دوشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۹:۰۶
با شهر «قائد اعظم» آشنا شوید

کراچی شهر قائد اعظم، یعنی محمدعلی جناح است. عبدالله کیهر در آخرین کتاب خود ما را با تاریخ و همچنین ویژگی‌های فعلی این شهر آشنا می‎کند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کراچی بزرگترین شهر و بزرگترین بندر پاکستان و همچنین پرجمعیت‌ترین شهر این کشور است. این شهر را به نام «شهر قائد اعظم» هم می‌شناسند و منظور از قائد اعظم محمدعلی جناح است، چرا که بنیانگذار پاکستان، در سال ۱۸۷۶ در کراچی به دنیا آمد.

کراچی یک بندر تاریخی است که موقعیت استراتژیکی داشته است و آب و هوای معتدلی دارد. پس از جدایی پاکستان از هند، بیشتر مسلمانانی که پس از جدایی در مرزهای هند قرار گرفته بودند، به کراچی مهاجرت کردند و به همین دلیل این شهر سریعت گسترش پیدا کرد و البته این گسترش نامتوازن بود. موزه ملی پاکستان که مجموعه‌ای غنی از گنجینه‌ها، نسخه‌های خطی و آثار تاریخی متعلق به این کشور را در خود جای داده در کراچی قرار دارد.

کتاب «کراچی که یک شهر بود» اثر عبدالله کیهر، به زبان اردو و توسط انتشارات پسران فضلی در پاکستان منتشر شده است. این کتاب در واقع خاطرات، مشاهدات و تجربیات از این نویسنده و جهانگرد درباره کراچی است و «کراچی در گذر زمان» را برای مخاطبان باز می‌کند و از این نظر اطلاعات بسیار مهمی درباره این شهر مهم دارد. کیهر همچنین کتاب خود را با تصاویر مختلفی از گذشته و تاریخ شهر کراچی آراسته است. 

عبدالله کیهر یکی از چهره‌های برجسته در جهانگردی، سفرنامه نویسی، تاریخ و فرهنگ، فیلم مستند و عکاسی است. نویسنده علاوه بر کتاب اخیر خود سفرنامه‌های بسیاری را در قالب کتاب از جمله «یار من ترکی» (سفرنامه ترکیه)، «داستان‌های شهر» (سفر به شهرهای مختلف پاکستان)، «داستان‌های سفر» (سفرهای چین، ایران، آذربایجان، عربستان، بنگلادش و ترکیه)، «کناره کاسپین» (سفرنامه ایران و آذربایجان که کشورهای حاشیه دریای خزر هستند) و «این رودخانه‌ها، رودهای من هستند» (سفر به دره‌ها و رودهای پاکستان) را به چاپ رسانده است.

این خبر بر اساس متن ارسالی رایزنی فرهنگی ایران در اسلام آباد تنظیم شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها