پنجشنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۸
برگزار نشدن نمایشگاه بهتر از برگزاری باعجله است/ حمایت از ناشران با طرح‌های فصلی

مدیر انتشارات ققنوس گفت: برگزاری نمایشگاه خیلی کار بزرگی است و باعجله آن مطلوب نیست و باعث حیف و میل شدن بودجه نمایشگاه خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) سی و سومین دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برخلاف سال‌های گذشته و به دلیل هم‌زمانی با ایام ماه مبارک رمضان قرار بود در تاریخ ۲۶ فروردین تا ۵ اردیبهشت سال ۱۳۹۹ برگزار شود. اقدامات و برنامه‌ها برای برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای فرهنگی سالانه کشور در حال انجام بود که شیوع ویروس کرونا در جهان و رسیدن این ویروس به ایران این رویداد را هم تحت تأثیر قرار داد و برگزاری آن را به تعویق انداخت.
طبق اعلام مسئولین برگزاری این دوره نمایشگاه کتاب تهران برگزاری این رویداد فرهنگی در فصل بهار ممکن نیست و حتی لغو کلی نمایشگاه در این سال هم مطرح است.
برگزاری نمایشگاه کتاب تهران برای ناشران از لحاظ اقتصادی بسیار مهم است و می‌تواند بخشی از آسیب‌های واردشده به این صنعت را در این روزها جبران کند. در همین رابطه امیر حسین‌زادگان؛ مدیر انتشارات ققنوس به خبرنگار خبرگزاری آنا گفت: از اسفندماه کاهش فروش داشتیم و این طرف سال هم تا امروز تعطیل بودیم. کتابفروشی‌ها و صحافی‌ها هم تعطیل بودند که باعث شد کتاب جدیدی نتوانیم به بازار عرضه کنیم؛ و وضعیت اصلاً مناسب نیست. از طرفی ما موزع کتاب هم هستیم و کتاب پخش می کنیم که با عمل نکردن تعهدات کتابفروشان با مشکلاتی هم مواجه شدیم. این مشکل تا حدی قابل قبول است اما اگر این زنجیره از جایی قطع شود ادامه کار مشکل است.
وی با بیان اینکه خیلی مسائل باید در نظر گرفته شود تا بتوان بعد از پایان کرونا نمایشگاه کتاب را برگزار کرد، افزود: برای برگزاری نمایشگاه کتاب باید شرایط مدارس و دانشگاه‌ها و ناشران هم در نظر گرفته شود تا شرایط خوبی برای هم ناشران و هم مردم به وجود بیاید.
مدیر انتشارات ققنوس اظهار کرد: با توجه به برگزاری زودتر از موعد این دوره از نمایشگاه کتاب به دلیل مقارن بودن با ماه مبارک رمضان ما تمامی کارهای مربوط به نمایشگاه را مانند بستن لیست‌ها، تولید کتاب‌ها، تبلیغات و امکانات و تجهیزات اجرایی برای نمایشگاه را آماده کرده بودیم که این شرایط پیش آمد. 
حسین‌زادگان خاطرنشان کرد: برگزاری نمایشگاه خیلی کار بزرگی است پس برگزاری باعجله آن هم خوب نیست و نمی‌تواند مطلوب باشد و باعث حیف و میل شدن بودجه نمایشگاه خواهد شد. بنابراین برگزار نشدن آن بهتر از برگزاری باعجله آن است. بودجه آن هم می‌تواند در قالب طرح‌های فصلی که قبلاً اجرا شده است و کمترین رانت و سوءاستفاده در آن اتفاق می‌افتد به کمک ناشران و اهالی نشر بیاید.
وی با اشاره به این نکته که هر سال بلافاصله بعد از برگزاری نمایشگاه فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای نمایشگاه بعدی آغاز می‌شود، گفت: برگزاری نمایشگاه کار بزرگ و گسترده‌ای است پس از هم اکنون باید به فکر نمایشگاه بعدی بود؛ اگر قرار باشد نمایشگاه در آبان ماه برگزار شود باید فکر نمایشگاه بعدی هم باشند چون پس از چهار، پنج ماه نمایشگاه بعدی از راه می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها