعیت، خواب و بیداری و گذشته و حال، هیجان‌زده می‌شوید، این مجموعه 10 جلدی، انتخاب خوبی می‌تواند باشد. اتول مشتی ممدلی، هر روز و بی‌معطلی شما را به گردشی مفرح و به یادماندنی دعوت می‌کند.
 
کتاب نیستان مجموعه 10 جلدی «ماجراهای ماشین مشتی ممدلی» را به قلم جمال‌الدین اکرمی و با تصویرسازی فرهاد جمشیدی، با قیمت دوره 179 هزار تومان منتشر کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها