یکشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۵
کتاب خاطرات و زندگی «بهروز غریب‌پور» رونمایی شد

کتاب «بهروز غریب‌پور» در کنار تازه‌ترین تولیدات دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی با حضور مدیران و هنرمندان عرصه تئاتر رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی، مراسم رونمایی از تازه‌ترین تولیدات دفتر پژوهش و انتشارات نمایش این اداره‌کل روز گذشته شنبه ۱۹ بهمن‌ماه با حضور شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی)، حمید نیلی (مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس)، سعید اسدی (مدیر مجموعه تئاترشهر)، مهرداد رایانی‌مخصوص (مدیر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش)، گلزار محمدی (دبیر هجدهمین جشنواره بین‌المللی نمایش عروسکی تهران- مبارک)، نصرالله قادری (سردبیر ماهنامه «نمایش»)، حسن دادشکر، منصور خلج، جمشید ملک‌پور، عادل بزدوده، کاظم هژیرآزاد، علی پاکدست و جمعی از هنرمندان و دوستداران هنر در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.


گزارش رایانی‌مخصوص از حضور ۱۰ ماهه در دفتر پژوهش و انتشارات نمایش
در این مراسم که محسن حسن‌زاده (مدیر روابط‌عمومی اداره‌کل هنرهای نمایشی) اجرای آن را بر عهده داشت، رایانی‌مخصوص در سخنانی به تشریح اقدامات ۱۰ ماهه خود در دفتر پژوهش و انتشارات نمایش پرداخت و گفت: از ابتدای حضورم، آقای نصرالله قادری ۹ شماره از «ماهنامه نمایش» و آقای مختاباد و همکارانشان سه شماره از «فصلنامه تئاتر» را منتشر کرده‌اند.

او با اشاره به انتشار شش کتاب در حوزه نمایش‌های ایرانی مرتبط با جشنواره نمایش‌های آیینی و سنتی، دو کتاب با محوریت نگاه پژوهشی در عرصه تئاتر ملی و مجموعه «قلم روشن» در چهار مجلد با مدیریت کامران شهلایی، گفت: نشست‌های پژوهشی نیز همچنان روزهای سه‌شنبه برگزار می‌شود و تا امروز هفت جلسه از این سلسله نشست‌‌ها را برگزار کرده‌ایم.

مدیر دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی از ارسال ۳۰ هزار جلد کتاب به انجمن‌های هنرهای نمایشی برای قرار گرفتن در اختیار هنرمندان تئاتر استان‌ها خبر داد و گفت: پنج عنوان کتاب از تازه‌ترین آثار منتشرشده این دفتر را امروز به بهانه برگزاری سی‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر رونمایی خواهیم کرد و طی یکی، دو روز آینده تا پیش از اختتامیه دو کتاب دیگر نیز منتشر خواهد شد.

رایانی‌مخصوص ابراز امیدواری کرد تا در سال آینده طرح ۵۲ جلسه نمایشنامه‌خوانی با حضور تهیه‌کنندگان، کارگردانان و نمایشنامه‌نویسان برگزار شود.

شهرام کرمی: امیدوارم انتشار مجموعه «ماندگاران صحنه» ادامه یابد
در ادامه مراسم، شهرام کرمی در سخنانی ضمن تقدیر از تلاش‌های رایانی‌مخصوص، گفت: با وجود آن که به حوزه پژوهش  به ویژه در بخش تئاتر تعصب ویژه دارم اما به دلیل محدودیت‌های مالی و مشکل بودجه در بسیاری از مواقع، مانع از اجرای ایده‌های آقای رایانی شده‌ام. بزرگ‌ترین مشکل ما در عرصه اداره و برنامه‌ریزی امور نمایش به‌ویژه در شکل زیرساختی در قالب فعالیت انتشارات و کار پژوهشی به مساله بودجه بازمی‌گردد. چرا که در نگاهی کلان امسال تنها ۳۵ درصد از بودجه اختصاص‌یافته به عرصه هنرهای نمایشی از ابتدای سال تا این لحظه تامین شده است.

کرمی در ادامه به مجموعه «ماندگاران صحنه» اشاره کرد و گفت: بیوگرافی همواره برای کشف اثر هنری حائز اهمیت بوده است و در تمامی دنیا برای نویسندگان و هنرمندان مرجعی وجود دارد که به واسطه آن آثار مرجع مخاطبان، علاقه‌مندان، پژوهشگران و دانشجویان می‌توانند با زوایای فردی، شخصی و ویژگی‌های تکنیکی و هنری هنرمندان نامدار آشنا شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی با اشاره به این که جلد نخست این کتاب بازتاب‌دهنده شرح زندگی، آثار، خاطرات و تجربیات بهروز غریب‌پور از اساتید بزرگ صحنه تئاتر در ایران است، افزود: در این کتاب تلاش کردیم تا بخشی از روند تولید اثر هنری را که در جریان دهه‌ها کسب تجربه گروه تئاتر عروسکی آران به‌ عنوان خاطرات ارزنده بهروز غریب‌پور شناخته می‌شود با نگاه پژوهشی به مخاطبان عرضه کنیم.

او در بخش دیگری از سخنان خود به تشریح فعالیت‌های بهروز غریب‌پور در حوزه‌های مختلف تئاتر، فیلم، معماری و ... پرداخت و گفت: غریب‌پور از ماجراجویی و کشف دنیای جدید لذت می‌برد.

کرمی با تاکید بر این که در خلق یک اثر هنری سه عامل نقش دارند، گفت: اولین عامل تجربه فردی و زندگی شخصی هر فرد است که در خلق یک اثر نقش بسزایی دارد. بخش دوم در خلق یک اثر، اقتباس از یک اثر هنری و بخش سوم اجرای آثار آموزشی و تبلیغی است که خیلی از هنرمندان از جمله برشت در این مسیر گام برداشتند و تلاش کردند تا ایده‌هایشان را از این طریق انتقال دهند.

کرمی در انتها ابراز امیدواری کرد انتشار مجموعه «ماندگاران صحنه» ادامه یابد.

رونمایی از سایت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی
در ادامه این مراسم، از سایت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی رونمایی شد.

روح‌الله ایرجی، مسئول این سایت با اشاره به این که این دفتر از دهه ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده است، گفت: با راه‌اندازی این سایت، ۵۴۰ عنوان کتاب، ۷۴ شماره فصلنامه و ۲۴۳ شماره ماهنامه که از آغاز شروع فعالیت‌های دفتر انتشار یافته‌اند، بارگذاری می‌شود و در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

رونمایی از اولین کتاب مجموعه «ماندگاران صحنه» با عنوان «بهروز غریب‌پور»
این مراسم با رونمایی از کتاب «بهروز غریب‌پور» از مجموعه «ماندگاران صحنه» ادامه یافت.

در این بخش حسن دادشکر، عادل بزدوده، گلزار محمدی و علی پاکدست ضمن رونمایی از این کتاب، آن را به بهروز غریب‌پور اهدا کردند.
کتاب «بهروز غریب‌پور»، اثر رحمت امینی است که با همکاری احد خالقی و زهرا شیروانی به رشته تحریر درآمده و در ابتدا و انتهای آن دو یادداشت از نصرالله قادری و غزل اسکندرنژاد چاپ شده است.
 

بهروز غریب‌پور: خوشحالم که با فخر از آثارمان حرف می‌زنیم
پس از رونمایی از این کتاب، بهروز غریب‌پور با اشاره به این که علاوه بر دوره‌های هنری، دوره فرماندهی زرهی نیز دیده است، به بیان خاطره‌ای از دوران سربازی پرداخت و گفت: در دوره لیسانس و فوق‌لیسانس شاگرد اول دانشگاه تهران بودم و باید طبق یک مراسم سنتی در حضور شاه سخنرانی می‌کردم اما نپذیرفتم. دکتر نهاوندی رئیس دانشگاه از من خواست سخنرانی کنم و به من گفت اگر سخنرانی کنی در کمتر از دو هفته تو را برای تحصیل به آمریکا اعزام می‌کنیم. با هر ترفندی بود نپذیرفتم و به سربازی رفتم.

او افزود: نکته جالب آن که سربازی من نیز خود یک ماجرای دراماتیک است. طی دو سال سربازی در بدترین دوران ارتش شاهنشاهی به خدمت پرداختم و ۲۳ دوره نظامی سخت را پشت سر گذاشتم.
غریب‌پور با اشاره به این که نحوه فعالیتش باعث شده تا دشمنان زیادی داشته باشد، افزود: این دشمنان را خودم انتخاب نکردم، شیوه کار من این دشمن‌ها را ساخته است. چرا که سر نترس دارم و همواره برای بهترین انتخاب تجربیات متعددی را از سر می‌گذراندم.

بنیان‌گذار و سرپرست گروه تئاتر عروسکی آران با اشاره به فعالیت‌های شبانه‌روزی‌اش در مسیر پیشرفت، گفت: هر چند که امروز باید بگویم شرمنده همسر و فرزندان خود هستم اما من برای جامعه‌ای بزرگ‌تر خلق شده‌ام و دوست نداشتم جلوی یک آمریکایی یا اروپایی سر خم کنم. امروز خوشحالم که وقتی از آثارمان صحبت می‌کنیم با فخر حرف می‌زنیم.

در این مراسم علاوه بر رونمایی از کتاب «بهروز غریب‌پور» به عنوان نخستین جلد از مجموعه «ماندگاران صحنه» و سایت دفتر پژوهش و انتشارات نمایش اداره‌کل هنرهای نمایشی، از کتاب «مدیریت تئاتر، روش‌های راهبردی» نوشته آنتونی رایین با ترجمه حسین ملکی، کتاب «دنیای ماسک» اثر کی‌قباد یزدانی، نمایشنامه «دانین» از مازیار موسی‌پور و «نمایشنامه آلاله‌ها، سایه‌های باغ سرهنگ باغچی» از فرزانه فتاحی رونمایی شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

برگزیده

پربازدیدترین

تازه‌ها