سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۷:۳۳
آنچه باید درباره مسابقه کلمات علیه کرونا بدانیم

مدیر نشرسرای خودنویس شرایط برگزاری «مسابقه داستانک کلمات علیه کرونا» را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، به نقل از روابط‌عمومی نشرسرای خودنویس، اسفندماه ۹۸ و در واپسین روزهای باقی‌مانده از سال، مهمانی ناخوانده پا به کشور گذاشت و تلاطم و آشوبی را رقم زد. مهمان منحوسی که سلامت مردم این مرز و بوم را هدف قرار گرفته بود و ایرانیان را همچون سایر مردم جهان به کام بیماری و بعضا مرگ می‌کشاند.
 
 در این میان تلاش ایثارگرانه کادر درمان در خط مقدم مبارزه با بیماری و همچنین تلاش گروه‌های جهادی و مردمی مثال‌‌زدنی و خیره‌کننده بود. دشمن نیز علاوه بر سلامت تن، سلامت روان مردم را نیز مورد هجمه قرار داده بود و رسانه‌ها و فضای مجازی مملو از اخبار ضد و نقیض و شایعات و مطالبی بود که یأس و ناامیدی را در سطح جامعه تکثیر کند.
در این میان جبهه فرهنگی و ادبی کشور نیز دست به کار شد و با اسم رمز «کلمات علیه کرونا» وارد این کارزار شد. نشرسرای خودنویس با برگزاری «مسابقه داستانک کلمات علیه کرونا» به تمام نویسندگان و نوقلمان اعلام فراخوان کرد، تا داستانک‌های خود را با موضوع کرونا ارسال کنند و دبیرخانه این مسابقه هر روز داستان‌های منتخب را در شبکه‌های مجازی نشرسرا منتشر می‌کند.
 
میرشمس‌الدین فلاح‌هاشمی، مدیر نشرسرای خودنویس در بیان جزئیات و هدف از برگزاری این مسابقه گفت: در ایامی که تقریبا به‌خاطر این ویروس مورد هجمه قرار گرفته‌ایم و به گونه‌ای همگان را غافل‌گیر کرده، هر کسی در هر حوزه‌ای باید کاری را که از دستش برمی‌آید انجام دهد. ما در نشرسرای خودنویس که اتفاقا تجربه خوبی در دریافت آثار نوقلم‌ها داشته‌ایم در یک سال اخیر، آمدیم تا بار دیگر دعوت کنیم از همه کسانی که می‌توانند بنویسند تا این‌بار از کرونا بگویند. بار دیگر باید از اعجاز کلمات نهایت بهره را ببریم تا علیرغم ارسال پیام‌های ظریف و تاثیرگذار، کلمات را علیه این ویروس منحوس بشورانیم. کلمات قدرتمندند و نویسندگان ما می‌توانند آنها را در قالب داستانک‌های صد کلمه‌ای علیه کرونا بسیج کنند.
 
وی در توضیح «داستانک»، که در فراخوان به آن اشاره شده است، عنوان کرد: داستانک یکی از قالب‌های مهم حوزه ادبیات داستانی است که در یکی دو دهه اخیر، به‌خاطر ویژگی‌های بارزش بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و در موضوعات این‌چنینی خیلی سریع‌تر، موجزتر و رساتر می‌توان از این قالب بهره برد.
منظور ما از داستانک، همانی است که در تعاریف داستانک‌ها به‌کار برده می‌شود. نوشته‌های داستانی کوتاهی که گاه مثل مشت سنگین روی گونه مخاطب عمل می‌کند. گاه داستانک‌ها شبیه رباعی هستند و خط آخر کار مخاطب را تمام می‌کند! کلمات در داستانک‌ها گویی با پنس انتخاب می‌شوند و در جان جملات می‌نشینند و از کلمات اضافه و زاید خبری نیست.
 
مدیر نشرسرای خودنویس ضمن بیان اینکه محدودیتی برای ارسال آثار نداریم و این شانس برای هر نویسنده‌ای هست که به هر تعداد که در توانش بود بنویسد؛ درباره معیارهایی انتشار آثار گفت: داستانک‌ها باید زیر صد کلمه باشند (ایجاز بیشتر قدرت نفوذ کلمات را بالا می‌برند)، شبیه دل‌نوشته یا متن ادبی نباشند، از قابلیت‌های عناصر داستانی مثل دیالوگ، توصیف، تعلیق، غافل‌گیری و …که می‌توان در این قالب استفاده برد، بایستی به نحو مطلوب بهره جست، از سیاه نمایی پرهیز شود، امید و روشنی از صفات بارز نوشته‌ها باشد؛ تقریبا رعایت همین نکات کافی است و نویسندگان ما باید به نحوی از این ویژگی‌ها برای جذاب‌تر کردن نوشته‌هایشان استفاده کنند.
 
فلاح‌هاشمی مهلت ارسال آثار به مسابقه «کلمات علیه کرونا» را 31 فروردین‌ماه اعلام و درباره چگونگی ارسال آثار هم عنوان کرد: شرکت‌کنندگان می‌توانند آثار خود را از طریق راه‌های ارتباطی زیر ارسال کنند:
-ارسال به پست الکترونیک
info@khodnevis.ir
-از طریق دایرکت اینستاگرام instagram.com/khodnevis99
-از طریق تلگرام و به آی دی
@khodnevis_admin
-همچنین با انتشار داستانک‌های خود در اینستاگرام با هشتگ #کلمات_علیه_کرونا، در مسابقه شرکت داده خواهید شد.
  
وی در پایان گفت: همه‌ آثار تاییدشده، به‌صورت روزانه در کانال تلگرام و اینستاگرام نشرسرای خودنویس منتشر می‌شوند و پس از پایان زمان مسابقه، به سه داستانک برتر، جوایز نقدی یک میلیون تومان، ۷۰۰ و ۵۰۰ هزار تومانی اهدا می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها