شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۳
معرفی رمان برای زمان قرنطینه: تعقیب گوسفند وحشی از «هاروکی موراکامی»

«تعقیب گوسفند وحشی» رمانی است که در ژانر معمایی نوشته شده و داستان آن سمبلیک و طنزگونه پیش می‌­رود.

آنا نوشت: در تعطیلات عید نوروز امسال و با با شرایط ویژه ای که شیوع ویروس کرونا ایجاد کرده است گذراندن اوقات فراغت در منزل و در دوره قرنطینه برای بسیاری از افراد به یک معضل تبدیل شده است.
 در این بین مطالعه کتاب‌ها و رمان‌هایی که شاید در روزهای دیگر سال و در شرایط عادی برای بسیاری از افراد امکان پذیر نباشد می‌تواند راهکاری مناسب برای گذراندن روزهای در خانه ماندن برای پیشگیری از بیماری کرونا به حساب بیاید.
مطالعه‎ کتاب‎های مفید و امیدبخش در روزهای قرنطینه می‎تواند راهکار خوبی برای دورشدن افراد از وسواس‎های فکری و افکار منفی باشد. مطالعه کتاب هر چند اندک هم باشد، می‌تواند تاثیر مثبتی در نگرش و باور افراد ایجاد کند و با ترویج مثبت‎اندیشی، آرامش روانی را در جامعه تقویت کند.
قرنطینه خانگی این روزها فرصتی است تا برخی آثار و کتاب‌های خوب را بخوانیم. در ادامه با یکی از این رمان‌های مشهور در سال‌های اخیر آشنا می‌شویم. 
کتاب «تعقیب گوسفند وحشی» نوشته «هاروکی موراکامی» نویسنده ۷۲ ساله ژاپنی است که توسط مهدی غبرایی ترجمه شده است. این اثر همچون آثار دیگر این نویسنده روایتی متفاوت و پایانی غیرمنتظره دارد.
تعقیب گوسفند وحشی در ژانر معمایی نوشته شده، اما سوژه آن از جنس پوآرو یا شرلوک هولمز نیست. چون روایت موراکامی روایت بدیعی است که سمبلیک و طنزگونه پیش می‌­رود. این کتاب به زبان اول شخص روایت می­‌شود.
در کتاب تعقیب گوسفند وحشی،  نام شخصیت‌ها واقعی نیست و تعریف موضوع محوری آن کاری سهل و ساده نیست. شخصیت اصلی این داستان مردی است که به‌تازگی از همسرش جدا شده و در جریان عادت به زندگی تازه­‌اش با ماجرایی عجیب مواجه می­‌شود. او ناگزیر از تعقیب گوسفندی وحشی است که می­‌تواند در جسم انسان حلول نماید. ماجرا از عکسی منتشر شده در آگهی بیمه که توسط شخصیت اصلی داستان انتشار یافته، آغاز می­‌شود.
عکسی از گوسفندها در «هوکایدو» آغازی برای ماجراهای بعدی این کتاب است. این عکس توجه چهره‌ای مرموز و مشهور به «رئیس» را جلب می­‌کند. او خواهان دست یافتن به گوسفند داخل عکس است. شخصیت اصلی داستان تحت فشار فرستادگان رئیس ناگزیر از یافتن این گوسفند می­‌شود و سفری را آغاز می­‌کند که از واقعیت بیرون می‌­زند. سفری از توکیو به ساپورو در شمال ژاپن که راوی طی آن با حوادثی عجیب مواجه می­‌شود که جهان‌بینی ساختگی و تأثیر آن بر زندگی‌اش را بر او آشکار می‌سازد.
اتفاق­‌های بدیع داستان در کتاب تعقيب گوسفند وحشی به شكل عجيبی نیز پایان می­‌یابد. دنیای این داستان نیز همچون آثار دیگر موراکامی، خرق عادت و پدید‌ه‌ای شگفت و رؤیاگونه­ را با زندگی واقعی ژاپنی آمیخته است. قهرمان داستان او فردی میان‌مایه و نامتعارف است و به گفته مترجم کتاب نثر او چنان سهل و ممتنع و شفاف و گاه شوخ و شنگ است که خواننده را بی‌دست‌انداز به دنبال خود می‌کشد و در انتها راوی و خواننده را به درک و فهم بهتری از دنیای درونی خود می‌رساند. در نهایت نیز با تمام اندوه و ملال و گیر افتادن در هزارتوهای بی‌­انتها به رهایی و خوشی می‌‌انجامد.
شخصیت اصلی این داستان نسبت به اتفاقات زندگی‌ خود همچون جدایی همسرش بی‌اعتناست و عجیب‌گونگی او در آشنایی‌ با نامزد تازه‌­اش هویداست چرا که او تنها به دلیل گوش نامزد تازه‌­اش جلب او می­‌شود چون گوشش «شگفتی آفرینش» است و هر بیننده‌­ای جذب آن می‌شود.
کتاب تعقیب گوسفند وحشی اثر هاروکی موراکامی توسط نیکو نشر در ۳۶۰ صفحه و بهای ۲۳ هزار تومان منتشر و روانه بازار شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها