دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۵
معرفی نفایس قرآنی کتابخانه ملک در فضای مجازی

هم‌زمان با ماه مبارک رمضان نفایس قرآنی و ادعیه کتابخانه و موزه ملی ملک در بسترهای مجازی معرفی می‌شود

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، موقوفه آستان قدس رضوی، مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از معرفی نفایس قرآنی و ادعیه موجود در گنجینه بزرگ ترین موقوفه فرهنگی ایران هم‌زمان با ماه مبارک رمضان در بسترهای مجازی خبر داد.

غلامرضا خواجه‌سروی در این‌باره گفت: موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، کلیپ و فوتوکلیپ‌هایی گوناگون از آثار برگزیده قرآنی و ادعیه گنجینه خطی‌اش تولید کرده است که در پیوستگی ارایه خدمات غیر حضوری خود در دوران رویارویی با بیماری کرونا و توقف موقت خدمات‌رسانی به مخاطبان، در شبکه‌های مجازی در آستانه دوستداران فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی می‌گذارد.
وی افزود: این برنامه با هدف بزرگ‌داشت ایام پرفضیلت ماه مبارک رمضان، گسترش فرهنگ و هنر اسلامی- ایرانی در میان کاربران شبکه‌های مجازی، افزایش سطح ذوق و سلیقه آنان و شناساندن و بازشناسی نفایس کتابخانه و موزه ملی ملک انجام می‌شود.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک یادآور شد: قرآن مجید به خط کوفی منسوب به امام حسن مجتبی علیه‌السلام روی پوست آهو، چهار قطعه از قرآن بایسنغری (بزرگ‌ترین قرآن خطی جهان)، قرآن ارسنجانی و قرآن به خط غبار، گزیده‌ای از نسخه‌های نفیس خطی قرآنی این موقوفه فرهنگی به شمار می‌آیند.

خواجه‌سروی افزود: همچنین مناجات منظوم منسوب به حضرت علی علیه‌السلام به خط سلطان محمد خندان، نسخه‌های دعای صباح و کتاب الدعا به خط ام سلمه دختر فتحعلی شاه قاجار و نسخه‌های خطی صحیفه سجادیه و نهج‌البلاغه، از جمله ادعیه خطی کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آیند.

وی تصریح کرد: کتابخانه ملی ملک یکی از شش کتابخانه بزرگ کشور در حوزه نسخه‌های خطی است که اکنون نزدیک 20 هزار عنوان نسخه و رساله خطی به ویژه آثار قرآنی و ادعیه متعلق به دوره‌های گوناگون تاریخ اسلام در گنجینه آن نگهداری می‌شود. پاره‌ای از آثار فاخر این مجموعه خطی، در تالارهای موزه‌ای موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به نمایش درآمده است.

خواجه‌سروی گفت: دوستداران کلیپ‌ها و فوتوکلیپ‌های نفایس قرآنی و ادعیه موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک از وب‌سایت این موقوفه به نشانی www.malekmuseum.org و حساب اینستاگرام آن به نشانی malek_museum_library، کانال‌های موسسه در پیام‌رسان‌های سروش و واتس‌اپ، همچنین سرویس اشتراک ویدیوی آپارات با کلیدواژه‌های «کتابخانه و موزه ملی ملک»، «کتابخانه ملی ملک» و «موزه ملی ملک» را می‌توانند به تماشا بنشینند.
حاج حسین آقا ملک بزرگ‌ترین واقف معاصر ایران، کتابخانه و موزه ملی ملک را به سال 1316 خورشیدی بر بارگاه ملکوتی حضرت رضا علیه‌السلام وقف کرده است. این گنجینه اکنون در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «میدان امام خمینی (ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق) جای دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها