شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۰
​شب شیخ آقابزرگ تهرانی برگزار می‌شود

شب شیخ آقا بزرگ تهرانی با همکاری مجله بخارا و مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، شب شیخ آقا بزرگ تهرانی با همکاری مجله بخارا و مرکز دائره‌المعارف بزرگ اسلامی برگزار می‌شود.

در «شب شیخ آقا بزرگ تهرانی» سخنرانان: سید کاظم موسوی بجنوردی، سید عبدالله انوار، محمدعلی مهدوی‌راد، رسول جعفریان، احمد پاکتچی، سید محمدمنصور طباطبایی و علی دهباشی درباره وجوه سترگ و ماندگار آثار زنده‌یاد شیخ آقابزرگ تهرانی سخنرانی خواهند کرد و فیلم مستندی به کارگردانی عبدالعلی حسینیون درباره زندگی و آثار آقابزرگ تهرانی به نمایش در می‌آید.

شیخ آقا بزرگ تهرانی، عالم و دانشمند بزرگ جهان اسلام و تشییع در شب یازدهم ربیع‌الاول 1293 ق. در محله پامنار تهران به دنیا آمد. در سنین ابتدای جوانی برای ادامه تحصیل به حوزه علمیه نجف رفت. در سال 1329 ق. پس از درگذشت آخوند خراسانی به کاظمین و سپس در همان سال به سامرا کوچید و تا سال 1354 ق. در این شهر زندگی کرد. سال 54 به نجف رفت و تا پایان عمر در آنجا ماند و در دوازدهم اسفند 1348 ش. درگذشت. پیکر وی، بر پایه وصیتش، در کتابخانه‌اش در نجف به خاک سپرده شد.
 
فقه، حدیث، تراجم و کتابشناسی، چهار رشته تخصصی ایشان بود. بیش از 30 عنوان کتاب از آقا بزرگ تهرانی باقی ماند که شامل هفتاد جلد می‌شود. «طبقات اعلام الشیعه» (11 جلد)، «الذریعه الی تصانیف الشیعه» (29 جلد) که دربرگیرنده 12 هزار صفحه وزیری است و در آن بیش از 55 هزار اثر شیعه معرفی شده است.
 
اکنون بیش از صد سال از نگارش اثر بی‌مانند شیخ آقا بزرگ تهرانی می‌گذرد. فرهنگ مکتوب شیعه وامدار این کتاب و نویسنده‌اش است و بدرستی می‌توان گفت او آغازگر تألیف دایرة المعارف در جهان شیعه است.
 
این مراسم شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۸ساعت 17، در مرکز دایره‌المعارف بزرگ اسلامی به نشانی نیاوران، کاشانک، نرسیده به سه راه آجودانیه، شماره 210 برگزار می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها