سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۹
کانادا به پیشنهاد مارگارت آتوود تورهای مجازی کتاب راه انداخت

نویسنده سرشناس کانادایی با راه‌اندازی یک برنامه آنلاین برای نویسندگان کانادایی این امکان را فراهم کرد تا از خانه خود به معرفی کتابشان که قرار بود بهار یا تابستان امسال منتشر شود، بپردازند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مهر به نقل از نیویورک تایمز نوشت: مارگارت آتوود یک مجموعه آنلاین راه‌اندازی کرده که امیدوار است به نویسندگان کانادا کمک کند در حالی که بیشتر کشور در خانه نشسته است، کتاب بفروشند.
او اخیراً با استفاده از فیس‌بوک لایو یک مکالمه زنده درباره کتاب‌های جدید با آدرین کلارکسون نویسنده داشت که میزبان آن مرکز هنرهای ملی کانادا بود. آن‌ها درباره کتاب‌های جدید نویسندگانی صحبت کردند که از آثار قبلی‌شان لذت برده بودند و بحث‌شان همچنین به سمت فاصله‌گذاری اجتماعی و حتی باغبانی هم رفت.
این مکالمه بخشی از برنامه «کاناداپرفورمز» بود که مرکز هنرهای ملی کانادا دو هفته پیش راه‌اندازی کرد تا در زمانی که صحنه‌های هنر سراسر دنیا تاریک شده‌، هنرمندان مختلف از جمله موزیسین‌ها، بازیگران و کمدین‌ها بتوانند روی صحنه بروند و درآمد داشته باشند.
کاناداپرفورمز که ابتدا با پول‌های اهداشده توسط یکی از زیرمجموعه‌های کانادایی فیس‌بوک راه‌اندازی شد، تا به حال بیش از ۱۰۰ اجرای زنده داشته که تعدادی از آن‌ها صدها هزار بازدید داشته‌اند. این مرکز به هنرمندان هزار دلار کانادا پول می‌دهد تا برای این برنامه استریمینگ، از خانه خودشان اجرا کنند.
نویسندگان ابتدا در این برنامه جایی نداشتند چون مرکز هنرهای ملی کانادا هم مانند مرکز کندی در واشنگتن و مرکز لینکلن در نیویورک، بیشتر متمرکز بر هنرهای اجرایی است؛ اما این امر با دخالت مارگارت آتوود تغییر کرد.
این نویسنده سرشناس کانادایی با فیس‌بوک تماس گرفت تا بتواند برنامه‌های خیریه مجازی برای دو سازمانی که حمایت می‌کند راه‌اندازی کند و گفت در این پروسه مشخص شد که با گسترش دادن برنامه مرکز هنرهای ملی، می‌توان به نویسندگانی که تورهای کتاب‌شان کنسل شده هم کمک کرد.
آتوود گفت: «نویسنده‌ها واقعاً به مشکل مالی برخورده‌اند. آن‌ها دارند نهایت تلاش خود را می‌کنند و کارهای جدید انجام می‌دهند و سعی دارند درباره این برنامه اطلاع‌رسانی کنند.»
آتوود پیشتر هم تلاش‌هایی برای تلفیق تکنولوژی و تورهای کتاب کرده بود. او ۱۶ سال پیش وسیله‌ای به نام لانگ‌پن درست کرد که به نویسندگان اجازه می‌داد دست‌خط خود را به صورت دیجیتال ثبت کنند و بعد آن را در یک لوکیشن امضای کتاب که جای دیگری قرار دارد از طریق یک بازوی روباتیک منتقل کنند. او همچنین در رسانه‌های اجتماعی فعال است و فقط در توییتر ۱.۹ میلیون فالوئر دارد.
تهیه‌کنندگان برنامه‌های مرتبط با کتاب در شرکت پخش کانادا و کارمندان بنیاد نویسندگان کانادا دارند به مرکز هنرها کمک می‌کنند ۱۰۰ نویسنده برای این برنامه انتخاب شوند. دو فاکتور کلی برای انتخاب شدن وجود دارد: آن‌ها باید کانادایی باشند و باید کتابی داشته باشند که در بهار یا تابستان امسال بیرون می‌آید.
آتوود اقرار کرد که تلاش‌های آنلاین جایگزینی ایده‌آل برای کمبودهای فعلی نیست. او گفت: «این جایگزین لذت مخاطبان حاضر در یک رویداد زنده و پاسخ آن‌ها نیست، اما بهتر از هیچ است. فکر کنم الان در دورانی هستیم که باید بهتر از هیچ را انتخاب کنیم، پس هر کاری می‌توانید انجام بدهید.»

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها