چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۵۱
20 عنوان اطلس دوران دفاع مقدس منتشر شد

مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس فایل پی‌دی‌اف 20 عنوان از مجموعه اطلس‌های جنگ ایران و عراق را به صورت رایگان در اختیار محققان و پژوهشگران دفاع مقدس قرار داده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس به‌منظور دسترسی بهتر مخاطبان بر آن شده است تا فایل پی‌دی‌اف آثار خود را در قالب روزشمار، اطلس‌، تاریخ شفاهی، اسناد سازمان ملل، پژوهش‌های موضوعی، نبردها، مطالعات غیرنظامی و آثار ترجمه‌ای در دسترس علاقه‌مندان به مطالعه آثار دفاع مقدس قرار دهد. یکی از نکات قابل‌توجه وجود کتاب‌هایی است که به‌تازگی منتشرشده و در این لیست قرار دارد.
 
مجموعه اطلس‌های جنگ ایران و عراق از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس می‌باشد که با بهره‌گیری از نوشتار توأم با نقشه، دیاگرام، جدول و تصاویر موضوعات گوناگون در ارتباط با دفاع مقدس ازجمله یگان‌ها، لشکرها، شهرها و عملیات‌های مختلف را در چارچوب‌های علمی تبیین و تفسیر می‌نماید. اطلس‌های یگانی، اطلس‌های نبردی، اطلس موضوعی، اطلس استانی و اطلس واحدهای تخصصی گونه‌های مختلف اطلس هستند که هریک به موضوع خاصی می‌پردازند.
 
در اطلس‌های یگانی به بررسی عملکرد یک یگان در طول دوره دفاع مقدس پرداخته‌شده است. این اطلس‌ها به‌طورکلی دارای هشت فصل هستند، در فصل اول اطلس‌های یگانی، کلیاتی از یگان و نحوه تشکیل و فرمانده‌هان اولیه و لیست عملیات‌های یگان مذکور مطرح می‌شود. از فصل دوم وارد جنگ می‌شویم و عملکرد آن‌ها را در جنگ در مقاطع مختلف بررسی می‌کنیم. اطلس‌های نبردی یا عملیاتی نیز به موضوع نبردها به‌طور خاص می‌پردازد.
 
همچنین در اطلس‌های موضوعی یکسری از موضوعات خاص دفاع مقدس که قابلیت ارائه به‌صورت اطلس را دارد، بررسی می‌شود. در اطلس‌های استانی نیز به تمام ظرفیت‌های استان اعم از ویژگی‌های نظامی و مردمی و اصناف و تمام حوزه‌هایی که در جنگ نقش داشته‌اند، پرداخته می‌شود و تمرکز بیشتر بر روی نقش صنوف و اقشار مختلف استان‌ها در پشتیبانی از جبهه‌های نبرد است. اطلس واحدهای تخصصی هم از اقدامات جدید مرکز است که عملکرد واحدهای تخصصی در دوران دفاع مقدس موردبررسی قرارگرفته است.
 
مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس تاکنون 20 عنوان از مجموعه اطلس‌های خود را به همراه فایل پی‌دی‌اف و معرفی مختصری از این کتاب‌ها در دسترس محققان و پژوهشگران دفاع مقدس قرار داده است که شامل 5 اطلس استانی(خوزستان، ایلام، کردستان، کرمانشاه و آذربایجان غربی)، 8 اطلس شهری(آبادان، خرمشهر، دشت آزادگان، دزفول، شوش، اندیمشک، مهران و پاوه)، 3 اطلس یگانی(لشکر7ولیعصر(عج)، لشکر31عاشورا،لشکر41ثارالله)، 3 اطلس نبردی(اطلس جنگ ایران و عراق-فشرده نبردهای زمینی، اطلس نبرد بیت‌المقدس، اطلس حماسه خرمشهر) یک اطلس موضوعی(اطلس آماری جنگ شهرها) و یک اطلس جبهه‌ای(اطلس خوزستان در جنگ ایران و عراق) می‌شود.

تنها کافیست بر روی کتاب موردنظر خود کلیک کنید تا فایل PDF آن را به صورت رایگان دریافت کنید.
ردیف عنوان کتاب
1 اطلس لشکر 41 ثارالله
2 اطلس لشکر 31 عاشورا
3 اطلس جنگ ایران و عراق- فشرده نبردهای زمینی
4 کارنامه نبردهای زمینی
5 اطلس لشکر7ولیعصر
6 اطلس نبرد بیت المقدس
7 اطلس حماسه خرمشهر
8 اطلس آماری‌جنگ‌شهرها
9 اطلس خوزستان در جنگ ایران و عراق
10 خوزستان در جنگ
11 ایلام در جنگ
12 خرمشهر در جنگ
13 آذربایجان غربی در جنگ
14 دشت آزادگان در جنگ
15 آبادان در جنگ
16 کرمانشاه در جنگ
17 دزفول، شوش، اندیمشک در جنگ
18 کردستان در جنگ
19 مهران در جنگ
20 پاوه در جنگ

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها