سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۲:۵۶
تصویرگر کتاب کودک کره‌ای برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۰ شد

جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۰ به بیک هینا تصویرگر کتاب کودک از کره جنوبی رسید. این مراسم به دلیل شیوع کروناویروس به تعویق افتاده و هنوز تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) بیک هینا تصویرگر کتاب کودک شناخته‌شده کره‌ای به عنوان برنده جایزه آسترید لیندگرن ۲۰۲۰ معرفی شد.

وی که از سابقه کار در انیمیشن فیلم برخودار است، در سبک خاص کاری خود از فیگورین‌های دست‌ساز مینیاتور و محیط‌هایی استفاده می‌کند که با دقت نورپردازی و عکاسی می‌شوند.

او تا به حال ۱۳ کتاب تصویری منتشر کرده که در سراسر آسیا محبوب هستند و تعدادی از آن‌ها به زبان‌های دیگر هم ترجمه شده‌اند. یکی از موفق‌ترین آثار او یعنی «نان ابر» در سال ۲۰۱۱ به زبان انگلیسی منتشر شد.

هیات داوران درباره هینا گفت: «با احساس خارق‌العاده‌ای برای محتوا، نگاه‌ها و حرکت‌ها، کتاب‌های تصویری فیلم‌مانند بیک هینا داستان‌هایی درباره تنهایی و اتحاد را به نمایش می‌گذارند. در دنیاهای مینیاتور برانگیزنده او حیوان‌ها، فرشته‌ها و انسان‌ها در کنار هم قرار می‌گیرند. آثار او درگاهی به سمت چیزهایی خارق‌العاده است».

بیک هینا سال ۱۹۷۱ در سئول به دنیا آمد و امروز هم استودیوی او در همین شهر واقع است. او در دانشگاه یوها وومنز در سئول به مطالعه تکنولوژی آموزشی مشغول شد و بعد از آن به آمریکا رفت تا در انستیتو هنرهای کالیفرنیا ادامه تحصیل بدهد.

بعد از کار کردن در بخش تبلیغات و مولتی‌مدیا برای کودکان و بعد از به دنیا آمدن دخترش، وی شروع به خلق کتاب‌های تصویری خود کرد. دنیاهای کتاب‌های تصویری او درهایی را به دنیاهایی جادویی و فوق‌العاده باز می‌کنند و تکنیک‌ها و راهکارهای هنری اوریجینال او زندگی تازه‌ای وارد این سبک کاری کرده‌اند. کتاب‌سازی او پروسه‌ای زمان‌بر است که نیازمند تعهد بالایی به ساخت‌وساز و نورپردازی است.

این هنرمند تا به حال هم در کره جنوبی و هم در سطح بین‌المللی به خاطر آثارش برنده جوایز مختلفی شده است.

«نان ابر» نام نخستین کتاب این هنرمند است که داستانش در یک صبح بارانی به وقوع می‌پیوندد و دو بچه گربه را نشان می‌دهد که یک ابر کوچک پیدا می‌کنند و آن را به خانه می‌برند. مادرشان از آن ابرنان‌های جادویی درست می‌کند که به آن‌ها قابلیت پرواز کردن می‌بخشد. با الهام از این یک سریال تلویزیونی، یک نمایش موزیکال و مجموعه‌ای از اسباب بازی‌ها ساخته شده است.

«مادر پیاکی جوجه خروس» محصول سال ۲۰۱۱، «شربت ماه» محصول ۲۰۱۱، «فرشته حمام» سال ۲۰۱۲، «شیرینی‌های جادویی» سال ۲۰۱۷، «بازدیدکننده عجیب» سال ۲۰۱۸ و «من یک سگ هستم» سال ۲۰۱۹ دیگر آثار او هستند.

قرار بود مراسم اهدای جایزه امسال استرید لیندگرن روز اول ژوئن برگزار بشود اما به خاطر شیوع کروناویروس مراسم به تعویق افتاده و هنوز تاریخ مشخصی برای آن تعیین نشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها