چهارشنبه ۶ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۷
دو کتاب جدید در حوزه فلسفه در راه بازار نشر

نشر آسنی با سه عنوان کتاب در حوزه‌‌های فلسفه و شعر فعالیت خود در سال جدید را آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، سه عنوان کتاب جدید از فرشید فرهمند‌نیا از سوی انتشارات آسنی در آستانه انتشار قرار دارد.  

 «شر، چالشی برای فلسفه و الهیات» نوشته پل ریکور با ترجمه فرشید فرهمندنیا، و «کوری پس از بصیرت: تاملاتی در باب جایگاه سن پل در فلسفه و الهیات سیاسی غرب» به قلم فرشید فرهمندنیا در حوزه متون نظری به زودی روانه بازار نشر می‌شود.

درباره  کتاب «شر، چالشی برای فلسفه و الهیات»
آنچه که شر نامیده می‌شود از کجا می‌آید و منشاء آن چیست؟ که به زعم پل ریکور، اندیشمند و فیلسوف شهیر فرانسوی، اندیشیدن درباره شر مستلزم اندیشیدن در مورد خطا‌پذیری بشر است چراکه آزادی و اختیار آدمی مقدم بر ظهور شر است او در این رساله‌ی نسبتاً کوتاه که برگرفته از سخنرانی او در دانشگاه لوزان به سال ۱۹۸۵ است با ژرف‌نگری و حساسیتی مثال‌زدنی به تعمق پیرامون مساله‌ی شرق اخلاقی پرداخته است. ریکور در این خطابه می‌کوشد نشان دهد که تجربه شر که در قالب رنج خویشتن و چه در شکل رنج دیگری هیچ‌گاه نمی‌تواند اسطوره‌زدایی شود و همه گفتارهایی که با رویکردهای روانکاوان تاریخی و غیره به مساله‌ی شر پرداختند و در نهایت به دام گونه‌ای تقلیل‌گرایی افتادند.

در بخشی از کتاب کوری بعد از بصیرت می‌خوانیم؛
«با قرائتی واسازانه از نامه‌های سن پل (به‌ویژه نامه به رومیان) می‌توانیم آشکارا دریابیم که بر خلاف قرائت آلن بدیو، حتی خود سن‌ پل هم پیوندی ناگسستنی و تعیین‌کننده میان کلی‌گرایی و حذف قائل است. در نتیجه آن فراز از نامه سن پل به رومیان را که درباره کلی‌گرایی بحث می‌کند می‌توان به شکلی کاملاً متفاوت با خوانش بدیو قرائت و اثبات کرد که تحقق کلی‌گرایی مورد نظر سن پل متضمن در بر داشتن نوعی حذف عنصر محذوف (که می‌توان آن‌را هم سخن با ژاکت دریدا مکمل بنیادی خواند) است که به‌مثابه پیش فرضی ضروری در جهان‌بینی الهی سن‌ پل ایفای نقش می‌کند.»

مجموعه شعر فرهمندنیا با عنوان «فریاد مویرگ‌های کف دست(به انضمام جستاری در تحلیل وضعیت حال و آینده شعر معاصر)» از دیگر تازه‌های انتشارات آسنی است.
در  این مجموعه می‌خوانیم:

می‌خواهمت
 می‌خواهمت
 شفاف‌تر از جان پنجره
 در بذرافشانی سیارات
 در نبض وحشی و پرنده و ماهی بازیگوش
 در توانایی مطلق گفتار
 به نفع عطارد مسکوت
اینگونه است که هر انسان فرزند زنامه خویشتن است امروز
 و عشق
 تنها برکه‌ای مچاله شده
در سطل زباله مدارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها