شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۵۴
بررسی حیات ۴۰ ساله بهائیت تا اواخر پهلوی

مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تبیین نقش بهائیت در تاریخ معاصر ایران با ارائه کتاب «بهائیت در آذربایجان» به بررسی حیات این فرقه در طول ۴۰ سال یعنی ۱۳۲۰ تا ۱۳۶۰ در آذربایجان پرداخته است.

ایرنا نوشت: فعالیت و گسترش روزافزون فرقه بهائیت در دوران پهلوی ابعاد سیاسی اقتصادی و اجتماعی را در بر می‌گرفت. نفوذ بهائیت در ارکان حکومت پهلوی در عالی ترین سطوح، که نخست وزیر و وزرا و حتی پزشک مخصوص شاه را نیز شامل می‌شد این موقعیت را برای آنان فراهم می‌کرد تا بدون مانع به تبلیغ مرام خود پرداخته و امکانات مادی و موقعیت های فراوانی را به نفع خود ایجاد کنند.
فرقه بهائیت در اقصی نقاط ایران فعالیت داشت ولی فعالیت آن در آذربایجان با توجه به تنوع اقوام ایرانی و موقعیت جغرافیایی و مذهبی اهمیت ویژه‌ای داشت.
از این رو مرکز اسناد انقلاب اسلامی برای تبیین نقش این فرقه سیاسی در تاریخ معاصر ایران با ارائه کتاب بهائیت در آذربایجان، فعالیت این فرقه را در آذربایجان مورد بررسی قرار داده است.
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:
بهایی های سیسان حداقل سه برابر مسلمانان بودند. بین مسلمانان و بهاییان آمد و رفت بود. بیشتر همسایه های ما بهایی بودند و در خیر و شرهای هم شرکت می‌کردند. حتی دخترانشان را هم به ازدواج جوانان یکدیگر درمیاوردند.
زن عموی من بهایی بود و عمویم مسلمان. اتفاقا بعد از ازدواجشان زن عمویم مسلمان واقعی شد. بعدها که دختر مسلمانشان به سن ازدواج رسید او را به یک جوان بهایی دادند و بعدها دخترعموی ما بهایی شد.
یعنی محیط زندگی خانوادگی در مسلمان یا بهایی شدن و باقی ماندن بسیار موثر بود.
اتفاقا هر سال با نظر محفل بهائیان تبریز چند تا پزشک به سیسان رفته و به مداوای بیماران بهایی و مسلمان میپرداختند. مردم که میدیدند وزارت بهداری پهلوی با ان همه بودجه و شعارهایی مثل پیش به سوی تمدن بزرگ و انقلاب سفید شاهنشاهی و عدالت برای همه به امر بهداشت اصلا توجه ندارد اما تشکیلات بهایی ها با اعزام پزشکان بهایی به مداوای دردها و رنج های آنان می‌پردازند محبتشان نسبت به بهایی ها بیشتر میشد. دکترهای بهایی هم با این کار هم به سلامتی بهایی ها کمک می‌کردند و هم مسلمانان را جذب می‌نمودند...
بخش اول کتاب پیش رو شامل سه فصل است که فصل اول مربوط به آشنایی با بهائیت رهبران و خلاصه زندگی آنهاست. در فصل دوم به فعالیت ها و تکاپوهای بهائیان در دوره حکومت پهلوی اول و دوم پرداخته می‌شود. فصل سوم نیز به مبارزه و مقاومت روحانیون و مردم مسلمان ایران با این فرقه ضاله می‌پردازد.
در بخش دوم کتاب براساس خاطرات مبلغان بهایی و اسناد برجای مانده از شهربانی و ساواک، چگونگی گسترش بهاییت در آذربایجان از زمان عبدالبهاء تا اواخر رژیم پهلوی توضیح داده شده است.
 بخش پایانی کتاب شامل ارائه اسناد و تصاویر است. اسنادی که در این بخش به مخاطب ارائه میشود بیش از ۱۷۰ سند از اسناد ساواک و شهربانی قبل و بعد از انقلاب است.

این کتاب به قلم اصغر حیدری نتیجه بررسی حیات بهاییت در طول ۴۰ سال یعنی ۱۳۲۰ تا ۱۳۶۰ در آذربایجان است و در ۴۵۰ صفحه با قیمت ۵۲ هزار تومن در اختیار علاقه مندان به این حوزه تاریخ معاصر است.
مرکز اسناد انقلاب اسلامی همچنین برای حفظ سلامت مردم و رفع بخشی از دغدغه‌های فرهنگی آنها، بسته‌بندی بهداشتی و ارسال رایگان همه کتب را برای مخاطبین خود خواهد داشت.
خوانندگان می‌توانند با مراجعه به سایت مرکز اسناد انقلاب اسلامی به راحتی کتاب‌های مورد نیازشان را تهیه و در کمترین زمان دریافت کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها