چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۸
تعویق یکساله سی‌وهفتمین کنگره ادبیات کودکان و نوجوانان IBBY

سی‌وهفتمین کنگره ادبیات کودکان و نوجوانانِ دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) که قرار بود ۱۵ تا ۱۷ شهریور (سپتامبر۲۰۲۰) در مسکو برگزار شود، به دلیل شیوع ویروس کرونا به سال بعد موکول شد.

ایرنا نوشت: دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان هر دو سال یکبار همایش ادبیات کودکان را به میزبانی یکی از شعبه‌های ملی برگزار می‌کند. سی و هفتمین همایش بین‌المللی در مسکو، به میزبانی شعبه ملی روسیه برگزار خواهد شد و موضوع این همایش جهانِ بزرگِ شگفت‌انگیز از منظر کتاب‌های کودکان: ادبیات ملی و بین‌المللی- نقش، ارزش و تأثیر آن بر خوانندگان جوان در کشورهای مختلف خواهد بود. همچنین روز گذشته اعلام شد اعلام برندگان مهمترین جایزه کتاب کودک جهان یعنی جایزه هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۰، جایزه ترویج خواندن IBBY-Asahi و برندگان جوایز ترویج‌گر برجسته خواندن IBBY-iRead نیز یک ماه به تعویق افتاد. 
امسال در جابزه هانس کریستین اندرسن، ۳۴ نویسنده و ۳۶ تصویرگر، نامزد دریافت جایزه هستند که از ایران نیز فرهاد حسن‌زاده، در میان نامزدهای این جایزه جای دارد. با اعلام سایت رسمی IBBY، هیئت بین المللی کتاب برای جوانان (IBBY) کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود را به صورت دیجیتالی دوشنبه ۴ می (۱۵ اردیبهشت) با استفاده از بسترهای رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند و در این رویداد، IBBY در یک بیانیه رسمی حمایت از اعلامیه جهانی حقوق بشر و عدم تبعیض سازمان ملل را آغاز خواهد کرد.
علاوه بر این، IBBY برندگان جوایز هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۰، جایزه ترویج خواندن IBBY-Asahi و برندگان جوایز ترویج‌گر برجسته خواندن IBBY-iRead را معرفی می‌کند. 
جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتربین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود. اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغاز شده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دو سالانه IBBY، به برندگان اهدا می شود.
نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند، برندگان این جایزه را از میان نامزده های معرفی شده برمی گزینند. از جمله معیارهای گزینش برندگان می توان به کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویرگر،‌ در نظر گرفتن مخاطب کودک، خلاقیت و نوآوری و اصالت و مهم تر از همه داشتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان اشاره کرد.
تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی تصویرگر، است که مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت داوران این جایزه تشویق شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها