جمعه ۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۰
کتاب‌خوانی با فاطمه دولتی

سومین روز کتابخوانی در قرنطینه در گفتاری با فاطمه دولتی از نویسندگان جوان کشورمان سپری شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) ایسنا نوشت: در خانه ماندن به مدت طولانی ممکن است دشوار باشد و مشکلاتی‌ را برای فرد و خانواده‌اش به وجود آورد به خصوص که تعطیلات کرونایی مصادف شده است با تعطیلات نوروزی که موسوم معاشرت و مهمانی و گردش و سفر ما ایرانی هاست.
اما همیشه می‌توان با هوشمندی، مشکلات و سختی‌ها را تبدیل به فرصت کرد. تعطیلات اجباری برای مشتاقان مطالعه می‌تواند بهترین فرصت برای در خانه ماندن و مطالعه کتب به تاخیرافتاده باشد؛ همچنین می‌تواند منجر به ایجاد و تقویت فرهنگ کتابخوانی در سطح جامعه باشد.
در همین راستا کمپین‌ها و چالش‌هایی با عناوینی همچون در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم، ده کتاب ده روز، در خانه می‌مانیم و جنبش‌هایی از این دست در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام راه افتاده‌است.
ما نیز به نوبه خود به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خود را در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند.
به عنوان سومین نفر در سومین روز به سراغ فاطمه دولتی نویسنده جوان رفتیم.
فاطمه دولتی متولد ۲۰ بهمن ۷۳ شهر فومن است. طلبه سطح دو تعلیم و تربیت و دانشجوی ارشد مطالعات زنان است. عضویت در هئیت تحریریه ماهنامه پیام زن و رشد خانواده‌ را در کارنامه‌اش دارد و تاکنون چندین دوره آموزش یادداشت‌نویسی مطبوعاتی داشته‌است.
از آثار او می‌توان «شب چهلم»را نام برد. این اثر مجموعه روایت هایی از ملاقات های نورانی است. در این کتاب سعی شده خاطرات معتبر از تشرفات علما خدمت امام زمان(عج)، به زبان جذاب بازنویسی شود. خواننده با خواندن هر داستان خود را در میانه ماجرا می بیند و با فرد هم ذات پنداری می کند.
دولتی علیرغم سن کمش آثار برجسته و تحسین شده دیگری‌ را نیز در کارنامه خود دارد. از آن میان می‌توان به «شیردارخوین»؛ کتابی که به روایت زندگی سردار شهید محمد جواد دل آذر پرداخته، اشاره کرد و همچنین آخرین اثر او؛ «پهلو نشین» است که  خاطرات کمتر شنیده شده‌ محافظین امام خمینی(ره) را روایت می‌کند و در دست چاپ است.
دولتی پیش از معرفی کتب ده‌گانه منتخبش، در خصوص منطق و شیوه گزینشش توضیح داد: سعی من بر این است کتاب‌هایی که بسیار جذاب و خوش‌خوان است اما به خوبی معرفی نشده و شاید کمی ناشناخته مانده معرفی کنم.
اول؛ پسران سال خورده: مجموعه داستان کوتاه از حسام الدین مطهری ست. داستان‌های «پسرانِ سالخورده»، خرده‌روایت‌هایی درونی-روانی هستند و بیش از آنکه راویِ یک بُرشِ زمانی باشند، تصویرهای پرجزئیاتی را از یک جهان ارائه می‌کنند. مطهری بلد است چطور از در واقعیت های زندگی داستان بیرون بکشد.
دوم؛ قلب نارنجی یک فرشته: مجموعه داستان کوتاه از مرتضی برزگر. این مجوعه داستان شما را شگفت زده می‌کند. پایان بندی های جذاب و بدیع و متن روان و خوش خوان.  داستان‌های کتاب «قلب نارنجی فرشته» از دل جامعه بیرون آمده‌اند و فضاسازی و سبک نوشتاری خاص مرتضی برزگر در این کتاب باعث تقدیر و ستایش خوانندگان زیادی شده است.
سوم؛ خون خورده: اثر مهدی یزدانی خرم. رمان «خون خورده» روایتی جذاب از زندگی پنج برادر گم شده در شهرهای تهران، آبادان، مشهد و بیروت در دهه‌ی 60 است که تا مدت‌ها بعد از خواندنش هم ذهنتان را رها نخواهد کرد. داستان با حرمت میان گذشته و حال شما را به چند برهه تاریخی می‌برد. البته اگر کتاب های کمی پیچیده را می پسندید.
چهارم؛ معسومیت: آخرین رمان مصطفی مستور است. رمان جدید مصطفی مستور با زبانی محاوره‌ای آغاز می‌شود و غلط‌هایی تعمدی دارد. روایت دیگری از عشق. اگر قلم آقای مستور را بپسندید، «معسومیت» هم مورد پسندتان خواهد بود.
پنجم؛کتاب ابژه لاو: اثری است از مریم راهی. «ابژه لاو» دربردارنده مجموعه‌ای از داستان‌های به‌ هم پیوسته است که هرکدام از محتوایی تقریبا مستقل برخوردارند. ماجرا از خانه خاطره و همسرش آغاز می شود، از مکالمه تلفنی مرد به شکلی پنهانی با دختری به نام دریا ، اما اینبار خبری از خیانت نیست و برای فهمیدن ماجرا باید کتاب‌را بخوانید.
ششم؛ قاشق چای خوری: اثر هوشنگ مرادی کرمانی است. «قاشق چای خوری» دربردارنده 15 داستان کوتاه است و به غیر از چهار داستان که پیش‌تر در نشریه داستان منتشر شده بودند همه آنها داستان‌های جدیدی هستند. داستان‌های این کتاب کاملا جدی است و فضای طنز ندارد و رگه‌هایی از عشق هم در آن‌ها دیده می‌شود. داستان‌ها در زمان حال و فضای شهری اتفاق می‌افتد و حالت اجتماعی دارند. قلم عمو هوشنگ مانند همیشه دلنشین است.
هفتم؛ بیوه کشی: اثر یوسف علیخانی ست. داستان این رمان به سنتی قدیمی در جامعه روستایی باز می گردد که مطابق با آن در صورت فوت همسر زن، او باید صبر کند تا برادر کوچکتر همسرش با وی ازدواج کند و امکان زندگی با کسی جز او را ندارد. «بیوه کشی» در چنین بستری با مرگ همسر زنی به نام «خوابیده خانم» در روستای میلک شروع می شود. واژها و سنت ها و شخصیت پردازی های این رمان بسیار جذاب است.
هشتم؛ شش گوشه: اثر حامد حجتی. کتاب صوتی «شش گوشه»، مراحل نصب ضریح حرم مطهر سیدالشهدا (ع)، را از زبان حامد حجتی روایت می‌کند. اتفاقی که شاید تا قرن‌ها دیگر تکرار نشود.
حامد حجتی برای مستندنگاری این واقعه، بیش از پنجاه روز در کربلای معلی حضور داشته و از نزدیک شاهد مراحل مختلف نصب آن ضریح بوده است و مشاهدات خود را از اصل و حواشی این کار به رشته تحریر در آورده که در این کتاب آمده.
نهم؛ آتش زاد: کتاب راضیه تجار است. کتاب «آتش زاد» روایتی داستانی براساس زندگی «مهندس گلرخ آرزمی» است که با زبانی ساده و روان نگاشته شده است. نویسنده سعی کرده با استفاده از عناصر داستان‌نویسی زندگی‌نامه ایشان را به‌صورتی جذاب ارائه کند.
دهم؛ جوادی کجایی: اثر فاطمه تقی زاده. در کتاب «جواد کجایی» با اتفاقات طنز و شیرینی همراه خواهیم بود که در مسیر پیاده روی نجف تا کربلا برای راوی اتفاق افتاده است. طراحی جدید و خلاقانه این کتاب از دیگر ویژگی های کتاب جوادی کجایی؟ به شمار می رود. تمام روایت این کتاب در قالبی مشابه پست های اینستاگرام طراحی و چاپ شده است.
در روزهای گذشته به ترتیب آثار مرضیه نفری و حامد حجتی‌را در همین رسانه داشته‌ایم. در روزهای آتی به معرفی سایر نویسندگان و شاعران شهر قم می‌پردازیم و پیشنهادات ده‌گانه آن‌ها جهت مطالعه‌ کتاب در ایام تعطیلات کرونایی نوروز را به اطلاع‌تان می‌رسانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها