سه‌شنبه ۱۲ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۰۱
سامانه مدیریت نشربا هدف الکترونیکی کردن فرایندهای انتشار کتاب راه‌اندازی می‌شود

مدیرکل پژوهش، کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از راه اندازی نشر دیجیتال سازمان، فروش آنلاین برای منابع چاپی و راه اندازی سامانه مدیریت نشر برای الکترونیکی کردن تمام فرایندهای انتشار کتاب و فروش آثار در سال جاری خبر داد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایران)، به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، زینب پاپی، مدیرکل پژوهش، کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به اقدامات مهم اداره کل پژوهش کتابداری و آموزش در سال گذشته گفت: این اداره کل در سه حوزه پژوهش، آموزش و انتشارات فعالیت می‌کند که در حوزه آموزش، سال گذشته دوره های تخصصی و عمومی (46 دوره) به صورت حضوری و الکترونیکی برگزار شده‌است.
 
پاپی افزود: این دوره‌ها برای اعضای هیات علمی، کارشناسان داخل سازمان و سایر سازمان ها برگزار شد که بنابر درخواست سازمان‌ها و مراکز تخصصی، مدرسان داخلی نیز برای تدریس دوره‌های تخصصی در حوزه کتابداری و اسناد معرفی شدند.
 
به گفته وی، باتوجه به اینکه که سازمان در دو عنوان شغلی کتابدار و کارشناس اسناد و مدارک دارای مجوز از سازمان اداری و استخدامی در حوزه آموزش است، بنابراین عناوین و سرفصل‌های آموزشی تخصصی در این دو حوزه نیز به روز شد و برای سازمان اداری و استخدامی نیز تدوین و نهایی شد.
 
مدیرکل پژوهش،کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران تصریح کرد: در سال گذشته نیازسنجی آموزشی را برای سال 1399 با رویکرد جدید و با استفاده از استاندارد ISO10015  و سایر دستورالعمل‌ها آغاز کردیم. در سال جاری، نیازسنجی آموزشی مشاغل تخصصی سازمان با رویکرد آموزش‌های پایه، بازآموزی و روزآمدسازی کارشناسان و مدیران سازمان خواهد بود.
 
پاپی بیان کرد: موضوع ارزیابی و اثربخشی دوره‌های آموزشی، موضوع بسیار مهمی است که در سال جاری  برمبنای الگوی اثربخشی «کرک پاتریک» در 4 سطح واکنش، یادگیری، رفتار و نتایج در دستور کار است.
 
وی همچنین تکمیل شناسنامه‌های آموزشی کارشناسان سازمان در سامانه مدیریت آموزش، تکمیل بانک اطلاعاتی مدرسین سازمان به منظور ایجاد فرصت‌های برابر و استفاده از ظرفیت‌های تخصصی در سازمان و خارج سازمان، توسعه آموزش غیرحضوری (LMS و وبینار) سازمان و تدوین برنامه درآمدزایی آموزش سازمان با رویکرد ارائه آموزش‌های تخصصی برای کارشناسان سایر سازمان‌ها را از دیگر برنامه های پیش بینی شده در سال جدید عنوان کرد.
 
مدیرکل پژوهش،کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با اشاره به انتشار 23 عنوان کتاب در حوزه های کتابداری، اسناد و آرشیو، ایران شناسی و تاریخ شفاهی در انتشارات این سازمان گفت: حدود 13 عنوان کتاب دیگر هم در انتظار چاپ است. همچنین نشریات علمی، فصلنامه مطالعات ملی کتابداری و سازماندهی اطلاعات، دوفصلنامه تاریخ شفاهی، شماره جدید از نامه ایران و اسلام و گنجینه اسناد توسط انتشارات سازمان منتشر می شود.
 
وی به دیگر برنامه‌های بخش انتشارات کتابخانه ملی ایران در سال 99 اشاره کرد و افزود:  برنامه‌ریزی و راه اندازی نشر دیجیتال سازمان، فروش آنلاین برای منابع چاپی و راه اندازی سامانه مدیریت نشر برای الکترونیکی کردن تمام فرایندهای انتشار کتاب و فروش آثار از طریق رایزن‌های فرهنگی به سایر کشورها از جمله برخی برنامه های پیش رو برای سال جدید در بخش انتشارات خواهد بود.
 
پاپی با اشاره به برگزاری دهمین جشنواره ملی پژوهش و فناوری در سال گذشته، ادامه داد: این جشنواره با رویکرد تحول دیجیتال برگزار شد که از آثار برتر در قالب‌هایی چون کتاب، تصنیف یا تالیف، طرح پژوهشی خاتمه یافته، پایان نامه‌های کارشناسی ارشد، رساله دکتری خاتمه یافته در حوزه های علم اطلاعات و دانش شناسی، علوم آرشیوی، مطالعات ایران شناسی، اسلام شناسی و نسخه پژوهی، تاریخ شفاهی و تحول دیجیتال در کتابخانه و مراکز آرشیوی تجلیل شد.
 
مدیرکل پژوهش،کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیان کرد: سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای نخستین بار در دهمین جشنواره پژوهشی از ایده‌های برتر در حوزه کتابخانه، فناوری و امور آرشیوی با تاکید بر تحول دیجیتال تجلیل کرد.
 
وی یادآور شد: از دیگر اقداماتی که در بخش پژوهش انجام شد، انجام مصاحبه جذب هیات علمی مربوط به دو فراخوان شهریور 98 و بهمن 97 در رشته علم اطلاعات و دانش شناسی بود، بعد از انجام مصاحبه توسط اساتید خبره در این حوزه، صلاحیت علمی دو نفر تایید شد. رشته کامپیوترنیز که با توجه به گسترش کرونا و ممنوعیت جلسات برگزار نشد، به زودی بعد از رفع این موضوع اجرایی خواهد شد.
 
مدیرکل پژوهش،کتابداری و آموزش سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از اعلام نیاز سازمان در رشته‌های کامپیوتر (با گرایش هوش مصنوعی و بیگ دیتا) و کتابداری و تاریخ (با تاکید بر حوزه آرشیو) طی فراخوانی در بهمن 1398 گفت: بومی‌سازی آیین نامه‌های مربوط به اعضای هیات علمی سازمان مانند ترفیعات، آیین‌نامه استخدامی با توجه به فعالیت‌های سازمان، ارتقاء سامانه پژوهش، تشکیل دبیرخانه مشترک نشریات سازمان و تغییر نظام ارزیابی اعضای هیات علمی سازمان از جمله برنامه های در دست اقدام سال جاری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها