سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۵
چگونه دیالوگ‌های افلاطون را بخوانیم؟

استاد افلاطون‌شناس دانشگاه نیویورک، به علاقه‌مندان فلسفه توضیح می‌دهد که چگونه دیالوگ‌های افلاطونی را بخوانند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) افلاطون، را نام فیلسوف و اندیشمندی می‌شناسیم که حدود ۴۰۰ سال پیش از میلاد معرفی شده است. زندگی او با وجود۶ زندگی نامه از یونان باستان هنوز مبهم و رازآلود است اما آنچه از این نویسنده باقی مانده است، اندیشه‌ای است که هنوز بعد از هزاران سال معتبر است و بنیان نظریه های بسیاری در زمینه هنر، جامعه‌شناسی، فلسفه و علوم دیگر قرار گرفته است.
کتاب افلاطون، نوشته جرالد ا. پرس، درباره اندیشه افلاطونی توضیح می‌دهد، پرس در این اثر می‌خواهد بگوید که چگونه می‌توانیم، اندیشه افلاطون را بشناسیم و تفاسیر گوناگون از آرای افلاطون را از اصل اندیشه او تشخیص بدهیم.
 این کتاب در ۴ بخش و ۱۴ فصل با نوشته شده است که در بخش اول، پس‌زمینه اندیشه افلاطونی، شامل زندگی افلاطون و آثارش، متون لازم برای تفسیر دیالوگ‌های افلاطون، آمده است. در بخش دوم این کتاب که منابع سرگشتگی نام دارد، تاریخ مختصری از افلاطون‌گرایی و تفسیر افلاطون، قالب دیالوگ، استدلال‌ها و ایده‌ها، بینش و آموزه‌ها، افسانۀ تمثیلی، اسطوره و داستانی،  آیرونی و دیگر صورت‌های مطایبت، پارادوکس مورد تحلیل قرار گرفته‌اند و در بخش سوم فلسفۀ افلاطون: ثبات با فصل‌های به عنوان ناشناختگی افلاطون و طبیعت فلسفۀ وی، درون‌مایه‌های دیرپا و بینش افلاطون و راه افلاطونی به سوی حکمت بازگو شده‌اند.
بخش چهارم و پایانی کتاب به نام کمک به خوانش و فهم دیالوگ‌های افلاطون، شامل مهم‌ترین مطالبی است که در این اثر می‌توان یافت که توضیح می دهد دیالوگ افلاطونی را چگونه باید بخوانیم؟ و خلاصه‌ای از دیالوگ‌ها را نیز در خود دارد.
بخش مهم دیگری که در این کتاب وجود دارد، واژه‌نامۀ اصطلاحات یونانی است که به مخاطب کمک می‌کند درک بهتری از مفاهیم افلاطونی داشته باشد.
جرالد ا.پرس هم‌اکنون استاد فلسفه در کالج هانتر، در شهر نیویورک است. حوزه  پژوهش‌های وی بیشتر به فلسفۀ یونان باستان و به‌ویژه فلسفۀ افلاطون اختصاص دارد.
این کتاب از مجموعه‌ای است با عنوان راهنمای سرگشتگان با بیش از سی مجلد که انتشارات کونتینیوم در دو دهۀ اخیر به زبان انگلیسی منتشر کرده است. هر مجلد از این مجموعه به یکی از فیلسوفان برجسته یا یکی از مکاتب فلسفی ـ از دوران کلاسیک تا دوران معاصر ـ می‌پردازد و نشر علمی و فرهنگی به تازگی ترجمه و انتشار این آثار را آغاز کرده است.
کتاب افلاطون نوشته جرالد ا.پرس با ترجمه ایرج آذرفزا در ۳۶۶ صفحه با شمارگان هزار نسخه، توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها