دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۲
ایران 19500 مولف زن دارد

سید‌عباس صالحی در آئین جشن میلاد کوثر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به وجود 19 هزار و 500 مولف زن در ایران اشاره کرد و گفت؛ پیش از انقلاب مولفان زن زیر ۱۰۰نفر بوده است.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران‌(ایبنا)، به نقل از مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی با بیان این مطلب افزود: حضرت زهرا‌(س) دردانه هستی است و در میان زنان جهان شخصیتی بی نظیر است و ایشان را با ویژگی‌های منحصر به فردی می‌توان یاد کرد.

وی ادامه داد: سوره کوثر تنها سوره‌ای است که در آن از آغاز تا پایان به وصف یک فرد می‌پردازد و به ویژگی‌های شخصیتی حضرت زهرا‌(س) اشاره می‌کند.

صالحی در عین حال تصریح کرد: سوره کوثر علاوه بر اینکه دارای معانی قابل توجهی است کلمات اصلی آن نیز در کل قرآن تکرار نشده و تنها منحصر به همین سوره است و این نشان از نگاه ویژه خداوند به دردانه هستی است.

وی در ادامه با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی ایران به زنان، گفت: جمهوری اسلامی ایران که محصول و مدیون نفس پاک حضرت امام خمینی‌(ره) است به حوزه زنان توجه زیادی داشته و در این بخش اتفاقات قابل توجهی افتاده است که اگر چه تا رسیدن به قله فاصله داریم، ولی اقداماتی در این بخش صورت گرفته که قابل‌توجه است. اگر چه جریان مدنیت در رشد جهانی در آن تاثیراتی داشته اما انقلاب اسلامی بر این روند شتاب و جهش داده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به برخی آمارها در حوزه تحصیلات دانشگاهی زنان در پیش و پس از انقلاب اسلامی، افزود: تا قبل از انقلاب اسلامی ۶ درصد از زنان در کشور دارای تحصیلات دانشگاهی بودند و امروز ۴۴ درصد دارای این تحصیلات هستند. البته نه بدان معنا که اگر انقلاب نبود این رقم افزایش نمی یافت ولی آمار ۴۴ درصدی در افزایش تحصیلات دانشگاهی محصول نگاه جمهوری اسلامی ایران به حق تحصیل بانوان است.

وی ادامه داد: این حق در جوامع سنتی و روستایی کشور نیز قابل باور نبود، ولی انقلاب اسلامی آن را گسترش داد و حق و نقش اجتماعی زنان را باورپذیر کرد.

صالحی گفت: در حوزه‌های مختلف زنان در جمهوری اسلامی ارتقا داشته‌اند و در حوزه فرهنگ، هنر و رسانه نیز شتاب قابل توجهی داشته‌ایم. به‌عنوان مثال مولفان زن پیش از انقلاب زیر ۱۰۰ مولف بوده‌است اما در ۱۰ ماهه اول سال ۹۸ بر اساس اعلام خانه کتاب ۱۹هزار و ۵۰۰ نفر از مولفان را زنان تشکیل می‌دهند. در حوزه ترجمه نیز بیش از ۵هزار زن مترجم داریم.
 
وی با اشاره به دیدار مقام معظم رهبری با فعالان حوزه مکتوب و غیرمکتوب دفاع مقدس ادامه داد: رهبر معظم انقلاب در دیدار با فعالان حوزه دفاع مقدس بر نقش زنان در نگارش عرصه دفاع مقدس تاکید داشتند و فرمودند که زنان در این حوزه لطیف تر و موثرتر نگارش دارند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در حوزه داستان‌نویسی، موسیقی و شعر نیز این ارتقاء مشهود است و این نشان می‌دهد جریان پرشتاب در حوزه تعادل جنسیتی در انقلاب اسلامی پدید آمده و این جریان پرشتاب انتظاراتی را به وجود می‌آورد که باید هم این شتاب را حفظ کنیم و هم نقطه‌های خالی آن‌را پُر کنیم.
 
وی با اشاره به اقدامات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه زنان گفت: سازماندهی در این حوزه در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارای اهمیت است و به بازسازی و ارتقاء متناسب با تغییرات و شتاب‌ها نیاز داریم.
 
صالحی با اشاره به تاکیدات خود در دیدار نوروزی سال ۹۸ با کارکنان این وزارتخانه مبنی بر پیش‌بینی سالی سخت به لحاظ اقتصادی و تحریم‌ها ادامه داد: امسال را با این نگاه تاکنون اداره کردیم و در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم تلاش کردیم شرایط را تا حد مقدور براساس نیازهای کارکنان به پیش ببریم. در شورای برنامه‌ریزی بودجه وزارتخانه نیز مقرر شد برنامه‌ها و رویدادها را اولویت‌بندی کنیم تا به بحران در میان راه یا پایان راه برنخوریم.

وی تصریح کرد: در مدیریت بخش‌های مختلف وزارتخانه با توجه به شرایط خاص کشور در این سال نکاتی دارای اهمیت و در اولویت بود؛ اینکه از ابتدای سال تاکید داشتیم در حوزه حقوق پایه و رفاهیات کارکنان مشکلی به وجود نیاید و تا جایی هم که می‌توانیم گشایش‌های محدودی را در این حوزه داشته باشیم تا کارکنان دچار بحران معیشتی نشوند.
 
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: دومین نکته مدیریتی این بود که این وزارتخانه رویدادها و برنامه‌هایی را در طول سال برگزار می‌کند و بنا شد به‌گونه‌ای اقدام کنیم که این نگاه بیرونی احساس نشود که برنامه‌های وزارتخانه در حال تعطیل شدن یا حذف است. خوشبختانه امسال هیچ یک از برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حذف نشد؛ به‌عنوان مثال در حوزه فرهنگی تمامی نمایشگاه‌ها ازجمله کتاب تهران و نمایشگاه‌های کتاب استانی برگزار شد. در حوزه موسیقی و تئاتر جشنواره‌های فجر و ... و در حوزه سینما هم جشنواره فیلم فجر، مستند، کوتاه و ... برگزار شد.
 
وی افزود: سومین نکته مورد توجه در حوزه مدیریتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام کارهای تازه بود، زیرا این وزارتخانه نباید در وضع موجود باقی بماند که از آن جمله می‌توان به بالا بردن مرجعیت وزارتخانه اشاره کرد  که در همه استان‌ها دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی تشکیل و همچنین رئیس کارگروه فضای مجازی در ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها ایجاد شد.

تولد حضرت زهرا (س) خط بطلانی بر تمامی سیاهی و تباهی‌های جهان بود

در ابتدای این آئین لادن حیدری، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تبریک میلاد حضرت زهرا‌(س) گفت: در میان همه ناعدالتی‌ها، سیاهی‌ها و تباهی‌های جهان خداوند حضرت زهرا (س) را آفرید که فردی لطیف در نقش دختر، همسر و مادری است تا خط بطلانی باشد بر تمامی این سیاهی‌ها و تباهی‌ها.

وی افزود: زن، موجود مقاومی است که وقتی سخن از خانواده‌اش به میان می‌آید هیچ جبهه و سنگری جلودارش نیست و همه ما نقش انکارناپذیر زنان در جامعه را می‌دانیم و حذف و تخریب زنان در جامعه به معنای تخریب بالندگی اساسی هر جامعه ای به شمار می‌آید.
 
حیدری ادامه داد: در کشور ما در حوزه دیوان‌سالاری زنان باید به جایگاه واقعی خود دست یابند و در این زمینه به بازنگری در نوع مسئولیت‌های اجتماعی و حذف نگاه جنسیتی نیازمندیم. در توزیع عادلانه مسئولیت‌ها باید نگاه‌های تبعیضی آزاردهنده حذف شود.
 
وی افزود: ما زنان معتقدیم فارغ از مسائل جنسیتی باید در همه عرصه‌ها با هم فعالیت کنیم و تحصیل و اشتغال زنان که رویکردی جهشی در سال‌های اخیر داشته بدون پشتوانه و حمایت مردان خانواده دشوار است.
 
حیدری با تاکید بر ارتقاء نقش و جایگاه زنان شاغل در جامعه ادامه داد: در سال‌های اخیر زنان موفقیت‌های دو چندانی کسب کرده‌اند و ضرورت بهره‌گیری در انتخاب مدیران زن بیش از پیش مشهود است.
 
معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به آماری از تعداد زنان در این وزارتخانه گفت: تعداد کارکنان حوزه ستادی وزارتخانه یک‌هزار و ۸۷۷ نفر است که ۳۲ درصد آن‌ها را زنان تشکیل می‌دهند. استان‌ها دارای ۴۷۰۰ نفر نیرو است که از این تعداد ۲۶ درصد آن‌ها از زنان هستند.
 
حیدری در پایان با اشاره به تاکید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر بهره‌گیری از توانمندی‌های زنان این وزارتخانه در حوزه‌های مدیریتی گفت: امیدوارم در آینده از شایستگی‌های زنان در بخش‌های مختلف مدیریتی بهره بیشتری ببریم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها