سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۲
با نویسنده «باغ‌های همیشه بهار» در تولد ۴۴ سالگی/ از خودم می‌پرسم: برای کشور چه کردی؟

علی‌اصغر عزتی پاک، نویسنده کتاب‌هایی چون «باغ‌های همیشه بهار» در سالروز تولدش گفت: همیشه از خودم می‌پرسم برای کشور چه کرده‌ای؟ این فرصت زمانی مناسب برای فکر کردن است و نمی‌توان با جو پیش رفت و داد و قال کرد.

به گزارش خبرگزرای کتاب ایران(ایبنا) علی‌اصغر عزتی پاک از نویسندگان کشورمان امروز ۴۴ سالگی را تجربه می‌کند و وارد سالی جدید از زندگی‌اش می‌شود. به مناسبت تولد این نویسنده گفت‌وگویی با او از سوی خبرنگار فارس صورت گرفت تا درباره مسایل گوناگون از جمله نوروز و فعالیت این روزهایش، پیشنهادها و راهکارهای ماندن در خانه در این روزها با او گپ بزنیم.
* در این روزهای قرنطینه چه می‌کنید؟
در منزل هستیم، کتاب مطالعه می‌کنیم.
* گویا امروز تولد شماست. چند ساله می‌شوید؟
۴۴ ساله.
* برای روزهای آینده برنامه‌ای هم دارید؟ روزهایی که برای جلوگیری از شیوع کرونا در منزل هستید.
بله، اگر شرایط همین‌گونه پیش رود برای نوشتن برنامه‌ریزی کرده‌ام.
* این روزها چه کتاب‌هایی خوانده‌اید.
در صفحه اینستاگرامم ۱۰ کتاب را برای مخاطبان و کتابخوانان معرفی کرده‌ام. آخرین کتابی که خواندم، کتابی از محمدحسن علوان با نام «گاه ناچیزی مرگ» است. این اثر، رمانی خواندنی از نویسنده‌ای عربستانی درباره زندگی محی‌الدین ابن عربی است. در صفحه شخصی‌ام کتاب‌هایی نظیر روایت دلخواه پسری شبیه سمیر، نام من سرخ، نمایشنامه ایرانیان، آخرین انار دنیا، هابیل و چند داستان دیگر، روزهای بی‌آینه، دفتر بزرگ، نوشیدن مه در باغ نارنج و... را برای مطالعه پیشنهاد کرده‌ام.
* برای مردم چه توصیه‌ای دارید و فضا را چگونه می‌بینید؟
جز مطالعه پیشنهادی نمی‌توان کرد، اما فرصت خوبی است که افراد کنار یکدیگر باشند و به خود و وظایفی که در قبال جامعه دارند، فکر کنند. فضایی در جامعه وجود دارد که معمولا آدم‌هایی که سرگرم کارهای کوچک هستند دیگران را نقد می‌کنند و انتظاراتی دارند، ولی باید به این فکر کنیم که ما چه کرده ایم؟ چه در زندگی و چه برای کشورمان. باید تجدید نظر کنیم. هر روز که از خانه خارج می‌شویم می‌بینیم اتفاقی برای کشور در حال رخ دادن است و ما در حال تماشا هستیم. یا جایی ساخته می‌شود و یا در حال ساخت است. این مسئله باید ما را تکان دهد و زنگ هشداری باشد که ما چه کرده‌ایم. همیشه از خودم می‌پرسم برای کشور چه کرده‌ای؟ این فرصت زمانی مناسب برای فکر کردن است، نمی‌توان با جو پیش رفت و داد و قال کرد. زمان مناسبی است که افراد مواضع‌شان را شخصی‌تر کنند با گروه ندوند و گاهی صدای متفاوت خود را بشنوند و منعکس کنند.
* مشغول تالیف چه کتابی هستید؟
در حال حاضر داستان کوتاه کار می‌کنم، اما یادداشت‌هایی از سفر به سوریه دارم که در حال مهیا کردن آنها هستم تا در قالب جستار منتشر کنم. این سفر بنده به سوریه سال گذشته انجام شد.
از علی‌اصغر عزتی پاک تاکنون آثاری چون: می‌مانم پشت در، زود برمی‌گردم، باغ کیانوش، آواز بلند، موج فرشته، نفس بلند و باغ‌های همیشه‌بهار منتشر شده است.
این نویسنده، متولد ۱۳۵۳ کبودرآهنگ کوهین همدان، تحصیل‌کرده حوزه علمیه قم  است. وی کار ادبی را با نگارش داستان در مجلات آغاز کرد. در سال ۱۳۸۴، نخستین کتاب خود را با عنوان «می‌مانم پشت در» در انتشارات هزاره ققنوس منتشر کرد.
این نویسنده در کارنامه ادبی خود جوایز بسیاری دارد از جمله: کتاب سال حوزه هنری ۱۳۸۵ بابت مجموعه داستان «می‌مانم پشت در»، جایزه دو سالانه ادبیات کودک و نوجوان ایران (کانون پرورش فکری) برای «زود برمی‌گردیم»، جایزه کتاب سال سلام برای «زود برمی‌گردیم»، جایزه کتاب سال دفاع مقدس ۱۳۹۰ برای «باغ کیانوش»، نامزد کتاب سال دفاع مقدس برای «آواز بلند»، نامزد بهترین مجموعه داستان مهرگان ادب برای کتاب «می‌مانم پشت در»، نامزد رمان نوجوان پانزدهمین جشنواره کودک و نوجوان برای «باغ کیانوش». وی موسس «مدرسه رمان» است و مدیریت «دفتر داستان شهرستان ادب» را بر عهده دارد.
#فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها