شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۲۳
نگهداری 340 نسخه خطی درباره امام سجاد (ع) در گنجینه رضوی

بیش از 340 نسخه خطی با محوریت امام سجاد (ع) در گنجینه نسخ خطی کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که حدود 60 صحیفه سجادیه و شرح و ترجمه و حاشیه آن بخشی از این آثار است. قرآن خطی منسوب به دست‌خط امام ‌سجاد (ع) نفیس‌ترین اثر این مجموعه است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، گنجینه مخطوطات کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از 340 نسخه خطی با محوریت امام ‌زین ‌العابدین (ع) را در خود جای داده است. ادعیه روایت‌شده از امام سجاد (ع)، صحیفه سجادیه و شرح و ترجمه و حاشیه آن بخشی از این آثار را تشکیل می‌دهد. این آثار از جهت قدمت، خط و کار تذهیبِ هنرمندان ممتاز، از نفاست ویژه‌ای برخوردار هستند.
 
قرآن دست‌نویس منسوب به دست‌خط امام‌ سجاد (ع) نفیس‌ترین اثر این مجموعه است. در این مصحف شريف، سوره‌های بقره تا ناس در 361 ورق پوست در اندازه 32 در 20 سانتی‌متر به خط کوفی 16سطری کتابت شده است. در برگ آخر این نسخه شریف، ترقیمه «کتبه المنتظر بوعده علي بن‌الحسين بن علي‌بن‌ابي‌طالب» کتابت شده است.
 
قدیمی‌ترین نسخه خطی صحیفه سجادیه به کتابت 416 قمری، کامل‌ترین نسخه‌های صحیفه و کوچک‌ترین صحیفه موجود در جهان که در ابعاد 9.5 در 7 سانتی‌متر بر روی پوست، به خط نسخ غبار به شکل کتابی هشت ضلعی در 50 برگ کتابت شده، بخشی از نفیس‌ترین نسخه‌های این مجموعه است.
 
نسخه‌ای از «مناجات خمس‌عشر» که از زبان امام سجاد (ع) روایت شده، دعای «جوشن کبیر» به روایت حضرت به کتابت قرن 13 هجری، «دعای خضر» به کتابت خط نسخ در قرن یازدهم هجری و نسخه‌ای از «مناجات انجیلیه» نیز از دیگر نُسخ موجود در این گنجینه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها