یکشنبه ۳ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۵
از وقایع حیرت‌انگیز دهه ۶۰ تا رمانی که پیش‌بینی می‌کند سر مردم چه بلایی می‌آید

الهام فلاح و هادی خورشاهیان کتاب‌هایی در سبک‌های رمان، راهنمای زندگی، طنز و کتاب صوتی برای مطالعه در روزهای خانه نشینی پیشنهاد دادند.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا) تعطیلات نوروز امسال، با هرسال متفاوت است. قرار است مردم به احترام پزشکان و کادر درمانی که از جان خود گذشته‌اند و تلاش در زنده نگه‌داشتن بیماران مبتلا به کرونا دارند، همچنین حفظ سلامت خود، خانواده‌شان و افرادی که در شهرها و روستاهای ایران زمین زندگی می‌کنند و تمام این سال‌ها پذیرای مهمانان نوروز بودند، به دیدار خویشاوندان و سفرهای نوروزی نروند. زمانی مناسب برای مطالعه در خانه پیدا شده است. در این قسمت از معرفی کتاب، نظر الهام فلاح و هادی خورشاهیان برای مطالعه را می‌خوانید.
الهام فلاح نویسنده آثاری مانند «زمستان با طعم آلبالو»، «سامار»، «کشور چهاردهم»، «خونمردگی»، «همه دختران دریا»، «به من نگاه کن» و ... او در پیشنهاد کتاب برای تعطیلات نوروز به خبرنگار ایرناپلاس پیشنهاد داد:
کتاب «زندگی مشترک جرأت می‌خواهد»، اثر فردریک فانژه ترجمه محیا احمدی‌پور از نشر شمعدانی از کتاب‌های راهنما است که زندگی و روابط را بهتر می‌کنند. چندان به این سبک کتاب‌ها خوش‌بین نیستم، زیرا شالوده زندگی و روابط، قوانین و اجتماع در هر شکلی از اجتماع در کشور ما با کشورهای دیگر خیلی متفاوت است، حتی با ترکیه که فکر می‌کنیم قرابت فرهنگی داریم، خیلی متفاوت است. این کتاب را به این دلیل پیشنهاد می‌دهم که جامعه ما با سرعت غیرقابل مهاری در حال حرکت از سنت به مدرنیته است و این روند، خانواده و روابط عاطفی را خیلی تحت تأثیر قرار می‌دهد. بد نیست از جوامعی که قبلاً این راه را رفته‌اند مسائلی را یاد بگیریم. هرچقدر می‌گذرد نسل‌های جدید، زندگی مشترک  را مانند یک بازی می‌بینند؛ مانند جشن تولد، روندی که با جشن، خرید، شادی و با تشریفات همراه است. اما وقتی داخل زندگی می‌شوند، می‌بینند که از این خبرها هم نیست. فکر می‌کنم بهتر است، مخصوصاً الان که رده سنی ازدواج بعد از دهه ۶۰ افت زیادی داشته است و ۱۷ و ۱۸ ساله‌هایی که ازدواج می‌کنند در حال زیاد شدن هستند، این کتاب را پیشنهاد دهیم. نه‌فقط برای ازدواج، بلکه برای روابط عاطفی هم افراد باید قوانین را بیاموزند و بدانند که واقعاً ازدواج مانند قبل نیست که یکی امر کند و دیگری اجرا؛ مسائل خیلی پیچیده‌تر شده است. واقعاً باید برای هر حرکت و رفتاری استراتژی داشته باشید. این کتاب خیلی ساده و روان سعی می‌کند مسائل مربوط به زندگی را توضیح دهد. برای همین مسئله، این کتاب را پیشنهاد می‌کنم.
با خواندن این کتاب بلندبلند می‌خندید
کتاب دیگر، «نئوگلستان» نوشته پدرام ابراهیمی است. ابراهیمی، گلستان سعدی را به شکل جدیدی به شکل طنز با ادبیات شبیه به ادبیات گلستان نوشته و طنز هوشمندانه خوبی است. به نظرم در ادبیات طنز، به‌اندازه کافی از پتانسیلمان استفاده نکردیم، زیرا مردم طنازی داریم که به‌خوبی بلد هستند از هر چیز جک بسازند و با آن بخندند. اما در حوزه طنز ادبیات مکتوب قابل‌اعتنا آنقدر جاندار نیست. نئوگلستان را پیشنهاد می‌کنم، زیرا خیلی سال سختی گذشته و ترجیح می‌دهم در هر حوزه از چیزهایی استفاده کنیم تا خنده را بر لب مردم بیاوریم. نئوگلستان کتاب خوبی است و مطمئن باشید با خواندن این کتاب بلندبلند می‌خندید.
رمانی که پیش‌بینی می‌کند سر مردم چه بلایی می‌آید
کتاب «باران‌زاد» نوشته ضحی کاظمی، اثری در ژانر پسا آخرالزمانی است. بازار کتاب و سریال‌های این ژانر در تمام کشورها بسیار داغ است و در ایران هم همین‌طور، روز به روز به تعداد کتاب‌های این سبک افزوده می‌شود. بین زنان نویسنده، تنها زنی که در این ژانر می‌نویسد و تا این اندازه فعالیت می‌کند ضحی کاظمی است و این رمانش را بسیار دوست دارم. رمان خیلی خوبی است و ترجمه انگلیسی‌اش که ناشر انگلیسی منتشر کرده است، در کتاب‌فروشی‌های لندن به فروش می‌رسد. باران‌زاد یک کتاب پسا آخرالزمانی است که این روزها که بیماری و مشکلات در جامعه رخ نشان داده است، شاید بد نباشد به کتابی توجه کنیم که کاظمی چند سال پیش نوشته بود. در این کتاب مردم را قرنطینه کرده بودند. خاصیت ادبیات رمان با نویسندگان زن، همین است که از المان‌های فعلی جامعه استفاده می‌کند تا پیش‌بینی کند در آینده دور، سر مردم چه اتفاقاتی می‌افتد و شاید یک روزی هم شد که تمام جهان زیر آب رفت. به هر حال، باران‌زاد رمان ژانر و قابل اعتنایی است، برای آن دسته از آدم‌هایی که این تیپ‌ کتاب‌ها را دوست دارند، ارضا کننده است مخصوصاً برای افرادی که در سال‌های اول جوانی هستند. فکر می‌کنم رمان دلچسبی باشد.
فضای کتاب صوتی نسبت به کتاب چاپی خیلی بیشتر تأثیرگذار است
در پیشنهاد برای کتاب صوتی کتاب‌های تن آرامی یا ریلکسیشن که ناشر صوتی آن کتاب گویا است و در کسب آرامش در روزهای تعطیل عید کمک می‌کند همچنین کتاب «رهبر عزیز» را معرفی می‌کنم که کتاب چاپی‌اش را نشر ققنوس منتشر کرده است. در کتاب رهبر عزیز شاید خوانش اسامی کره‌ای برای ما دشوار باشد، اما در نسخه صوتی به‌واسطه کمک گرفتن از لحن، بالا و پایین بردن صدا و صدای پیش‌زمینه، بیشتر قابل درک است. فضای کتاب صوتی نسبت به کتاب چاپی خیلی خیلی بیشتر تأثیرگذار شده است، خواننده را نسبت به مسائلی مربوط به حکومت‌هایی مانند کره شمالی، آگاه می‌کند. نشان می‌دهد حکومتی که درگیر دروغ گفتن به مردم، ساخت آمار اشتباه و اشاعه اکاذیب است چه بلایی سر مردمش می‌آورد و مردمش در چه حالی هستند. از این دست کتاب‌ها بسیار منتشر شده است، اما این کتاب را دوست داشتم، زیرا کاراکتر داستان، اهل قلم است. او نویسنده و شاعری است که در کره شمالی مجبور بود بر اساس سیاست‌های کینگ جون ایل بنویسد و شعر بگوید. کتاب نشان می‌دهد چقدر شرایط نویسنده بعد از فرار از کشور فرق می‌کند و می‌فهمد نوشتن یعنی چه؟ و قبل از آن چه آبی در هاون می‌کوفته است.
رمانی که گره‌های ذهنی وقایع دهه ۶۰ را باز می‌کند
هادی خورشاهیان نویسنده‌ای است که  آثاری در حوزه‌های ادبیات کودک و نوجوان، شعر، ادبیات داستانی، ترجمه، نقد ادبی، نمایشنامه و فیلمنامه از او منتشر شده است. برخی از آثار او «چوب درخت بِه»، «من گاوبازی ناجوانمردم»، «کشوری که شکل چکمه است»، «سودابه سیاوش را کشت» و بسیاری دیگر است. او در پیشنهاد کتاب برای تعطیلات نوروز به خبرنگار ایرناپلاس گفت:
«خون خورده» آخرین رمان چاپ شده مهدی یزدانی خرم است که در کمتر از یک سال هشت‌بار تجدید چاپ شده است؛ رمانی با روایت‌های حیرت‌انگیز از دهه ۶۰، همچنین روایتی موازی از جنگ‌های صلیبی و صلاح‌الدین ایوبی. خواندن این رمان گره‌های ذهنی زیادی را درباره  وقایع دهه ۶۰ برای مخاطب باز می‌کند. روایتی دقیق و منصفانه از گفتمان این دوران.
رمانی که می‌توان در یک نشست خواند
«ما خاطره‌های ترسناکی داریم» گزیده‌ای مفصل از شعرهای حامد ابراهیم‌پور است. شعرهای این شاعر که بهره بسیار از روایت برده‌اند، سرشار از احساس و اندیشه است. شعرهایی با تصاویر سینمایی و اندیشه‌های فلسفی که ارجاعات برون‌متنی بسیار دارد. خواندن این گزیده و برگزیده شعر را به همه علاقه‌مندان شعر فارسی توصیه می‌کنم.
«فوران» رمانی از قباد آذرآیین است که وقایع آن در جنوب اتفاق می‌افتد و به نفت ربط پیدا می‌کند. داستان روایتی هزار و یک شبی دارد و تاریخ نفت جنوب را به بهترین شکل به تصویر می‌کشد. خرده روایت‌های این رمان نیز بسیار جذابند.
«دور زدن در خیابان یک طرفه» رمانی از محمدرضا مرزوقی است که ماجرایی پلیسی دارد و به قاچاق دارو ربط پیدا می‌کند، ولی سرشار از لحظات عاطفی و خانوادگی نیز هست. رمانی پرکشش و بسیار زیبا که به‌راحتی می‌توان آن را فقط در یک نشست خواند.
#ايرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها