پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳
کتابخوانی امروز با حامد حجتی شاعر آیینی

حامد حجتی از اهالی فرهنگ و ادبیات قم، ده کتاب را برای مطالعه عیدانه به مردم پیشنهاد می‌دهد.

به گزارش خبرگزرای کتاب ایران(ایبنا) این روزها کشور عزیزمان و جهانی که سخاوتمندانه به ما مجال زیستن داده‌ است گرفتار بلیه‌ای همه‌گیر شده‌ است. شیوع کرونا در این روزها منجر به ایجاد وضعیت حاد شده و عمده‌ترین توصیه‌ای که جهت کاهش شیوع آن گفته می‌شود، ماندن در خانه است.
تحمل قرنطینه خانگی که این روزها مصادف شده با تعطیلات نوروزی ما ایرانیان، برای عده‌ای دشوار است ولی می‌تواند تبدیل به فرصت مناسبی جهت احیای یک سنت واجب جهانی است؛ یعنی سنت کتاب‌خوانی!
در همین راستا کمپین‌ها و چالش‌هایی با عناوینی همچون در خانه بمانیم و کتاب بخوانیم ، ده کتاب ده روز، در خانه می‌مانیم و جنبش‌هایی از این دست در شبکه‌های اجتماعی مجازی مانند اینستاگرام راه افتاده‌است.
از سویی در پی مبارزه با افزایش شیوع کرونا و از سویی جهت ترویج فرهنگ کتابخوانی و تبدیل این تهدید به فرصت، به سراغ نویسندگان و شاعران مطرح و توانای قمی رفتیم و از آن‌ها خواستیم تا ده کتاب از میان بهترین کتاب‌هایی که خوانده‌اند را با توضیحی کوتاه معرفی کنند و اولویت خود را در معرفی کتب، به آثار معاصر اختصاص دهند.
در دومین روز به سراغ حامد حجتی، شاعر آیینی و نویسنده قمی رفتیم و ابتدا از او خواستیم تا خودش‌ را به طور مختصر معرفی کند.
وی گفت:من حامد حجتی هستم. متولد ۴ تیر سال ۵۵ شهر قم. فعالیت فرهنگی خود را از سال ۱۳۷۳ آغاز کردم. در حال حاضر دانشجوی دکتری تصوف و عرفان اسلامی هستم و علاقه اصلی من شعر آیینی است.
۱۵ عنوان کتاب دارم با موضوعات دفاع مقدس، اهل‌بیت و شعر آیینی که مهم‌ترین کتاب این سال‌های من کتاب «شش‌گوشه» است که وقایع‌نگاری نصب ضریح سیدالشهدا علیه‌السلام است.
حجتی افزود: در این سال‌ها علاوه برنوشتن به سردبیری نشریات مختلف هم اشتغال داشتم، مثل دیدار آشنا، پرسمان، معبر و پلاک ۱۷.
وی ادامه داد: سال‌ها در صداوسیمای جمهوری اسلامی به‌عنوان تهیه‌کننده رادیو اشتغال به تولید برنامه رادیویی داشتم. معاون صدای مرکز قم بودم و در حال حاضر هم در مرکز پژوهش‌های اسلامی رسانه مشغول به کار هستم.
در گام بعد از او خواستیم تا آثاری که به مخاطبان پیشنهاد می‌کند را عنوان کند که در ذیل به این ده کتاب می پردازیم.
اول؛ انسان ۲۵۰ ساله: برای کسانی که می‌خواهند به تحلیلی متفاوت، نو و درکی جدید است از زندگی اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) برسید، لازم است کتاب «انسان ۲۵۰ ساله» که شامل بر بیانات مقام معظم رهبری درباره زندگی سیاسی مبارزاتی ائمه معصومین علیهم‌السلام است را بازخوانی کنید.
دوم؛ خانه عنکبوت: اگر اهل رمان‌های پلیسی هستید و می‌خواهید با گوشه‌ای از مبارزات مردم مصر علیه اسرائیل آشنا شوید، پیشنهاد می‌کنم مجموعه رمان دوجلدی «خانه عنکبوت» صالح مرسی که توسط انتشارات شهید کاظمی ترجمه‌شده است را بخوانید.
سوم؛ یوما: اگر می‌خواهید یک رمان بانوان‌های زیبا در رابطه با زندگی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بخوانید کتاب «یوما» نوشته مریم راهی را بخوانید. رمان «یوما» اثری که برای هر مخاطب ادبیات دینی و با هر نوع سلیقه‌ای، حرف‌هایی جدی و تازه برای روایت دارد. بستر اصلی این رمان بیان فرازهایی از زندگی حضرت خدیجه کبرا سلام‌الله علیها است.
چهارم؛ شیردارخوین: اگر دلتان خواست یکی از خارق‌العاده‌ترین آدم‌های جنگ را بشناسید و با او شگفتی‌های فراوانی را تجربه کنید پیشنهاد می‌کنم زندگی داستانی شهید جواد دل آذر به‌عنوان «شیر دارخوین» نوشته خانم فاطمه دولتی را بخوانید.
پنجم؛ فیض‌بوک: اگر اهل طنز هستید و دوست دارید در لحظات بهاری کلمات بانشاط و شادابی به سراغتان بیاید حتماً کتاب «فیض‌بوک» را بگیرید و مجموع شعرهای طنز ناصر فیض را بخوانید.
ششم؛ قصه دلبری: «قصه دلبری» هم کتاب دیگری است که به نظر می‌رسد باید خواند چراکه روایت یک شهید مدافع حرم است از زبان همسرش.
هفتم؛ مراعات بی‌نظیر؛ «مراعات بی‌نظیر» سروده مهدی رحیمی. این مجموعه شامل 71 غزل با موضوع اهل‌بیت (ع) است. که انتشارات جمهوری آن‌ها به زیور طبع آراسته است.
دنیای بی حسین اگر آخر غم است
دنیای با حسین به آخر نمی‌رسد
در هیچ لحظه‌ای به‌جز لحظهٔ اخا
در نقشه‌ها فرات به کوثر نمی‌رسد
این شاکلید قصهٔ صحرای کربلاست
سر می‌دهد حسین ولی سر نمی‌دهد
هشتم؛ داریم با حسین(ع) حسین(ع) پیر می‌شویم: «داریم با حسین(ع) حسین(ع) پیر می‌شویم» عنوان مجموعه شعری است از استاد علی‌اکبر لطیفیان که توسط انتشارات جمهوری به چاپ رسیده است. علی‌اکبر لطیفیان از شعرای آیینی سرای معاصر است که بیشتر اشعارش در مجالس اهل‌بیت(ع) و هیئت‌های مذهبی استفاده می‌شوند. شعر لطیفیان در عین زیبایی، از تکلفات و پیچیدگی‌های زبانی و آرایه‌های ادبی دور است. لطیفیان با تکیه‌بر مطالعات دینی، شعری سرشار از معارف مذهبی می‌سراید.
نهم؛ زلالود: «زلالود» سروده احمد بابایی است. این کتاب را هم‌نشر جمهوری به چاپ رسانده است. اثر احمد بابایی دربردارندهٔ سروده‌هایی در مدح و ستایش ائمه اطهار و نجواهای شاعرانه و عاشقانهٔ بابایی با معبود یگانه است. مجموعه‌ای سرشار از حس لطیف و روح‌پرور انسانی که در وصف بزرگان مذهبی و انسان‌های پاک گردآوری‌شده است. کسانی که روح آزادی‌خواه و وجود بابرکتشان روشنی‌بخش این دنیا و معنا دهندهٔ زندگی نوع بشر بر روی زمین است.
از حجتی خواستیم تا دهمین کتاب‌را به معرفی یکی از آثار خود اختصاص دهد:
دهم؛ شش گوشه: در «شش گوشه» به واقعه گاری نصب ضریح امام حسین(ع) پرداخته‌ام. نسل‌های آتی اگر روزی بپرسند که چرا این ضریح تعویض شد و چگونه این اتفاق رخ داد، مستندات و اسناد قابل توجهی برای این منظور در اختیار خواهند داشت.
حجتی خاطرنشان کرد: البته آنچه در این روزها بیشتر موردتوجه خانواده‌هاست، کتاب‌هایی است که برای خردسالان، کودکان و نوجوانان باید معرفی شود. به نظر می‌رسد اگر آثاری از محمد سعید هاشمی، محمد پوروهاب، علی باباجانی مجید ملامحمدی و طیبه سادات رضوانی دیدید بخرید و با اطمینان برای بچه‌هایتان بخوانید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها