چهارشنبه ۲۰ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۵
کار، فرهنگ ، اندیشه باید به حرکت دربیاید

فردا که بیاید خود، جامعه، آینده و فرهنگ‌مان هنوز هم بر سر جاى خود باقی است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) قطب‌الدین صادقی(مدرس، نمایشنامه‌‌نویس و کارگردان تئاتر) برای روزنامه ایران نوشت:
دراین روزها و شرایط سخت که به منظور حفظ سلامت خود و جامعه‌مان توصیه و تأکید بسیار به در خانه ماندن شده است ، به عقیده من بهترین کار ممکن مطالعه، تماشای فیلم و گوش دادن به موسیقی خوب است . من نیز  به سهم خود از این فرصت استفاده کرده‌ام  و هر روز  ساعاتى را  به خواندن پژوهش، رمان، یا نمایشنامه می‌گذرانم و درکنار آنها به دیدن فیلمهایى مى‌نشینم که تاکنون فرصتی برای تماشای آنها فراهم نشده بود و به این زندگانى فرهنگى روی آورده‌ام تا ازاین زمان  بدست آمده بخوبی بهره ببرم . به نظرمن انجام این کارها می‌تواند به بهترین شکل ممکن اوقات فراغت ما را پر کند و خلأهای زمانی را تبدیل به یک فرصت استثنایی نماید تا بتوانیم  از این طریق  دانش خود را افزایش داده و روح و درون خود را تغذیه کنیم .
مردم خوب کشورمان به نیکى مى‌دانند، در این شرایط حاد و بحرانى، خارج شدن از منزل به هیچ وجه به صلاح آنها نیست و سلامتی‌شان را به طور جدى  به خطر می‌افکند، زیرا این روزها  هجوم مرگبار ویروس کرونا به  اوج یا پیک بالای خود رسیده است. ضمناً  لازم مى‌دانم  این نکته را هم یادآورى کنم  که در این روزهای سخت و پر اضطراب ، جامعه هنرمندان کشورمان از پای ننشسته‌اند و باردیگر در کنار مردم سرزمین‌شان قرار گرفته‌اند   تا با تولید و اجراى  برنامه‌های خلاق و مفید، شادی و امید را به  دل و خانه‌های مردم بازگردانند.
ازجمله این کارها، چندین برنامه  فرهنگی و هنری زنده و بصورت آنلاین بود ( و هست ) که بسیار مورد توجه  مخاطبان هم  قرار گرفته است. اما فراموش نکنیم هنرمندان  فعال ما ازبطن همین جامعه برخاسته‌اند و  در این شرایط  دشوار که همه  مجراهاى اقتصادى  به حکم ضرورت بسته شده، از هرنظر لازم است به لحاظ مالی به کار و زندگى آنها نیز رسیدگی کامل شود تا خداى نکرده فشار اقتصادی آنها را از پای در نیاورد ، زیرا معیشت و زندگی خانوادگى آنها در معرض خطر جدى است.
انجام این مهم (رسیدگى به درآمد ومعیشت زندگى هنرمندان نیازمند) برعهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  یا نهادهایی چون شهرداری  یا حوزه هنری است. به نظر من  قدم نخست این است که هنرمندان  باید به لحاظ سلامت فکری، روحی و اقتصادی آسوده خاطرباشند و بدانند زندگى خود و خانواده‌شان دچار وقفه جدى نخواهد شد. تردید  ندارم اگر این اطمینان از سوی مسئولان فرهنگی به هنرمندان داده شود ، در روند خلاقیت هنرى و حفظ سطح فرهنگى آن کمترین خللى وارد نخواهد شد .  در چند روز گذشته و در این روزها که چراغ سالن‌های تئاتر خاموش شده است و کلیه برنامه‌های نمایشى  به تعطیلی کشیده شده‌اند ، تغییراتی هم دراین حوزه صورت گرفته است  و آن انتخاب  آقای قادر آشنا به عنوان مدیرکل جدید مرکز هنرهای نمایشی است که به فال نیک می گیریم. از سال‌ها پیش با ایشان آشنا هستم و می‌دانم مدیر بسیار قادر و توانمندی هستند، البته آقای شهرام کرمی مدیر پیشین این مجموعه نیز مدیر بسیار فهیم، صادق  و هنرمندی بود ، اما نکته مهم این است که هر مدیری که بر سر کار آید به تنهایی، با دستهاى خالى و بدون امکانات مالى نمی‌تواند گرهى از مشکلات  بی‌شمار این حوزه  باز کند ؛ و قطعاً آقای آشنا هم  نمی‌توانند کاری انجام بدهند اگر دستشان خالی باشد و امکانات مالى در اختیار نداشته باشند ، ایشان اگر بخواهند موفق شوند  و قصد داشته باشند زندگی فرهنگی و هنری  مرکز هنرهاى نمایشى به شیوه‌اى درست و جدى به روال همیشگی‌اش ادامه پیدا کند ، باید پیش از هر چیز مسئولان بلند پایه  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  را متقاعد کند امکانات  مالى  خوب و اختیارات وسیعى در اختیار ایشان قرار دهند.
بد نیست این را هم یاد آورى کنم هنوز مطالبات مالى سال قبل  بسیارى از هنرمندان به جاى خود باقی است و دیون آنها  اصلاً پرداخت نشده است. امیدوارم  هرچه زودتر این مشکلات بر طرف ، و مطالبات به تعویق افتاده  تسویه شود تا هنرمندان با  اطمینان روحی و قلبى و فکری  مناسبى به فعالیت بپردازند؛ زیرا پرداخت  بموقع این مطالبات  و تأمین زندگانى‌شان، می‌تواند از هر نظر  آنان را از دلشوره و اضطراب و نگرانى دور نگهدارد؛ جامعه ما تشنه شادی، امید و نشاطى سازنده است تا  بتواند به سلامت این مشکلات را هم پشت سر بگذارد. نباید بگذاریم  دراین  دوره  بحرانى مردم  دلزده  یا ناامید شوند .  
تأکید مى‌کنم  حتى امروز زمان  آن هم نیست در بدر به دنبال مقصر بگردیم ، یا چپ و راست  افرادى را در زیر تازیانه انتقاد دراز کنیم ؛ بلکه وقت آن است تا نگذاریم  سلامت جامعه ، روحیه مردم و دستاوردهاى جامعه مدنى‌مان  به آسانى از بین برود. لازم است تا ضمن  حفظ سلامت جسم ، سلامت روحی خود را هم حفظ کنیم،  اصلاً مأیوس و مضطرب نشویم ، و انرژی حیاتی خود را از هر نظر پاسدارى کنیم.  تردید ندارم این بیماری( و یروس کرونا)گذرا است، بزودى ریشه‌اش کنده خواهد شد، و فردا که بیاید خود، جامعه، آینده  و فرهنگ‌مان هنوز هم  بر سر جاى خود باقی است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها