یکشنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۳۹
طلایی: با نمایشگاه کتاب مجازی مخالفم/ کتاب ما را بی‌اجازه در فضای مجازی منتشر کردند

مدیر انتشارات طلایی گفت: با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مخالفم؛ زیرابه راحتی یکی از کتاب‌های ما را بدون اجازه در فضای مجازی منتشر کردند و ما وقت و انرژی بسیاری برای پیگیری صرف کردیم.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) کاظم طلایی، مدیر انتشارات طلایی در گفت‌وگو با خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، درباره وضعیت صنعت نشر و شیوع کرونا گفت: ما و همه ناشران پیش از شیوع کرونا، آماده بودیم تا جدیدترین کتاب‌ها و آثار خود را به نمایشگاه کتاب بیاوریم. ثبت نام را برای حضور در این پروژه فرهنگی انجام داده بودیم و در واقع ماه‌های پایانی سال گذشته را در فکر نمایشگاه سپری کردیم. 
* برگزاری نمایشگاه کتاب مهم است/ ناشران برای نمایشگاه حساب ویژه باز می‌کنند
وی با مهم خواندن برگزاری نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: برگزاری نمایشگاه بسیار مهم است؛ چون نمایشگاه جایی است که علاوه بر ارائه کتاب و افزونی درآمد ناشران، بخشی از نقدینگی آن‌ها در نمایشگاه تامین می‌شود و همه ساله اهالی نشر روی نمایشگاه کتاب حساب ویژه باز می‌کنند. حالا فکر کنید سال به پایان رسید و سال جدید آغاز شد و نمایشگاهی برگزار نمی‌شود. این موجب شد ضرر ناشران بیش‌تر شود.
* هرچه زمان برگزاری نمایشگاه به تاخیر افتد، شوک وارده بر ناشران و خانواده نشر شدید‌تر خواهد شد
مدیر انتشارات طلایی با بیان اینکه هر چه زمان برگزاری نمایشگاه به تاخیر افتد، شوک وارده بر ناشران و خانواده نشر شدید‌تر خواهد شد، گفت: ما  دوست داریم هرچه زودتر نمایشگاه کتاب برگزار شود. البته به شرط آنکه بهداشت و سلامتی کودکان و خانواده‌ها به خطر نیفتد و روزهایی برسد که ما بتوانیم خانواده‌ها را به نمایشگاه برسانیم. در این مسیر باید خرد جمعی تصمیم‌گیرنده باشد.
* بهترین حالت برگزاری نمایشگاه کتاب، هفته کتاب است/ تاخیر فشار مالی را زیاد می‌کند
به گفته طلایی، اگر کرونا زودتر به پایان برسد، بهترین حالت برگزاری شاید برای نمایشگاه کتاب در ماه آبان یعنی همزمان با هفته کتاب باشد، می‌توان روی این گزینه برای برگزاری نمایشگاه فکر کرد. زیرا تاخیر بیشتر از زمان برگزاری اعلامی، فشار مالی را روی ناشران افزون‌تر خواهد کرد. 
وی با بیان اینکه افرادی که کار فرهنگی می‌کنند، وابسته به جای خاصی نیستند و ما در انتشارات با شعرا، نویسندگان، گرافیست‌ها و هنرمندانی از این دست کار می‌کنیم، گفت: در روزهای قرنطینه برای دور نماندن از کار، بخش نرم‌افزاری تدارک دیدیم تا همکاران ما دورکاری کنند. در این مدت قرنطینه، تصویرگران کار می‌کردند و نویسندگان کارهای عقب افتاده را جبران کردند. حتی خودم نیز روزی ۱۰ ساعت در منزل کار می‌کنم.
* یکی از ابزارهای چابک کردن بچه‌ها کتاب است
مدیر انتشارات طلایی در مورد شرایط انتشارات طلایی و تدابیر مقابله با رکود گفت: ما از طریق اینترنت کتاب‌ها را عرضه می‌کردیم حتی با تمهیدات پستی ارسال بسته و محموله کتاب هم داشتیم. ولی اکنون پخشی‌ها خرید کتاب را کم کم آغاز کردند. باید بدانیم یکی از ابزارهای چابک کردن بچه‌ها کتاب است و اکنون بهترین شرایط برای خانواده ها تا دور هم جمع شوند و مطالعه همه گیر شود.
طلایی به عیوب و محاسبن تعطیلات اشاره کرد وگفت: هر چند این مدت شاهد محاسبن و معایبی بودیم اما کتاب فروشی‌ها باید هر چه سریع‌تر باز شده و رونق بگیرند چرا که باز بودن آنها می‌تواند بر شعاع کوچک آنها را رونق بخشد ولی بسته بودن کتابفروشی‌ها آفت است. اهالی فرهنگ باید ببینند با چه عملیاتی باید این شرایط را به نفع خود تغییر دهند.
وی با بیان اینکه در حوزه فروش سازوکار خاصی نداریم اما روی محتوا بسیار دقت می‌کنیم، گفت: شاید برگزاری نمایشگاه بار مالی زیادی به دولت و وزارت ارشاد وارد کند. (چه نمایشگاه کتاب و چه نمایشگاه قرآن) پس بهتر است متولیان امر بودجه موجود را در صورتی که قرار است نمایشگاهی برگزار نشود، صرف خرید کتاب از ناشران کند. البته باید راهکار ورودی به این طرح دیده شود و محاسن و آفت‌ها احصا شود. 
* وزارت ارشاد باید برای رونق کار فرهنگی تلاش کند
مدیر انتشارات طلایی با اشاره به اینکه گرانی را در بازار کتاب شاهدیم، زیرا در یک سال و نیم گذشته زینک از ۱۵ هزار تومان به ۵۵ هزار تومان رسیده است، گفت: مواد دیگر تولید کتاب هم با افزایش قیمت مواجهند پس وزارت ارشاد باید برای رونق کار فرهنگی تلاش کند؛ زیرا اوست که مستقیم با ناشران در ارتباط است. 
* با برگزاری نمایشگاه کتاب مجازی مخالفم/ کتاب ما را بدون اجازه در فضای مجازی منتشر کردند
طلایی در بخش دیگری از سخنان خود درباره برگزاری نمایشگاه کتاب به شکل مجازی گفت:‌ من با این روش موافق نیستم و آن را نمی‌پسندم؛ زیرا شأنیت کتاب به نمایشگاهی بودن آن است. مشکل ما امروز دنیای مجازی است چرا که آفت‌هایی دارد که نخستینش آن است که وقت ما را بسیار می‌گیرد. می‌بینیم در این روزها به راحتی در فضای مجازی یکی از کتاب‌های ما اسکن شد و فایل pdf آن به فروش می‌رسید. پیگیری برای این تخلف از ما انرژی بسیار گرفت. زمان بسیاری صبر کردیم تا شکایت کنیم. بنابراین آفت زیاد است، اما سازوکار سالم باید تعیین شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها