جمعه ۲۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۳
کرونا ایفلا را لغو کرد

دو اجلاس ایفلا و ایکا ۲۰۲۰ که قرار بود به ترتیب در دابلین و ابوظبی برگزار شود به دلیل کرونا لغو شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، فدراسیون بین المللی انجمن ها و موسسات کتابداری (ایفلا) طی بیانیه ای که به امضای مشترک رییس و دبیرکل این مجمع رسیده، به طور رسمی مجمع سالانه کتابداران را که قرار بود در آگوست سال ۲۰۲۰ در دابلین برگزار شود، لغو کردند.
بنابر این بیانیه، دلیل اصلی این تصمیم سخت، مربوط به شیوع ویروس کووید۱۹ و عدم اطمینان از وضعیت آینده آن عنوان شده است.
این مقامات عنوان کردند که اجلاس سال ۲۰۲۱ طبق برنامه قبلی و در شهر روتردام برگزار خواهد شد.
سالی بدون کنگره ایفلا بعد از ۷۴ سال
در این راستا "جرالد لایتنر" دبیر کل ایفلا و "کریستین مکنزی" رئیس ایفلا با توافق کمیته ملی ایرلند اعلام کردند که به دلیل همه گیری کرونا، کنگره جهانی ایفلا در سال ۲۰۲۰ کنسل می شود و دابلین میزبان کنگره ایفلا در سال ۲۰۲۲ خواهد بود.
آنها بیان کردند که این تصمیم برای ما و همه دوستداران ایفلا تصمیم بسیارسختی است. نخستین بار است که از سال ۱۹۴۶ تاکنون سالی بدون کنگره پیش رو خواهیم داشت.
اجلاس ایکا ۲۰۲۰ ابوظبی به سال۲۰۲۱ موکول شد
همچنین دیوید فریکر رییس ایکا نیز در پیامی در خصوص زمانبندی جدید آورده است: در هفته های آتی و پس از بررسی دقیق شرایط اجلاس ایکا اعلام خواهد شد.
به گزارش ایرنا، ایفلا فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و مؤسسات کتابداری (ایفلا)، ارگانی مستقل، بین‌المللی، غیردولتی، و غیرانتفاعی است که اهداف آن ارتقای تفاهم بین‌المللی؛ همکاری؛ گفت‌وشنود؛ پژوهش و توسعه در همه زمینه‌های کتابداری از جمله کتابشناسی، خدمات اطلاع‌رسانی، و آموزش کارکنان؛ و ایجاد تشکیلاتی است که از طریق آن بتوان جنبه‌های بین‌المللی کتابداری را ارائه کرد.
در جهت دستیابی به این اهداف، فدراسیون در مورد فعالیت‌ها و سرمایه‌گذاری‌هایی که مناسب و مطلوب تشخیص داده شود تصمیم‌گیری می‌کند. این فعالیت‌ها عبارتند از: حمایت و هماهنگ کردن مطالعات و پژوهش‌ها؛ گردآوری، بررسی، انتشار، و اشاعه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های کتابداری؛ تهیه کتابشناسی اطلاعات و آموزش؛ سازماندهی و برگزاری همایش‌های تخصصی؛ همکاری با مؤسسات بین‌المللی در زمینه اطلاع‌رسانی، سندپردازی، و آرشیوداری؛ و ایجاد دفاتری برای انجام وظایف مشخص. در عنوان ایفلا علاوه بر واژه "انجمن‌ها"، واژه "مؤسسات" نیز حضور دارد که شامل کتابخانه‌ها، مدارس کتابداری، و مؤسسات کتابشناختی است.
تاریخچه. فکر ایجاد سازمانی بین‌المللی در حوزه کتابداری در سال ۱۹۲۶، در همایشی که به مناسبت سالگرد انجمن کتابداران امریکا در آتلانتا و فیلادلفیا برگزار گردید، مطرح شد. در آن سال، گابریِل هنری در همایشی در پراگ پیشنهادی مبنی بر ایجاد کمیته‌ای بین‌المللی که بیانگر فعالیت‌های کلیه انجمن‌های ملی کتابداری باشد مطرح کرد. در ۳۰ سپتامبر ۱۹۲۷، در جشن پنجاهمین سالگرد انجمن کتابداران انگلیس در شهر ادینبورگ اسکاتلند، این پیشنهاد جامه عمل پوشید. در این جشن، نمایندگان انجمن‌های کتابداری ۱۵ کشور شرکت داشتند که به همت آنان ایفلا پدید آمد و اسحاق کالین کتابدار کتابخانه ملی سوئد به‌عنوان نخستین رئیس ایفلا برگزیده شد.
اساسنامه ایفلا در نخستین کنگره جهانی کتابداری و کتابشناسی در رم در سال ۱۹۲۹ تهیه شد. در ابتدا ایفلا عمدتاً محل دیدار کتابداران مهم اروپایی و امریکایی بود و تا مدت‌ها نیز همین وضع ادامه داشت.
در سال ۱۹۳۳ نخستین اجلاس ایفلا در شیکاگو برگزار گردید. در این زمان تعداد اعضا به چهل‌ویک نفر از ۳۱ کشور رسید که در میان آنها کشورهایی از قاره امریکا و اروپا و نیز کشورهایی مانند چین، هند، ژاپن، مکزیک، و فیلیپین حضور داشتند.
نخستین اجلاس ایفلا پس از جنگ جهانی دوم در ۱۹۴۷ در اسلو با کمک مالی بنیاد راکفلر و با حضور پنجاه‌ودو نماینده از ۱۸ کشور برگزار شد؛ که مهم‌ترین دستاورد آن امضای توافقنامه همکاری میان ایفلا و یونسکو و نیز پذیرفته شدن ساختار بین‌المللی فهرست برگه‌ها بود.
در سال ۱۹۶۱ همایش بین‌المللی اصول فهرست‌نویسی در پاریس برگزار گردید و علاوه بر آن از سوی شورای منابع کتابخانه اعانه‌ای به مبلغ ۲۰۰۰۰ دلار به آن اختصاص یافت که سبب شد ایفلا بر امر فهرست‌نویسی تمرکز یابد. در سال ۱۹۷۱ هرمن لایبیرز کتابدار کتابخانه ملی بلژیک، محل استقرار دبیرخانه ایفلا را به شهر لاهه هلند انتقال داد. وی برنامه کنترل کتابشناختی جهانی (یو.بی.سی.) را پیشنهاد کرد و بدین ترتیب، کتابداران جهان سوم به ایفلا راه یافتند و با کمک مالی شورای منابع کتابخانه، دفتری دائمی برای یو.بی.سی. در لندن ایجاد شد. لایبیرز گروهی را نیز به نام گروه توسعه برنامه در ایفلا ایجاد کرد که بعدها تبدیل به هیأتی تخصصی گردید. در سال ۱۹۷۶ اساسنامه جدید ایفلا توسط انجمن در شهر لوزان به تصویب رسید. در سال ۱۹۹۲ تعداد کشورهای عضو به ۱۳۵ کشور و تعداد اعضا به ۱۲۸۴ نفر رسید. تا سال ۲۰۰۰ تعداد کشورهای عضو ۱۴۴ و تعداد کل اعضا به بیش از ۱۶۰۰ نفر بالغ شد.
 
  •  
     
     

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها