دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۷
تاثیر جنگ تحمیلی بر سینمای ایران به قلم نویسنده فرانسوی

کتاب «روایت جنگ در دل جنگ» با نگاهی به مستندهای شهید سیدمرتضی آوینی از دید انیِس دوویکتور، استاد تاریخ هنر و تاریخ سینما در دانشگاه سوربن و نویسنده فرانسوی، روز (شنبه ۱۶ فروردین)توسط نشر واحه و انتشارات بنیاد سینمایی فارابی منتشر شد.

خبرآتلاین نوشت: کتاب «روایت جنگ در دل جنگ: با نگاهی به مستندهای سیدمرتضی آوینی»، توسط انتشارات بنیاد سینمایی فارابی و نشر واحه منتشر شد.
نویسنده این کتاب، انیِس دوویکتور، استاد تاریخ هنر و تاریخ سینما در دانشگاه سوربن است. محمدمهدی شاکری، مترجم و مریم امینی، سرویراستار این کتاب هستند و ترجمه و انتشار این کتاب در چارچوب همکاری بنیاد سینمایی فارابی، انتشارات واحه و انجمن ایران‌شناسی فرانسه در ایران (ایفری) به انجام رسیده است.
مریم امینی که مدیر نشر واحه است، در یادداشتی برای معرفی کتاب نوشت:
«کتاب در چهار فصل تحت عناوین «جنگ به روایت سینمای داستانی»، «انقلاب در نگاه: چیز دیگری را دگرگونه فیلم گرفتن»، «فیلم‌های مرتضی آوینی از جبهه‌ی جنگ» و «در میانه‌ی امر مرئی و نامرئی» تنظیم شده است که هر فصل شامل چند بخش است.
فصل اول به روند تولید فیلم‌هایی در ایران می‌پردازد که الگوهای سینمای غرب را ادامه می‌دهند و نیز فیلم‌هایی ذیل عنوان فیلم‌های دفاع مقدس که ژانری ملی را پدید می‌آورند. در فصل دوم به شکوفایی سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی می‌پردازد و توضیح می‌دهد که در این مقطع در نتیجه‌ی قدرتی که در جمهوری اسلامی به سینما بخشیده شد، فیلم‌های مبتکرانه‌ای پدید آمدند تا این دگرگونی بنیادین را به تصویر بکشند. فصل سوم به مستندهای جنگی آوینی و روش فیلم‌برداری آن‌ها اختصاص دارد که به اعتقاد نویسنده در تاریخ سینمای مستند جنگ بی‌نظیر است و سرانجام در فصل چهارم تبیین می‌شود که چگونه آوینی این مستندهای جنگی را، تحت تأثیر عرفان شیعی و با استفاده‌ی متفاوت از راهکارهای سینمایی، به مثابه مناسک عرفانی می‌سازد و مخاطب را به ورای آنچه بر صفحه‌ی تلویزیون نقش می‌بندد، به سمت خداوند، هدایت می‌کند.
این اثر پژوهشی، نمودهای جنگ تحمیلی در سینمای داستانی و مستند ایران را از زاویه‌ای دیگر روایت می‌کند و مثل هر اثر دیگری امتیازات و کاستی‌هایی دارد اما در عین حال بستری برای بحث و نقد در مورد سینمای جنگ و سینمای شهید آوینی فراهم می‌کند که بخش عظیمی از فرهنگ دفاع مقدس را در خود جای داده است. از سوی دیگر کتاب به لحاظ روش‌شناختی درخور توجه است و بر روشی بافت‌محور استوار است که سینمای داستانی و مستند جنگ ایران را درون شرایط اجتماعی، انقلابی، اعتقادی و سینمایی آن دوره مطالعه می‌کند و در ضمن، به مقایسه‌ی این سینما با سینمای جنگ آمریکا و اروپا در دوران جنگ جهانی اول و دوم می‌پردازد. مطالعه‌ی کتاب می‌تواند برای پژوهشگران حوزه‌ی سینما، به‌طور کلی و سینمای دفاع مقدس، به‌طور خاص، راهگشا باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها