چهارشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۲
آمازون کتاب هیتلر را جمع کرد

فروشگاه‌های مختلف آمازون در سطح آمریکا همه کتاب‌های مذکور را جمع‌آوری کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از گاردین، فروشگاه کتاب آمازون فروش تمام نسخه‌های کتاب نبرد من نوشته آدولف هیتلر و هر کتاب دیگری که افکار این حزب را تبلیغ می‌کند، ممنوع کرده است. فروشگاه‌های مختلف آمازون در سطح آمریکا همه کتاب‌های مذکور را جمع‌آوری کرده‌اند.
 
بیانیه آمازون بعد از آن صادر شد که یک نسخه از کتاب هیتلر در سایت آمازون به فروش رسیده بود. تصمیم آمازون تاثیر زیادی در فروش کتاب هیتلر چاپ شده توسط انتشارات رندوم هاوس خواهد گذاشت. انتشارات هاوس گفته است این کتاب یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌هایش است.
 
در حال حاضر بسیاری از نسخه‌های ارزان قیمت الکترونیک این کتاب از سایت آمازون حذف شده است. پیش از این میلیون‌ها نسخه از کتاب نوشته هیتلر در سایت آمازون به فروش رفته بود. گفته می‌شود بعضی کتاب‌های دست دوم هنوز وجود دارد.
 
آمازون کتاب دیگری به نام قارچ سمی چاپ انتشارات جولیوس استرچر متعلق به حزب نازی آلمان در زمان جنگ را نیز از سایتش حذف کرده است.
 
هیتلر کتاب مشهورش را در سال ۱۹۲۴ هنگامی که در قلعه لندربرگ زندانی بود نوشت. پس از به قدرت رسیدن حزب ناسیونال سوسیالیسم در آلمان و تشکیل «رایش سوم» این متن به کتاب مقدس حکومت نازی تبدیل شد و حزب در هر فرصتی، از جمله در مراسم ازدواج و اخذ مدرک دیپلم، آن را در میان مردم پخش می‌کرد و پیر و جوان را به خواندن آن فرا می‌خواند. در سال ۱۹۴۳، بیش از ۱۰ میلیون نسخه از این کتاب در آلمان پخش شد.
 
با قدرت گرفتن ناسیونال سوسیالیست‌ها در آلمان، فروش و توزیع نبرد من نیز رواج گرفت. از اواسط دهه ۱۹۳۰ کتاب هیتلر به خرج دولت به زوج‌های تازه ازدواج کرده هدیه می‌شد، فروش نسخه‌های دست دوم کتاب ممنوع بود و تدریس آن در مدرسه‌ها به عنوان جزئی از برنامهٔ تبلیغاتی حزب ناسیونال سوسیالیست از همین دوران آغاز شد. از این کتاب تا پایان جنگ دوم جهانی نزدیک به یازده میلیون نسخه انتشار یافت.
 
نبرد من پس از جنگ جهانی هرگز در آلمان تجدید چاپ نشد. البته دلیل اصلی آن مخالفت وزارت دارایی ایالت بایرن بوده که امتیاز نشر آن را در اختیار دارد و ممنوعیتی در این زمینه وجود ندارد. این کتاب به بسیاری از زبان‌های جهان ترجمه شده‌ است. عنایت ‌الله شکیباپور این کتاب را به فارسی ترجمه کرده و در این به چاپ هجدهم رسیده‌ است.
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها