شنبه ۹ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۰:۰۰
یکصد نسخه نفیس با موضوع امام حسین (ع) در گنجینه رضوی

یکصد نسخه خطی و چاپ سنگی کهن و نفیس با موضوع امام‌ حسین (ع) به زبان‌های فارسی، عربی، اردو و ترکی در گنجینه مخطوطات کتابخانه آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، مجموعه ارزشمندی از کتاب‌های خطی و چاپ سنگی کهن با موضوع امام ‌حسین (ع) که شمار آن به یکصد نسخه می‌رسد، در گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نگهداری می‌شود که شامل ولادت، مقتل، زندگی‌نامه، احادیث، شرح آثار و... است.
 
قرآن منسوب به دستخط مبارک امام ‌حسین‌ (ع) به خط کوفی روی پوست آهو، نفیس‌ترین اثر این مجموعه به‌شمار می‌رود.
 
همچنین نسخه خطی «الدمعه الساکبه و المصيبه الرائبه» با موضوع ولادت امام‌ حسين (ع)، امامت ایشان، معجزات، خروج امام‌ حسین (ع) از مکه، شهادت ایشان و ‎ثواب گريه بر مصيبت امام‌ حسين (ع) که در سال 1279 هجری قمری در نجف اشرف کتابت شده یکی از نسخه‌های این مجموعه است.
 
«عمده المناقب فی عيون صحاح الاخبار» به کتابت قرن دهم هجری، «تحفه الابرار فی مناقب الائمه الاطهار» به کتابت قرن 11 هجری، «التتمه فی تواريخ الائمه» و «الوافی» به کتابت قرن 12 هجری برخی دیگر از نسخه‌های خطی این گنجینه است که مؤلف در بخشی از کتاب به امام‌ حسین (ع) پرداخته است.
 
همچنین «احوال امام‌ حسين عليه‌السلام و...»، «مجموعه امام‌ حسین و نبوه» تألیف مدرس چهاردهی، «جنگ وقايع عاشورا به نظم و نثر»، «جنگ اشعار»، «شخصيت و مقام حضرت امام ‌حسن (ع) و حضرت امام‌ حسين (ع)»، رساله در فضیلت صلوات و زيارت امام حسين (ع)، «شرح حالات حضرت امام‌ حسين (ع)» و «شرح ديوان امام ‌حسين (ع)» عناوین برخی نسخه‌های خطی به زبان فارسی است که در قرن‌های 12، 13 و 14 هجری کتابت شده است.
 
«شرح‌حال ولادت امام حسين (ع)»، «مرثيه در سوگ امام حسين (ع)» و «مقتل امام حسين (ع)»، نیز سه نسخه خطی ارزشمند به زبان اردو و «مثنوی ترکی در قصه حضرت امام حسين (ع)» به کتابت قرن 13، از دیگر نفایس این مجموعه با محوریت امام سوم شیعیان است.
 
گنجینه نسخ خطی کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی بیش از یکصدهزار نسخه خطی نفیس و تاریخی در موضوعات گوناگون در اختیار دارد که فایل دیجیتال آن‌ها تهیه شده است. بخشی از این آثار در سایت کتابخانه دیجیتال آستان قدس رضوی به  نشانی https://digital.aqr.ir/ در دسترس است که علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به این درگاه اینترنتی از این نسخه‌ها بهره‌مند شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها