چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۴
اعلام برندگان مهمترین جایزه کتاب کودک جهان، یک ماه به تعویق افتاد

برندگان جایزه هانس کریستین اندرسن۲۰۲۰، پانزدهم اردیبهشت در کنفرانس خبری آنلاین معرفی می‌شوند.

ایرنا به نقل از سایت رسمی IBBY نوشت: هیئت بین المللی کتاب برای جوانان (IBBY) کنفرانس مطبوعاتی سالانه خود را به صورت دیجیتالی در روز دوشنبه ۴ می ( ۱۵ اردیبهشت) با استفاده از بسترهای رسانه‌های اجتماعی منتشر می‌کند و در این رویداد، IBBY در یک بیانیه رسمی حمایت از اعلامیه جهانی حقوق بشر و عدم تبعیض سازمان ملل را آغاز خواهد کرد.
همچنین آخرین اخبار مربوط به سی و هفتمین کنگره جهانی IBBY که قرار است سپتامبر ۲۰۲۰ در شهر مسکو و کشور روسیه برگزار شود، در این کنفرانس منتشر می‌شود.
علاوه بر این، IBBY برندگان جوایز هانس کریستین اندرسن ۲۰۲۰، جایزه ترویج خواندن IBBY-Asahi و برندگان جوایز ترویج‌گر برجسته خواندن IBBY-iRead را معرفی می‌کند.
امسال در جابزه هانس کریستین اندرسن، ۳۴ نویسنده و ۳۶ تصویرگر، نامزد دریافت جایزه هستند که از ایران نیز فرهاد حسن‌زاده، در میان نامزدهای این جایزه جای دارد.
به گزارش ایرنا، جایزه هانس کریستین اندرسن یا نوبل کوچک معتبرترین جایزه ادبی و هنری در حوزه ادبیات کودکان است که از سوی دفتربین المللی کتاب برای نسل جوان به منظور بالا بردن سطح ادبی و هنری کتاب های کودکان هر دو سال یک بار، به مجموعه آثار یک نویسنده و یک تصویرگر داده می شود.
اهدای این جایزه به مجموعه آثار یک نویسنده از سال ۱۹۵۶ و به مجموعه آثار یک تصویرگر از سال ۱۹۶۶ آغاز شده است. این جایزه شامل یک مدال طلا و یک دیپلم افتخار است که در مراسمی در کنگره دو سالانه IBBY، به برندگان اهدا می شود.
نامزدهای جایزه هانس کریستین اندرسن از سوی دفاتر ملی کاندید می شوند و داوران بین المللی که از کارشناسان برجسته ادبیات کودکان هستند، برندگان این جایزه را از میان نامزده های معرفی شده برمی گزینند. از جمله معیارهای گزینش برندگان می توان به کیفیت بالای زیبایی شناختی آثار نویسنده و تصویرگر،‌ در نظر گرفتن مخاطب کودک، خلاقیت و نوآوری و اصالت و مهم تر از همه داشتن سهم جاودان در ادبیات کودکان جهان اشاره کرد.
تنها برنده ایرانی این جایزه جهانی فرشید مثقالی تصویرگر، است که مجموعه آثار او در سال ۱۹۷۴ این جایزه را از آن خود کرد. هوشنگ مرادی کرمانی نیز در سال ۱۹۹۲ از سوی هیئت داوران این جایزه مورد تشویق قرار گرفت.
جایزه ترویج کتابخوانی IBBY - آساهی نیز هر دو سال یک بار به دو گروه یا موسسه ای اهدا می شود که با انجام فعالیت های چشمگیر، سهم پایداری در اجرای برنامه های ترویج کتابخوانی کودکان و نوجوانان داشته باشند. فکر ایجاد این جایزه در بیستمین کنگره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان در سال ۱۹۸۶ در توکیو مطرح شد.
روزنامه ژاپنی آساهی - شیمبون از حامیان کنگره توکیو در آن سال بود پشتیبان مالی این جایزه است. بدین ترتیب از سال ۱۹۸۸، هر یک از شعبه های ملی IBBY نامزدهای خود را به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان اعلام می کنند. هیات داوران جایزه آساهی از اعضای کمیته اجرایی IBBY هستند. تا پیش از سال ۲۰۰۴ این جایزه هر سال برگزار می شد و یک پروژه جایزه آساهی را از آن خود می کرد. از آن تاریخ تا به امروز هر دو سال یک بار دو سازمان برنده از سوی داوران بین المللی انتخاب و جوایز خود را در کنگره دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان دریافت می کنند.
جایزه ترویج‌گر برجسته خواندن ایبی- آی رید IBBY-iRead  تازه‌ترین جایزه این مجموعه است که از سال ۲۰۱۸ هر دو سال یک بار به دو ترویج‌گر برجسته خواندن اهدا خواهد شد.
جایزه ترویج‌گر برجسته خواندن ایبی- آی رید IBBY-iRead با هدف تشویق تعهد پایدار در قبال ترویج کتابخوانی و امید این که ترویج کتابخوانی در میان همه مردم کره زمین گسترش یابد بنیان گذاری شد. این جایزه مشوق افرادی است که حداقل سه سال، با نوآوری و خلاقیت، در زمینه خواندن و شیوه‌های مختلف آن با کودکان و نوجوانان فعالیت کرده باشند و فعالیت‌شان تداوم داشته باشد. این فعالیت‌ها می‌تواند فعالیت‌هایی مانند ایجاد پروژه‌های کتابخوانی و اجرای فعالیت‌های پویا در این پروژه‌ها، ترویج مؤثر خواندن و راهبردهایی در این راستا و حمایت از حق کودکان برای خواندن باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها