سه‌شنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۳
نویسنده کتاب «هرات در عهد ملکیار» درگذشت

محمدوزیر اخی کرخی، پژوهشگر و خوشنویس برجسته افغانستانی ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ درگذشت.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، محمدوزیر اخی کرخی فرزند منشی عبدالصمد اخی کرخی در سال ۱۳۰۱ خورشیدی در کرخ هرات متولد شد. از سال ۱۳۱۷ شغل معلمی را بر عهده گرفت و همچنین بعدها به مشاغلی در وزارت خارجه و وزارت مالیه افغانستان گمارده شد. با اشغال افغانستان توسط نیروهای متجاوز شوروی او به کانادا مهاجرت کرد و در این کشور به تألیف و پژوهش و همچنین هنر خوشنویسی مشغول شد. این پژوهشگر و هنرمند روز پنجشنبه ۲۲ حوت، ۲۲ اسفند ۱۳۹۸ درگذشت.
او از همکاران نزدیک عبدالله ملکیار حاکم هرات بود و مشهورترین پژوهش او «هرات در عهد ملکیار: شکوفایی هرات در دورۀ نایب الحکومگی جلالتمآب عبدالله ملکیار و معرفی برخی از رجال همکار و شخصیت‌های آن زمان» است. او این کتاب را در ۱۱ فصل و ۷۰۳ صفحه به خود نوشت و بعدها توسط انتشارات احراری در افغانستان منتشر شد.
شهرت خط نستعلیق او عالمگیر بود. او بیش از چهل کتاب را به خط خود نوشت که از آن جمله می‌توان به این موارد اشاره کرد: دیوان محمدافضل شهیر، کلیات حاجی اسماعیل سیاه، اشعار و شرح حال جنیدالله حاذق کرخی هروی، شرح حال و اشعار مخفی بدخشی، زندگی‌نامۀ عدیم شغنانی بدخشانی، قهرمان کوهستان نایب عبدالرحیم خان اثر استاد خلیل‌الله خلیلی، کلیات محمدسعید مشعل غوری، منتخبات اشعار حفیظ‌الله خان الیم غوریانی، تاریخ پسته و جنگلات پستۀ بادغیس هرات، زندگی‌نامۀ استاد عبدالرشید لطیفی، زندگی‌نامۀ منشی ملااحمد خان و برادرش، راز و نیاز اثر شمس‌الدین متین سلجوقی، سخنوران پرده‌نشین اثر عاطفه عثمانی، آئین زمامداری از استاد غلام علی آئین و…
#مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها