یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰
«نشانی از تاک نشان» منتشر شد

کتاب نشانی از تاک نشان نوشته زنده یاد محمدحسین طاهری (شاعر تاکستانی) روایتگر جلوه هایی از  سرگذشت مردم تاکستان در تاریخ معاصر ایران است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) نویسنده در این کتاب، در قالب خاطره‌نگاری خود از اوضاع و احوال و زندگی و معیشت مردم تاکستان، از رنج‌ها و غم‌ها، از وضع گرمابه‌ها و مکتب خانه‌ها، ازخواستگاری‌ها و تولد و در یک کلام از «زندگی» مردم شهرش گفته است. 
جغرافیای تاریخی شهر قزوین (محل  تحصیل نویسنده در دوران دبیرستان) و حدود و ثغور محلات شهر در اوایل سلطنت محمدرضاپهلوی، از جمله بخش‌های خواندنی این خاطرات است.

همچنین در بخش دوم. کتاب که «پیوست ها» نام گرفته، به جنبه‌های مردم‌شناسی و جامعه‌شناسی محلی و  اوضاع زندگی مردم تاکستان از نیمه دوم سلطنت رضاشاه پهلوی تا سال‌های پایانی سلطنت محمدرضا پهلوی  پرداخته شده است. این بخش را به نوعی می‌توان مکمل مطالب کتاب مالک و زارع در ایران نوشته پرفسور آن لمتون به شمار آورد. بادهای تاکستان، رودخانه‌های تاکستان، باغ‌های تاکستان، اهمیت گاو در زندگی مردم اجداد این شهر، بهره مالکانه و چگونگی رابطه مالک و کدخدا و رعیت...، و بعضی ترانه‌های محلی از دیگرمطالب خواندنی این بخش است. 

بعضی از عناوین فصول نشانی از تاک نشان: تاکستان کنونی یا سیادهن سابق چگونه جایی است؟ گذران عمر و اسباب معیشت مردمان، علت نا آرامی کودکان چه بود؟ قنبر فلک را بیاور، خوانین و دمکرات، خواستگاری ها آن زمان،  آرپه دره یا دوزخ زندگان،مسی که هرگز زرنشد، آشنایی با مردم تاکستان، گذشته وحال تاکستان، و.....نمایه موضوعی و بخش  «در آئینه تصاویر و اسناد» پایان بخش صفحات کتاب است.
       
نشانی از تاک نشان، در 254 صفحه و به همت نشرسپهر خرد ( از مجموعه انتشارات آگاه) منتشرشده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها