پنجشنبه ۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۵
فیلسوف فرانسوی در اثر کرونا درگذشت

لوسین سو، فیلسوف مارکسیست فرانسوی در سن 93 سالگی در اثر ابتلا به ویروس کرونا از دنیا رفت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از روزنامه لوپاریزین--لوسین سو، فیلسوف فرانسوی که در سال 1960 به عضویت کمیته مرکزی حزب کمونیست فرانسه درآمده بود در سن 93 سالگی بر اثر ابتلا به کرونا درگذشت.

 روزنامه فرانسوی اومانیته که مقاله‌های لوسین سو را منتشر می‌کرد درباره او نوشت «لوسین سو، فیلسوف بزرگ مارکسیست در اثر ابتلا به کرونا درگذشت. او در طی زندگی طولانی و پربار خود میراث ارزشمندی از مجموعه‌ آثار متفکرانه و کم‌ترشناخته شده برای نسل‌های آینده بر جای گذاشت که قدردان آن‌ها خواهیم بود.»

اتحادیه حزب سوسیالیست بوش دو رون در بیانیه‌ای درباره او نوشت: «حضور فعال او در راس حزب کمونیست فرانسه در دهه 60 تا 80 میلادی تاثیر قابل توجهی بر نسل مبارزان آینده داشت.»

لوسین سو در سال 1926 در شهر شامبری در شرق فرانسه متولد شد. او که مدافع سرسخت اندیشه‌های مارکسیست بود در سال 1969 کتاب «مارکسیسم و تئوری شخصیت» را در دافاع از عقایدش از سوی انتشارات سوسیال منتشر کرد و در این اثر تفسیر خود را از متفکر آلمانی به روشی نوینی ارائه داد که با آنچه یکی از فیلسوفان همدوره‌اش، لوئی پیر آلتوسر در دفاع از مارکس نوشته بود اختلاف زیادی داشت.

او بین سال‌های 1970 تا 1982 ریاست انتشارات سوسیال (انتشارات حزب کمونیست فرانسه) را بر عهده داشت و در طی این مدت مقدمه‌ای مهم بر فلسفه مارکسیست نگاشت و منتشر کرد.

ده سال بعد کتاب «کمونیسم :کدام جریان دیگر؟» را منتشر کرد که در این کتاب خواستار بازنگری جدی و تجدیدنظر در اندیشه‌های کمونیسم شده بود که همین باعث شد از سال 1984 کمی از این حزب فاصله بگیرد تا اینکه در سال 2010 تصمیم گرفت حزب کمونیست فرانسه را ترک کند اما با ادامه انتشار کتاب‌هایش به باروری اندیشه‌های مارکسیستی کمک شایانی کرد.

در اوایل سال 2000 یک تریلوژی پر ابهت با عنوان «امروز با مارکس بیندیشیم» را منتشر کرد که اولین جلد آن با عنوان «مارکس و ما» در سال 2004 و در انتشارات لا دیسپوت منتشر شد. و جلد چهارم این مجموعه با عنوان «کمونیسم؟» در سال 2019 چاپ شد.

لوسین سو در سال 1983 توسط فرانسوا میتران، رئیس‌جمهور اسبق فرانسه به ریاست کمیته ملی اخلاق منصوب شد و مقاله‌های مهم بسیاری را در نیز در زمینه اخلاق زیستی نگاشت و منتشر کرد.

برچسب‌ها

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
    این چپا هم عجب عمری دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها