جمعه ۵ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۳
آمپارو داویا چهره ادبیات فانتزی آمریکای لاتین درگذشت

نویسنده سرشناس مکزیکی که از مهم‌ترین چهره‌های ژانر فانتزی آمریکای لاتین بود در ۹۲ سالگی درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، آمپارو داویا نویسنده اهل گروه بومی‌های زاکاتکو مکزیک و نویسنده «درخت‌های وحشت‌زده» و «میزبان» که به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های ژانر فانتزی هم در مکزیک و هم در آمریکای لاتین شناخته می‌شد، در ۹۲ سالگی از دنیا رفت.

محققان ادبی اغلب او را در زمره افراد بزرگ دیگری از جمله خورخه لوییس بورخس، خوان خوزه آرئولا، گوادالوپه دوئنیاس و اینیس آردوندو قرار می‌دهند.

دو سال پیش، داویا در مراسمی که به مناسبت جشن ۹۰ سالگی او برگزار شده بود گفته بود: «به نوشتن ادامه می‌دهم. می‌خواهم شعرهای کوچک منتشر کنم، شعرهایی از دیروز و امروز. می‌خواهم پروفایل‌هایی منتشر کنم که متنوع هستند. یکی از آن‌ها درباره زاکاتکاها و دیگری درباره مرگ خودم است.»

انستیتو ملی هنرهای برتر و ادبیات مکزیک در سال ۲۰۱۸ تعدادی از آثار داویا را به نمایش گذاشت. رییس آن اگزیویر ویاروتیا این نویسنده را به عنوان یکی از چهره‌های اثرگذار بر نسل‌های جوان‌تر خطاب کرده بود.

او گفت: «خیلی خوشحالم که حالا جوانان به نوشتن در انواع مختلف ژانرهای ادبی روی آورده‌اند. ادبیات خوب فقط بر پایه هوش خالص نیست. من به هوش خالص باور ندارم، مسلماً به وارد کردن حس به داستان‌ها باور دارم و این کاری است که داویا می‌کرد.»

تعداد کتاب‌هایی که داویا نوشته خیلی زیاد نیست اما تمام آن‌ها شناخته‌شده هستند. نخستین اثر او یک کتاب شعر به نام «مرثیه‌هایی زیر ماه» بود که سال ۱۹۵۰ نوشته شد. کتاب «تفکر در ساحل رویاها» محصول سال ۱۹۵۴ و «پروفایل تنهایی‌ها» نوشته سال ۱۹۵۵ دیگر آثاری هستند که او در شهر زادگاهش یعنی پینیوس نوشت.

بعد از نقل مکان کردن به مکزیکوسیتی او به سبک نگارش روایت‌گرایانه‌تر رو آورد و در سال ۱۹۵۹ کتاب «زمان نابودشده» را نوشت. بعد از آن او «موسیقی مستحکم» را در سال ۱۹۶۴ منتشر کرد و با «درخت‌های وحشت‌زده» در سال ۱۹۷۷ به کارش ادامه داد. این اثر موفق به کسب جایزه نویسندگان اگزیویر ویاروتیا شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها