سه‌شنبه ۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۳
امکان برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی وجود ندارد

مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب سی و سوم گفت: نمایشگاه کتاب ما یک فروشگاه بزرگ است که در قالب مجازی امکان برگزاری ندارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)  مهدی عمرانلو، مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب سی و سوم در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره برگزاری نمایشگاه کتاب از قالب حضوری به مجازی اظهار داشت:‌ دوستان طی چند روز اخیر، مسائلی را درباره برگزاری نمایشگاه کتاب مطرح کردند. هر چند هر کاری مزیت و معایبی دارد، اما قطعا اگر این مسئله اجرایی می‌شد، مزایای فراوانی داشت. ابتدا به ساکن با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی با مشکلاتی مواجه هستیم؛ زیرا هنوز زیرساخت‌های مناسب اینترنتی و ارائه سرویس به حجم زیادی از مشتریان وجود ندارد. حتی در کنار آن چگونگی اعمال خرید بن کتاب و بازدید از نمایشگاه هم مطرح است.
وی افزود:‌ موضوع دوم درباره برگزاری نمایشگاه به شکل مجازی این است که برخی‌ها طی چند روز اخیر نمایشگاه کتاب ما را با نمایشگاه‌های جهان مقایسه می‌کنند و قصد الگوبرداری برای نمایشگاه مجازی را دارند، اما باید به صراحت اعلام کرد: مگر چند نمایشگاه در سایر کشورها شاهد فروش هستیم؟ جز در نمایشگاه کتاب چند کشور خاورمیانه در سایر کشورها فروش وجود ندارد و باید این را بدانیم که نمایشگاه کتاب ما یک فروشگاه بزرگ است که در قالب مجازی امکان برگزاری ندارد.
مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب سی و سوم با بیان اینکه اهداف نمایشگاه یا سیاست‌های آن با برگزاری نمایشگاه مجازی در تضاد است، توضیح داد: همگان می‌دانند با برگزاری نمایشگاه کتاب تهران، موج و هیجان عجیب از کتابخوانی ایجاد می‌شد، اما با برگزاری مجازی این موج را از دست می‌دهیم و حتی ممکن است لطماتی هم داشته باشد.

عمرانلو در پاسخ به اینکه چنانچه نمایشگاه مجازی برگزار شود، وضعیت در بخش خارجی چگونه خواهد شد، گفت: درباره بخش داخلی نکته حائز اهمیت این است که بانک اطلاعات دقیق، اطلاعات کامل از کتاب‌ها و خلاصه آنها به صورت تجمیع وجود ندارد تا مخاطب با مراجعه به آن اطلاعاتی از کتاب را کسب کند. حتی بانک اطلاعات خانه کتاب هم گاهی موارد مورد نیاز را ندارد. 
وی افزود:‌ اما در مورد کتاب‌های خارجی و لاتین، مشکلات به اندازه کتاب‌های داخلی است. حتی شاید کار سخت‌تر باشد که مخاطب بخواهد کتابی بخواند یا خرید کند. چنانچه نمایشگاه مجازی برگزار شود نخستین لطمه به بخش کتاب‌های خارجی این است که اختصاص یارانه در نمایشگاه مجازی امکان‌پذیر نخواهد بود. 
مدیر کمیته ناشران خارجی نمایشگاه کتاب سی و سوم درباره اینکه چه زمانی مناسب برای برگزاری نمایشگاه است، گفت: با توجه به اینکه آقای جوادی رئیس نمایشگاه مطرح کردند که نمایشگاه در فصل بهار برگزار نمی‌شود و هفته سوم تیر ماه نیز کنکور را خواهیم داشت مسلما خانواده‌ها در ماه مرداد پس از ۶ ماه در خانه ماندن به مسافرت خواهند رفت و در ماه پایانی تابستان نیز امکانات تهویه مصلا، فضای برگزاری نمایشگاه کتاب را مهیای بازدید نمی‌کند. از این رو همه گزینه‌ها در نیمه اول سال از بین می‌رود و شاید بهترین گزینه آبان باشد؛ هر چند ممکن است برگزاری نمایشگاه در این تاریخ به کتابفروشی‌ها لطمه بزند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها