سه‌شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۲
اختصاص ۱۴۸ میلیارد ریال تسهیلات برای کسب و کارهای فرهنگی در خراسان رضوی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی از اختصاص 148 میلیارد ریال تسهیلات برای صاحبان کسب و کارهای فرهنگی خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در خراسان رضوی، جعفر مروارید با اعلام این خبر گفت: سال گذشته از دو محل صندوق کارآفرینی امید و تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه، مبلغ 148 میلیارد ریال تسهیلات برای صاحبان کسب و کارهای فرهنگی و هنری در این استان اختصاص یافت که روند تخصیص آن در حال انجام است.

وی افزود: در سال رونق تولید و همگام با برنامه «مثلث توسعه اقتصادی و فرهنگی» استاندار خراسان رضوی برای حمایت از کسب و کارهای فرهنگی، برنامه ویژه‌ای به صورت متمرکز در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تدوین و اجرا شد که پیش بینی تسهیلات مزبور در این راستا بود.

مروارید ادامه داد: هم ‌اینک از محل کل تسهیلات در نظر گرفته شده، 18 میلیارد ریال تسهیلات ارزان قیمت با کارمزد چهار درصد برای کسب و کار در فضاهای شهری به صندوق کارآفرینی امید معرفی شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با پیگیری‌های انجام گرفته، صاحبان 21 رسته کسب و کار فرهنگی، هنری و قرآنی از جمله توسعه و بازسازی نگارخانه، توسعه چاپ دیجیتال، چاپ و بسته‌بندی، توسعه و بازسازی آموزشگاه، توسعه سالن نمایش و استودیوی نمایشی و کتابکده، برای دریافت تسهیلات یک میلیارد ریالی، 1.5 میلیارد ریالی و نیم میلیارد ریالی، بسته به نوع تقاضا با کارمزد چهار درصد از محل صندوق کارآفرینی امید در شهرستانهای مشهد، کاشمر، خوشاب، سبزوار، نیشابور و کلات به بانک معرفی شده‌اند.

مروارید افزود: در این راستا «پردیس تئاتر مستقل» به میزان یک میلیارد و 200 میلیون ریال به صندوق کارآفرینی امید معرفی، و «مرکز تئاتر کربن» به میزان یک میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی امید معرفی و در مرحله بررسی صندوق است.

تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی ادامه داد: همزمان با اجرای الگوی مثلث  توسعه اقتصادی، فرهنگی استاندار خراسان رضوی، کارگروهی ویژه، مبتنی بر این الگو در این اداره کل شکل گرفت تا با بررسی موضوع و گفت‌وگو با موسسات فرهنگی و هنری، برقراری ارتباط با مرکز و تقویت رابطه با بانک‌ها بتوان رونق تولید را در فضای فرهنگی محقق کرد.

مروارید افزود: سال گذشته از محل تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه، 276 میلیارد ریال به خراسان رضوی تعلق گرفت که از این محل 12 موسسه فرهنگی و هنری، مد و لباس، نشریات بزرگ در استان، جهت استفاده از تسهیلات یارانه‌ای به بانک‌ها معرفی شدند.

وی ادامه داد: تاکنون نیز 12 طرح فرهنگی و هنری در شهرهای مشهد، نیشابور و سبزوار متقاضی استفاده از تسهیلات بند الف تبصره 18 قانون بودجه به میزان 316 میلیارد ریال شده‌اند که از این میزان 101 میلیارد ریال به بانک‌ها معرفی شده‌اند.

هدف آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (18) قانون بودجه کمک مالی مستقیم به اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد با تأکید بر اشتغال جوانان، دانش‌آموختگان، زنان و اشتغال حمایتی است.

آیین‌نامه اجرایی بند (الف) تبصره (۱۸) ماده واحده قانون بودجه سال 1397 کل کشور که تیرماه همان سال به تصویب هیأت وزیران رسید، به دولت اجازه داده تا با هدف اجرای برنامه اشتغال گسترده و مولد، 20 ‌درصد از اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای این قانون را در قالب کمک‌های فنی و اعتباری، یارانه سود تسهیلات و کمک‌های بلاعوض و همچنین تسهیلات بانکی برای حمایت از طرح‌های تولیدی اشتغالزا با اولویت بازسازی و نوسازی صنایع، تکمیل و راه‌اندازی طرح‌های کشاورزی، صنعتی و معدنی نیمه‌ تمام بخش خصوصی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 ‌درصد، اجرای طرحهای صنایع کوچک و حمایت از خوشه‌های صنعتی، بافت‌های فرسوده و طرح‌های حمل و نقل عمومی و ریلی، کارورزی جوانان و طرح‌های اشتغالزایی مناطق مرزی نظیر کوله‌بران، گردشگری، صنایع‌دسیی و میراث فرهنگی، هزینه کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها