چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۳
ایکوم و سازمان کتابخانه‌های آستان قدس تفاهم‌نامه همکاری امضا کردند

سازمان کتابخانه‌ها، ‌موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی و کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکوم) تفاهم‌نامه همکاری مشترک امضا کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) به نقل از گنجینه رضوی، همکاری در برگزاری نشست‌های تخصصی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی؛ برگزاری دوره‌های آموزشی از سوی ایکوم برای کارشناسان موزه‌های آستان قدس بر اساس استانداردهای بین‌المللی و همکاری در خصوص در اختیار قراردادن مواد و منابع فرهنگی و اسناد مطالعاتی نظیر نسخ خطی، اسناد، پایان‌نامه، منابع الکترونیکی، منابع دیداری‌شنیداری و مطبوعات مربوط به موضوع تفاهم به محققان و کارشناسانِ معرفی شده، برخی از مفاد این تفاهم‌نامه است.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران در این نشست،‌ موزه آستان قدس رضوی را علاوه بر ایفای نقش‌های منطقه‌ای، ملی و دینی، ایفاگر ‌نقش جهانی دانست که میراث بشری را حفظ و در معرض دیدگانِ بخش عظیمی از مردم قرار می‌دهد.

میرسیداحمد محیط طباطبایی با بیان اینکه کتابخانه،‌ موزه و مرکز اسناد آستان قدس از ظرفیت عظیمی برخوردار است، گفت: ما در کمیته ملی موزه‌های ایران تلاش می‌کنیم تا سایرین نیز بتوانند از این ظرفیت بهره‌مند شوند.

وی افزود: ما مانند یک انجمن هستیم که میان ظرفیت‌های مراکز، ارتباط ایجاد می‌کنیم تا میان آنها در دنیا هم‌افزایی شود.

رئیس کمیته ملی موزه‌های ایران به نقش موزه‌ها و کتابخانه‌های آستان قدس رضوی در سطح کشور در حوزه‌های مرمت آثار، حفاظت، مدیریت و بهره‌برداری اشاره کرد و گفت: آستان قدس می‌تواند به ارتقای کیفی دیگر مراکز در کشور کمک کند.


وی ادامه داد:‌ آستان قدس رضوی علاوه بر شُعبات متعدد کتابخانه در سطح کشور، می‌تواند برای موزه‌های استان خراسان رضوی و فضایی که در آن تاثیرگذار است، نقش هدایت و مادری داشته باشد.

محیط طباطبایی، همچنین در حوزه گسترش خادمیاری و جذب منابع از طریق خادمیاری قول همکاری با این سازمان را داد.
وی ‌کتابخانه را یک موزه خواند و گفت:‌ کتابخانه ماحصل اندیشه انسانی است.

وی با بیان اینکه در کتابخانه‌ها ما فقط نگهبان و انباردار نیستیم، تصریح کرد: ما مأمور به این هستیم که آنچه را داریم به دست صاحبان اصلی‌اش که پژوهشگران هستند برسانیم.

محیط طباطبایی با تأکید بر اینکه ارزش موزه به موزه‌دار و ارزش کتابخانه به کتابدار آن است،‌ یادآور شد: این افراد هستند که باعث می‌شوند ارزش واقعی کاری که در آن مرکز نهفته است،‌ علنی و آشکار شود و به دیگران نیز معرفی شود.

رئیس سازمان کتابخانه‌ها،‌موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این دیدار ضمن ابراز امیدواری از نتایج این تفاهم‌نامه به بیان مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: آیت‌الله خامنه‌ای در بیانی حرم مطهر رضوی را به موزه تعبیر کردند و فرمودند که حرم مطهر امام‌رضا(ع) موزه زنده دنیای اسلام است.

حجت‌الاسلام سیدجلال حسینی گفت:‌ اهل بیت(ع) به عِلمیت فخر می‌کردند و ما مأموریم تا این دانش را که در گنجینه عظیم کتابخانه آستان قدس حفاظت شده، به همگان منتقل کنیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها